loading...
اطفال و کودکان
admin بازدید : 45 دوشنبه 15 تیر 1394 نظرات (0)

مجله شهرزاد:اگر می خواهید درباره خوراکیهای ناسالمی که ممکن است کودکتان با شروع فصل مدرسه هوس کند اطلاعات جامعی داشته باشید، توصیه میکنیم صحبت های دکتر اکبر کوشانفر، متخصص اطفال را بخوانید.

خوشمزه با سس میکروب

در این همه خانواده ها دوست دارند دست بچه ها را بگیرند و به مناطق تفریحی شهر یا حتی کشور بروند. هر جا هم که جوی و دار و درختی باشد یا کنار هر مدرسه ای فروشنده های آلوچه و لواشک بساط شان برای بچه ها پهن است. بچه ها با دیدن این ترشی های قرمز و اشتهابرانگیز دست از سر شما بر نمی دارند و آن قدر اصرار می کنند که مجبور می شوید بروید چند هزار تومانی پای یک کاسه خوراکی بی ارزش بدهید.

از رنگ و مواد شیمیایی که به این هله هوله ها می زنند که بگذریم به مگس ها و بهداشت فروشنده و کسانی که این مواد را تهیه کرده اند، می رسیم. به علاوه، این ترشی ها در فضای آزاد و هوای گرم نگهداری می شوند و به سرعت فاسد می شوند.

بهداشت برای فروشندگان این خوراکی ها تعریف نشده است. این فروشندگان معمولا افرادی هستند که تحصیلاتی ندارند و اطلاع ندارند که آب آلوده و غیربهداشتی، نشستن دست ها، و حشرات موذی و حتی میوه نشسته و گندیده می تواند سبب انتقال چه عوامل بیماری زایی شود. توصیه می کنیم در فصل مدرسه که شیوع مسمومیت های غذایی بسیار بالاست، با خرید این خوراکی های آلوده سلامت فرزندتان را به خطر نیندازید.

در بسیاری از مراکز دیده می شود این خوراکی ها در هوای آزاد قرار داده می شوند و با توجه به قرار داشتن این مغازه در معابر آسفالت نشده احتمال دارد گرد و غبار و مواد آلوده بر این ترشی ها بنشینند. در برخی مغازه ها فروشنده کاسه های حاوی انواع آلوچه و ترشی های خود را ظاهرا زیر توری نگه می دارد اما برایش مهم نیست اگر مگس وارد این ظرف ها شود، می تواند چه میکروب های بیماری زایی را با خود به این مواد غذایی انتقال دهد. مگس روی این خوراکی ها می نشیند و فروشنده هم به جلب بچه مدرسه ای ها توجه دارد!

کباب ترکی و اغذیه گرم

مصرف این غذاها را به شدت منع می کنیم زیرا گوشتی که برای تهیه این غذاها استفاده می شود معمولا از دام های آلوده و کشتارگاه هایی که تحت نظارت وزارت بهداشت نیستند، تهیه می شود. سس هایی که به عنوان چاشنی به این غذا ها اضافه می شوند سرشار از چربی های ناسالم و غیرضروری هستند و کالری زیادی را به کودک می رسانند. اگر کودک به مصرف چنین چربی هایی عادت کند، علاوه بر ابتلا به سو تغذیه در دراز مدت بیماری های مزمنی از قبیل کوتاهی قد و اختلالات گوارشی را هم برای کودک به وجود خواهد آورد.

آب میوه های ترش و شور

برخی فروشنده ها آب زرشک، آلو و... را به همراه یخ عرضه می کنند. این فروشنده ها خودشان بهتر می دانند که در این به اصطلاح آب میوه ها چه موادی وجود دارد! اما به شما اطمینان می دهیم که اگر قرار بود یک لیوان آب آلوی طبیعی و سالم بنوشید، قیمتش به این ارزانی ها نبود.

این آب میوه ها معمولا شورند؛ باید بدانید این یکی از شگردهای فروشندگان است که طعم گندیدگی آب میوه های خود را بپوشانند. مضرات مصرف بیش از حد نمک بماند، استفاده از نمک در این گرما عطش کودک را بیشتر می کند.

یخ هایی که برای خنک کردن این آب میوه های غیربهداشتی استفاده می شود هم خود داستان دیگری دارند. این یخ ها که به صورت قالب های بزرگی از کارخانه های غیربهداشتی به فروشندگان می رسند، حین حمل ونقل یخ توسط کارگران بدون دستکش در کف وانت و خیابان و مغازه پرتاب می شود. سپس قطعه قطعه می شود و در لیوان فرزند شما انداخته می شود. اگر چه حتی آب مورد استفاده برای یخ زدن نیز اغلب بهداشتی نیست.

حتی الامکان آب میوه های پاستوریزه و دارای مهر استاندارد برای فرزندتان تهیه کنید، اما در این فصل هیچ خوراکی ای جای آب و میوه تازه را برای کودک رو به رشد شما نخواهد گرفت. گاهی در میادین پر تردد شهر، چرخ دستی فروشنده این هله هوله ها به چشم می خورد یا ممکن است مغازه آب میوه فروشی کوچکی کنار مدرسه به چشم تان بخورد که ازدحام اطراف آن هم کم نباشد و با خود فکر کنید الان خنک شویم یا در نهایت بعدا یکی دو روز مسموم می شویم و دیگر اتفاقی نمی افتد. بعد می گویید بچه یک بار از این فروشنده ها خرید کند طوری نیست.

متأسفانه این استدلال و تصور غلطی است که بسیاری از مادران دارند و اسهال و استفراغ را پدیده ای طبیعی و بی اهمیت می دانند؛ اسهال و استفراغ از ساده ترین ناراحتی هایی است که ممکن است با خوردن این خوراکی های آلوده گریبان گیر شما و فرزندتان شود، مسمویت های جدی در بلندمدت خود را نشان می دهند و ممکن است مدت ها طول بکشد که فرزندتان به بهبودی کامل دست یابد. رنگ های این خوارکی ها صددرصد مصنوعی و شیمیایی اند.آخر کدام آلویی این قدر قرمز و درخشان است؟ گول این رنگ های یک دست و اشتهاآور را نخورید!

آب میوه فروشی ها هم دست کمی از این فروشندگان ندارند، گاهی آب میوه و معجون به مدت طولانی در معرض هوای آزاد و دمای محیط قرار می گیرد و به دلیل فروش نرفتن کل آب میوه تهیه شده، ممکن است آب میوه چند روز برای فروش در مغازه آب میوه فروشی بماند. به علاوه در آب میوه فروشی ها معمولا از میوه های مرغوب استفاده نمی شود و علاوه بر احتمال رعایت نکردن نکات بهداشتی توسط فروشنده ممکن است میوه ها و مغز های فاسد به این آب میوه ها و معجون ها افزوده شوند که خطراتی را برای سلامت شما و فرزندتان به بار آورند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 146
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 53
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 53
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 66
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 66
  • بازدید ماه : 66
  • بازدید سال : 2,271
  • بازدید کلی : 18,727