loading...
اطفال و کودکان
admin بازدید : 50 جمعه 27 شهریور 1394 نظرات (2)
باشگاه خبرنگاران:دکتر فاطمه الحانی گفت: بررسی رشد و تکامل کودک در ابعاد مختلف به ویژه برای غربالگری و پیشگیری های مقدماتی و سطوح سه گانه در برنامه ریزی های خاص سلامت حائز اهمیت است و آن چه باید زیربنای این بررسی های علمی باشد بررسی تکامل خانواده است.



وی با اشاره به اینکه برای بررسی تکامل خانواده می‌توان از ابزارهای متفاوتی استفاده کرد ادامه داد: در بررسی هایی که برای به کارگیری ابزارهای بررسی خانواده طی 15 سال گذشته به عمل آمد مشکلاتی مشخص شد از جمله آنکه برخی فقط یک یا دو بعد خاص را مورد بررسی قرار می‌دهند و برخی ابزارها مربوط به خانواده هایی با شرایط خاص مثلاً تک والدی یا خانواده های دارای فرزند مبتلا به بیماری یا معلولیت جسمی یا ذهنی است.
الحانی خاطرنشان کرد: بررسی روند سلامت کودک در راستای بررسی خانواده باید با ابزارهایی کامل صورت پذیرد و در موارد خاص نیز ابزارهای مربوط اضافه شوند.
گفتنی است؛ دکتر الحانی مقاله ای را در خصوص بررسی تکامل خانواده در بررسی سلامت کودک در سومین سمینار کودک سالم ارائه داده است.
admin بازدید : 58 شنبه 24 مرداد 1394 نظرات (0)

ایسنا: رییس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به اجرای برنامه بهبود تغذیه مادران باردار و شیرده در کشور، گفت: اجرای این برنامه در کاهش شمار زنان باردار دارای افزایش وزن نامطلوب در دوران بارداری بسیار موثر است.

دکتر ابوالقاسم جزایری به برنامه بهبود تغذیه مادران باردار و شیرده در کشور اشاره کرد و گفت: بر اساس این برنامه سلامت تغذیه‌ای مادران باردار و شیرده در برنامه مراقبت‌های ادغام یافته مادری ارتقا می‌یابد.

وی تاکید کرد: در دوران بارداری، پیروی از یک برنامه غذایی مناسب برای حفظ سلامت و پیشگیری از تخلیه ذخایر بدن از ریزمغذی‌ها ضروری است. جنین رشد بسیار سریعی دارد و وزن او از یک گرم در هشت هفتگی به حدود سه هزار و 200 گرم در هفته چهلم می‌رسد. از هفته سوم جنینی نیز در هر دقیقه 250 هزار سلول مغزی تکثیر می‌یابد. جنین برای تکثیر سریع سلول‌های خود نیاز ویژه‌ای به انواع مواد مغذی دارد که باید از طریق تغذیه مناسب مادر تامین شود.

جزایری ادامه داد: از طرف دیگر سوء تغذیه، از مشکلاتی است که اثرات عمیقی بر سلامت دوران بارداری می‌گذارد و سلامت مادر و جنین را حتی طی سال‌های پس از زایمان تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین آموزش تغذیه مناسب به مادران برای پیشگیری از سوء تغذیه، کاهش عوارض بارداری و مرگ و میر ناشی از آن ضروری است.

وی وزن مناسب قبل از بارداری و افزایش مناسب وزن در طول بارداری را دو راهکار موثر برای حفظ سلامت مادر و کودک و پیشگیری از تولد نوزاد کم وزن عنوان کرد و گفت: ارتقای سلامت تغذیه‌ای مادران باردار و شیرده در برنامه مراقبت‌های ادغام یافته مادری هدف کلی اجرای این برنامه است.

به گفته رییس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، با اجرای این برنامه آگاهی‌های تغذیه‌ای کارکنان بهداشتی درمانی در زمینه تغذیه قبل و پس از بارداری و هنگام شیردهی و آگاهی‌های تغذیه‌ای کارشناسان تغذیه در زمینه رژیم غذایی بیماری‌های غیرواگیر( دیابت، قلب وعروق و..) در دوران بارداری افزایش می‌یابد. همچنین با اجرای این برنامه آگاهی‌های زنان باردار در زمینه تغذیه صحیح در دروان بارداری و شیردهی افزایش یافته و به دنبال آن درصد زنان باردار با افزایش وزن نامطلوب در دوران بارداری کاهش می‌یابد.

وی در پایان تاکید کرد: برای اجرای موفق این برنامه هماهنگی و جلب همکاری‌های درون بخشی و بین بخشی، آموزش کارکنان بهداشتی و مادران و پایش و ارزشیابی مستمر برنامه لازم است.

admin بازدید : 50 شنبه 24 مرداد 1394 نظرات (0)
سلامت: انتخاب دماسنج برای اندازه‌گیری دمای بدن کودکان بسیار مهم است. دانستن تفاوت بین دماسنج‌ها و اینکه چه زمانی باید جهت درمان تب کودکان مراجعه کرد، امری است که خیلی از والدین از آن مطلع نیستند. اگر کودک شما احساس گرما می‌کند یا شما او را برافروخته می‌بینید شاید لازم باشد که دمای بدنش را اندازه بگیرید. اما ممکن است در این مورد سوالاتی داشته باشید. کدام دماسنج‌ها بهتر هستند؟ آیا راهکارهای استفاده از دماسنج‌ها برای کودکان بزرگ‌تر یا نوزادان متفاوت است؟ در این مطلب می‌توانید آنچه را لازم است بدانید، بخوانید.

انواع دماسنج‌ها
دماسنج‌های جیوه‌ای شیشه‌ای در بیشتر مطب‌های پزشکان یافت می‌شود. امروزه دماسنج‌های دیجیتالی به جای دماسنج‌های جیوه‌ای که ممکن است بشکنند و جیوه در دهان بریزد، توصیه می‌شود. دماسنج‌های دیجیتالی معمولی که در آنها از حس‌گرهای گرمایی الکترونیک برای ثبت دمای بدن استفاده می‌شود، می‌توانند در دهان، زیر بغل و حتی در مقعد مورد استفاده قرار گیرند. دماسنج‌های دیجیتالی گوش، می‌تواند دمای درون کانال گوش را نشان دهد. اگر می‌خواهید یک دماسنج برای همه اعضای خانواده‌تان تهیه کنید، یک دماسنج معمولی دیجیتالی بهترین است. اما در هر حال، اگر قصد دارید از ترمومترهای دیجیتالی برای اندازه‌گیری دمای مقعد استفاده کنید دو دماسنج دیجیتالی تهیه کنید و روی آن برچسب بزنید برای استفاد‌ه دهانی یا استفاده مقعد. یک دماسنج را برای هر دو مکان استفاده نکنید.



دقت دماسنج‌ها
بادقت‌ترین راه برای کنترل دمای بدن کودکان استفاده از دماسنج‌های دیجیتالی دهانی یا مقعدی است. کنترل دمای رکتوم بهترین راه برای دانستن دمای بدن کودکان است. دماسنج‌های گوش، نوع دیگری برای کودکان و کودکان بزرگ‌تر است. به هر حال، موم گوش ممکن است در با دقت خواندن دمای بدن مداخله کند. با هر روشی که دمای بدن اندازه‌گیری شود، مطمئن شوید که دمای بدن را با دقت خوانده‌اید. بعد از هر بار استفاده حتما دماسنج را تمیز با الکل و پنبه و یا آب‌گرم بشویید و تمیز کنید. برای ایمنی بیشتر و اینکه دماسنج در مکان مناسبی است، برای آن جای خاصی در داروخانه کوچک خانه در نظر بگیرید و حتما آن را از دسترس کودکان دور نگه دارید.

بهترین زمان برای اندازه‌گیری دمای بدن
بهترین نوع دماسنج یا بهترین مکان برای قرار دادن آن به سن کودک شما بستگی دارد.

از تولد تا 3 ماهگی:
برای نوزادان از یک دماسنج دیجیتالی برای اندازه‌گیری دمای مقعد استفاده کنید. دماسنج را روشن کنید و آن را با ژل لوبریکانت نرم کنید. سپس به‌ آرامی در مقعد کودک قرار دهید. توجه کنید که ترمومتر باید 1 تا 5/2 سانتی‌متر داخل رکتوم باشد. اگر هنگام قرار دادن دماسنج با مقاومت مواجه شدید، حتما دست نگه‌دارید. دماسنج را به مدت یک دقیقه در این محل نگه دارید یا تا زمانی که علامت آلارم آن روشن شود. سپس آن را بردارید و عدد را بخوانید.

سه ماهگی تا 4 سالگی:
برای کودکان بزرگ‌تر و نوپایان شما می‌توانید از دماسنج دیجیتالی گوش پستانکی یا دماسنج شریان گیجگاهی استفاده کنید. با دقت دستور استفاده از این دماسنج‌ها را بخوانید. همچنین می‌توانید از دماسنج‌های دیجیتالی برای اندازه‌گیری دمای رکتوم یا زیربغل استفاده کنید. برای اندازه‌گیری دمای زیر بغل ابتدا دماسنج را روشن کنید. وقتی آن را زیر بغل کودک می‌گذارید، مطمئن شوید که نوک آن کاملا در تماس با پوست است، نه لباس. دماسنج را به مدت یک دقیقه یا زمانی که علامت هشدار دستگاه روشن شود در این وضعیت نگه دارید. سپس آن را بردارید و بخوانید.

4 سالگی و بالاتر:
در سن 4 سالگی بسیاری از کودکان می‌توانند دماسنج دیجیتالی را زیر زبان خود نگه دارند. بنابراین دماسنج را روشن کنید. آن را زیر زبان کودک بگذارید و از کودک بخواهید لب‌هایش را به هم نزدیک کند. سپس آن را بردارید و بخوانید. اگر کودک شما در حال خوردن و نوشیدن است باید 15 دقیقه صبر کنید. اگر کودک دچار احتقان بینی است و نمی‌تواند از راه بینی تنفس کند، ممکن است لازم باشد از دماسنج مقعدی یا زیربغل یا دماسنج دیجیتالی گوش برای کنترل دما استفاده کنید.

کی برویم دکتر؟
تب از علایم شایع بیماری است اما لزوما امر نگران‌کننده‌ای نیست. در واقع تب، بیانگر این است که بدن در حال مبارزه با عفونت است. اگر کودک شما بالای یک سال است و می‌تواند مایعات بنوشد و خوب بخوابد و بازی کند، دلیلی برای ترس وجود ندارد و ممکن است نیاز به درمان نداشته باشد.اگر به کودک‌ برای درمان تب دارو می‌دهید، بهتر است این دارو استامینوفن، تایلنول باشد. اگر کودک در 6 ماهگی یا بالاتر است ایپوپروفن هم خوب است. برای تعیین میزان مناسب دارو حتما از پزشک سوال کنید. هرگز از آسپیرین برای درمان تب تا 18 سالگی استفاده نکنید.

در این موارد باید کودک را نزد پزشک ببرید:
• اگر کودک کوچک‌تر از 3 ماه و دمای رکتوم او 38 درجه یا بالاتر است.

• اگر کودک بالای 3 ماه، دمای بدن او 9/38 و بی‌قرار، خواب‌آلود و ناراحت است.

• اگر کودک بالاتر از 3 ماه، دمای بدن 9/38 یا بالاتر است و به داروها پاسخ نداده و تب او بیش از یک روز ظول کشیده است.

• وقتی دمای بدن را به پزشک کودک گزارش می‌کنید، با دقت آن را بخوانید و بگویید چگونه آن را کنترل کرده‌اید؟ هرگز عددی به آن اضافه یا از آن کم نکنید.
admin بازدید : 41 شنبه 24 مرداد 1394 نظرات (0)

فارس: یک متخصص زنان و زایمان گفت: استفاده از سونا در دوران بارداری شانس بروز سقط و اختلالات عصبی جنین را افزایش می‌دهد.

فاطمه لالوها افزود: ورزش برای زنان باردار مفید است و موجب بهبود رشد جنین در رحم می‌شود.

وی گفت: ورزش شنا در زمان بارداری مشکل ایجاد نمی‌کند ولی استفاده از سونا و جکوزی در دوران بارداری می‌تواند، برای مادر و جنین خطرآفرین باشد.

این متخصص زنان و زایمان افزود: استفاده از سونا در دوران بارداری خطر سقط جنین را به همراه دارد و استفاده از آن در اوایل بارداری نیز شانس سقط و اختلالات عصبی جنین را افزایش می‌دهد. حرارت زیاد می‌تواند، برای زن باردار خطرناک باشد.

لالوها گفت: زنان در دوران بارداری از انجام ورزش‌های پرشی یا ورزش‌هایی که به رحم فشار وارد می‌کند، پرهیز کنند. زنان می‌توانند روزانه 30 دقیقه پیاده‌روی آرام و سبک داشته باشند.

وی اضافه کرد: پیاده‌روی در زمان بارداری می‌تواند از افزایش وزن در دوران بارداری پیشگیری کند و شادی و نشاط زنان باردار را به همراه داشته باشد.

admin بازدید : 46 شنبه 24 مرداد 1394 نظرات (0)

ایسنا: پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد: عارضه از دست دادن شنوایی در کودکان ممکن است به خاطر عملکرد نوعی ویروس با نام سیتومگالوویروس(Cytomegalovirus) در رحم مادر ایجاد شده باشد.

پژوهشی که بر روی 354 کودک 4 ساله و بزرگتر که از سطوح متفاوت کاهش شنوایی رنج می‌بردند انجام شده نشان داد: 9 درصد از این کودکان در زمان تولد به این عفونت ویروسی مبتلا شده بودند.

تحقیقات همچنین نشان داد: درصد بالاتری از آن‌ها که به این ویروس مبتلا بودند، تنها در یک گوش خود مشکل شنوایی داشتند.

استفانی میسونو، سرپرست این تحقیق از دانشگاه Vanderbilt ایالات متحده گفت: ما باید لیستی از موارد مرتبط با این ویروس را که در کاهش شنوایی این کودکان نقش دارد، تهیه کرده و بر روی آن‌ها مطالعات بیشتری انجام دهیم.

سیتومگالوویروس(CMV) یک ویروس معمولی است که به طور عادی موجب عفونت بی‌ضرری می‌شود و کسانی که با افراد مبتلا به این ویروس سر و کار دارند، می‌توانند با شستن منظم به خصوص بعد از معاینه بیمار از انتقال این ویروس جلوگیری کنند.

پژوهشگران معتقدند انتقال این ویروس از مادر به جنین موجب ناراحتی‌های جدی مانند عقب ماندگی ذهنی و اختلالات مغزی در نوزاد می‌شود.

مادرانی که به این ویروس آلوده‌اند، کمتر احتمال دارد که این ویروس را قبل از بارداری به جنین خود منتقل کنند. این ویروس ممکن است تا 33 درصد احتمال انتقال از مادر به جنین را پس از بارداری داشته باشد.

برخی از تحقیقات پیشین رابطه بین این ویروس را با از دست دادن شنوایی نشان داده بود، اما هیچ یک از آن‌ها بر روی نقش احتمالی این عفونت ویروس در پیشرفت کاهش شنوایی در بچه‌ها مطالعه نکرده بود.

admin بازدید : 72 شنبه 24 مرداد 1394 نظرات (0)

جام جم آنلاین:وقت خرید شیر چه می‌کنید؟ آیا نگاهی به یخچال سوپرمارکت می‌اندازید و هر کدام از بطری‌هایش که دم‌دست بود برمی‌دارید؟ یا مثلا چون رژیم دارید شیر کم‌چرب را انتخاب می‌کنید؟ یا شیر پرچرب را برمی‌دارید، به این حساب که مفیدتر است؟

اگر تا کنون فقط از روی حدس و گمان‌ شیر خریده‌اید، دست‌کم این مطلب را تا آخر بخوانید تا بدانید که تفاوت‌های شیر کم‌چرب و پر چرب در چیست و بهتر است کدام شان را انتخاب کنید.

جالب است بدانید که بین میزان چربی موجود در شیر و جذب کلسیم، نسبت عکس وجود دارد؛ یعنی هر چقدر چربی موجود در شیر بیشتر باشد، جذب کلسیم کمتر است و در‌ صورتی که شیر کم‌چرب باشد، میزان جذب کلسیم در بدن بیشتر می شود.

کلسیم با چربی، ترکیبی صابون مانند تشکیل می‌دهد که مانع از جذب کلسیم در بدن می‌شود. با این توضیح، اگر چربی شیر کمتر باشد، به همان نسبت جذب کلسیم بهتر انجام می‌شود.

بهتر است بدانید که کلسیم یکی از مهم‌ترین مواد معدنی مورد نیاز بدن است که در رشد استخوان، دندان، مو و ناخن نقش حیاتی دارد. علاوه بر این، کمبود کلسیم، تحریک‌پذیری و فعالیت عضلات بدن را نیز دچار مشکل می‌کند.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که کلسیم در کاهش وزن، پیشگیری از سرطان روده بزرگ، کاهش عوارض یائسگی، تنظیم فشار خون و پیشگیری از بیماری‌های قلبی نیز نقش موثری دارد.

چربی موجود در شیر به طور متوسط حدود 8/3 تا 4 درصد است، اما میزان چربی شیرهای موجود در بازار کمی متفاوت است که در این میان شیر 5/2 درصد چربی، برای بیشتر گروه‌های سنی، ایده‌آل محسوب می‌شود.

شیر پرچرب برای نوجوانان

هر چند متخصصان توصیه می کنند که مصرف چربی باید کم باشد، اما نباید فراموش کرد که چربی‌های موجود در شیر از نظر تامین انرژی و دریافت ویتامین‌های محلول در چربی برای نوجوانان و کودکان اهمیت دارند.

بنابراین نمی‌توان تنها به این دلیل که شیر پرچرب کلسیم کمتری به بدن می‌رساند، آن را حذف کرد و فقط از شیر کم‌چرب استفاده نمود، بلکه باید با توجه به نیاز خودمان شیر کم‌چرب یا پرچرب استفاده کنیم.

به گفته رئیس انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران، برای کودکان و نوجوانان مصرف شیر پرچرب ضرورت بیشتری دارد، پس بهتر است که شیر مورد تغذیه این گروه سنی که حتی می‌تواند دوره جوانی را هم شامل شود، شیر پرچرب باشد.

کودکان حدود 30 درصد از انرژی مورد نیاز خود را می‌توانند از چربی شیر دریافت کنند. بر این اساس توصیه می‌شود کودکان و نوجوانان شیر بالای 5/3 ‌درصد و سایر لبنیات را به شکل پرچرب استفاده کنند.

چه کسانی باید شیر کم‌چرب مصرف کنند؟

یک لیوان شیر کم‌چرب (240 سی‌سی) دارای 90 ‌کیلوکالری، یک لیوان شیر با چربی معمولی 120 کیلوکالری و یک لیوان شیر پرچرب دارای 150 کیلوکالری است که مقایسه این ارقام به خوبی نشان می‌دهد که مصرف شیر پرچرب، افزایش وزن مصرف‌کنندگان را به همراه دارد.

پس هر چند که به ذائقه ایرانیان مصرف شیر پرچرب خوش‌تر به نظر می‌رسد، اما مصرف این نوع شیر برای افراد چاق و افرادی که زمینه ابتلا به بیماری‌های مربوط به چاقی را دارند، توصیه نمی‌شود. همچنین برای افراد دچار چربی خون، مصرف شیرهای کم‌چرب و فاقد چربی توصیه می‌شود.

در گروه بزرگسالان خصوصا برای زنان، مصرف شیر کم‌چرب بهتر است. پوکی‌استخوان از بیماری‌های شایع است که می‌تواند از عوارض کمبود کلسیم باشد و زنان بیشتر از مردان به این بیماری مبتلا می‌شوند. بر این اساس متخصصان تغذیه، مصرف شیر، خصوصا از نوع کم‌چرب آن را به زنان توصیه می‌کنند تا جذب کلسیم بیشتری برای بدن داشته باشد.

زنان باردار و مادران شیرده باید نسبت به مصرف شیر دقت بیشتری داشته باشند. در زنان باردار که جنین در حال رشد و تشکیل بافت استخوانی است، نیاز بدن به کلسیم بیشتر می‌شود که بر این اساس این گروه از زنان باید روزانه 3 لیوان شیر کم‌چرب مصرف کنند. مادران شیرده نیز باید روزانه 4 لیوان شیر کم‌چرب مصرف کنند.

برای جلوگیری از پوکی استخوان علاوه بر مصرف شیر، ورزش نیز عامل بسیار موثری محسوب می‌شود. نداشتن تحرک بدنی و ورزش نکردن سبب دفع کلسیم از بدن می‌شود که می‌تواند احتمال ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهد.

شیر پرچرب برای کودکان مفید است یا کم چرب؟

علی رغم توصیه دکتر مظهری، تحقیقات دانشمندان در رابطه با تاثیر شیر بر روی کودکان نتایج باور نکردنی را در پی داشت.

نتایج یک تحقیق جدید نشان داده است، کودکانی که شیر پرچرب مصرف می‌کنند وزنشان کمتر از کودکانی است که شیر پرچرب نمی نوشند.

بر اساس این پژوهش جدید که در دانشگاه گوتنبرگ در سوئد انجام گرفته، محققان دریافته‌اند، کودکان هشت ساله و کم سن تر که هر روز شیر پرچرب می‌نوشند نسبت به سایر همسالان خود شاخص توده بدنی (BMI) پایین‌تری دارند، یعنی وزنشان کمتر است.

به گفته این محققان، کودکانی که از شیر پرچرب استفاده می‌کنند به طور متوسط نسبت به سایر کودکان وزنشان 4 کیلوگرم کم‌تر است.

این پژوهش هم چنین نشان داد که دو سوم از کودکان با کمبود ویتامین D در خون شان مواجه هستند.

admin بازدید : 53 پنجشنبه 22 مرداد 1394 نظرات (0)

ایسنا: متخصصان تغذیه می‌گویند هرچند نتایج مطالعات جدید آنها ممکن است والدین پرمشغله را ناراحت و خشمگین کند اما این واقعیت را باید پذیرفت که تنقلات ناسالم و فست فودها موجب کاهش ضریب هوشی کودکان می‌شوند و برای جلوگیری از این تاثیر نامطلوب باید برای تغذیه سالم اطفال چاره‌ای مناسب اندیشید.

چندی پیش متخصصان علوم پزشکی دانشگاه بریستول در انگلیس اعلام کرده بودند که برنامه غذایی کودک تا سه سالگی، تاثیر قابل توجهی در افزایش سطح هوش کودک دارد.

به گفته این متخصصان، امتیاز هوش کودکانی که تا سه سالگی غذاهایی چون چیپس، سیب زمینی سرخ کرده و فست فود می‌خورند، نسبت به هوش کودکانی که بیشتر از میوه، سبزی، برنج و ماکارونی استفاده می‌کنند، حدود پنج رتبه پایین‌تر است.

به گزارش روزنامه سان، این بار نیز گروه دیگری از پزشکان در این کشور با انجام مطالعه‌ای گسترده‌تر روی 4000 کودک دریافتند کودکان زیر 4 سال که رژیم غذایی حاوی خوراکی‌های فرآوری شده چربی و قند دارند وقتی به سن هشت سالگی به بعد می‌رسند نسبت به سایر همسالان خود از ضریب هوشی پایین‌تری برخوردار هستند.

این متخصصان در بررسی جدید همچنین تاکید کردند که آسیب‌های ناشی از این نوع رژیم غذایی روی ضریب هوشی کودکان قابل ترمیم و جبران نخواهد بود.

دکتر باربارا گالانی مسوول فدراسیون غذا و نوشیدنی در انگلیس خاطرنشان کرد: تعجب آور نیست اگر بگوییم که یک رژیم غذایی سالم و متعادل برای رشد مناسب هوش حائز اهمیت است و این تاثیر در رشد و سلامت تمام کودکان در هر گروه سنی یکسان است.

به گفته متخصصان، تغذیه گروه‌های غذایی نان و غلات که انرژی و مقداری پروتئین مورد نیاز کودک را تأمین می‌کند، گروه شیر و لبنیات که کلسیم، فسفر و پروتئین را تأمین می‌کند و برای رشد اسکلت و استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها ضروری هستند، گروه گوشت، حبوبات و تخم‌مرغ که پروتئین و سایر مواد مغذی مورد نیاز کودک را تأمین می‌کند و بالاخره گروه سبزی‌ها و میوه‌ها که ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز کودک را تأمین می‌کنند همگی اگر به روش صحیح و به میزان مناسب به کودک داده شوند در رشد هوش او نقش به سزایی دارند. بعلاوه مواد غذایی و خوردنی‌هایی که منبع غنی از عنصر روی هستند تاثیر مفید و فوق‌العاده‌ای روی افزایش ضریب هوشی کودکان دارند.

admin بازدید : 50 پنجشنبه 22 مرداد 1394 نظرات (0)
سلامت نیوز: یک متخصص زنان و زایمان گفت: ورزش زنان باردار رشد جنین را در دیواره رحم بهبود می‌بخشد و خون و مواد غذایی لازم را بهتر به جنین می‌رساند. فاطمه لالوهاافزود: انجام حرکات ورزشی در زمان بارداری برای زنان مناسب است. زنانی که باردار هستند اگر قبل از بارداری حرکات ورزشی انجام می‌دادند، ورزش در زمان بارداری برای آنها می‌تواند مناسب باشد. وی گفت: ولی اگر زنان قبل از بارداری ورزش نمی‌کردند و در زمان بارداری اقدام به ورزش کرده‌اند باید از انجام ورزش‌های سنگین خودداری کرد.



یک متخصص زنان و زایمان اضافه کرد: زنان باردار می‌توانند، در حین حاملگی ورزش‌هایی مانند پیاده ‌روی، دویدن، دوچرخه‌سواری و شنا انجام دهند ولی از انجام ورزش‌های رزمی و ورزش‌های سنگین پرهیز کرد. لالوها گفت: شنا در زمان بارداری به زایمان و کنترل اضافه وزن در حین بارداری کمک می‌کند. ورزش مادر در حین بارداری برای ضربان قلب جنین و وزن آن به هنگام تولد آسیب وارد نمی‌کند. رشد جنین را در دیواره رحم بهبود می‌بخشد و خون و مواد غذایی لازم را بهتر به جنین می‌رساند. یک متخصص زنان و زایمان اضافه کرد: ورزش به زنان باردار کمک می‌کند که میزان کافی انرژی در بدن آنها تولید شده و توان کافی برای تغییرات در زمان بارداری را داشته باشند.
admin بازدید : 45 پنجشنبه 22 مرداد 1394 نظرات (0)

سلامت نیوز :یک فوق‌تخصص اطفال در وضعیت آپنه تنفسی کودک حدود 10 تا 15 ثانیه از راه دهان و بینی قادر به نفس کشیدن نیست و اختلال در رشد و یادگیری از عوارض آپنه تنفسی در کودکان است.

احمد هاشمی در خصوص‌ "آپنه تنفسی " در کودکان اظهار داشت: به توقف تنفس در کودکان، آپنه‌ تنفسی گفته می‌شود.

وی در ادامه گفت: آپنه تنفسی در نوزادان نارس به خاطر کامل نشدن بافت‌های ریه بیشتر دیده می‌شود؛ لوزه سوم و زبان بزرگ از دیگر عوامل بروز‌‌‌‌‌‌ این عارضه در کودکان است.

این فوق‌‌تخصص اطفال با بیان اینکه مادران شیرده که سیگار، مواد مخدر و قرص‌های خواب مصرف می کنند، کودکانشان بیشتر دچار آپنه تنفسی می‌شوند، افزود: مقداری از سیگار و دیگر مواد مصرفی توسط مادر وارد شیر او شده و هنگامی که کودک از شیر مادر تغذیه می‌کند، مقداری از نیکوتین موجود در سیگار وارد بدن طفل می‌شود که همین مسئله آپنه تنفسی را در کودک ایجاد می‌کند.

هاشمی ادامه داد: آپنه تنفسی حدود 10 تا 15 ثانیه طول می‌کشد که در این وضعیت کودک از راه دهان و بینی قادر به نفس کشیدن نخواهد بود؛ خفگی، نرسیدن خون به مغز، اختلال در رشد و یادگیری و نرسیدن اکسیژن به اعضای بدن از عوارض آپنه تنفسی در کودکان به شمار می‌رود.

وی، بر روی شکم خوابیدن را در بروز آپنه تنفسی در کودکان مؤثر دانست و خاطرنشان کرد: در این وضعیت گاز کربونیکی که از دهان کودک خارج می‌شود، دوباره وارد دهانش شده که همین مسئله تنفس کودک را مشکل می‌کند و در نهایت می‌تواند به توقف تنفس در طفل منجر شود.

admin بازدید : 224 پنجشنبه 22 مرداد 1394 نظرات (0)

سلامت نیوز : بر اساس تحقیقات انجام شده روی نیم میلیون کودک در کالیفرنیا 2 زایمان با فاصله کم خطر ابتلا به اوتیسم در نوزاد دوم را افزایش می‌دهد.

کودکانی که فاصله تولد آنها با نوزاد قبلی کمتر از 2 سال باشد در مقایسه با آنهایی که در فاصله زمانی بعد از 3 سال متولد شده‌اند احتمال ابتلا به اوتیسم در آنها بیشتر بوده است.

هر چه این فاصله کمتر می‌شود خطر ابتلا به اوتیسم نیز بیشتر می‌شود. این خطر در میان همه والدین در همه رده‌های سنی مشاهده شده است و محققان می‌گویند هیچکدام از عوامل جانبی دیگر نتوانسته این خطر را کاهش دهند.

به نوشته آسوشیتدپرس، به دلیل افزایش سن مادر شدن و همچنین به دلیل بارداری‌های ناخواسته کاهش فاصله میان دو بارداری در زنان آمریکایی افزایش یافته است.

آمارهای دولتی نشان می‌دهد که تعداد اینگونه تولدها که فاصله نوزاد دوم با نوزاد قبلی کمتر از دو سال بوده است از 11درصد در سال 1995 به 18درصد در سال 2002 رسیده است.

محققان در این تحقیق به بررسی این گونه تولدها بین سالهای 1992 تا 2002 در کالیفرنیا پرداختند و به این نتیجه رسیدند که از 662 هزار و 730 نوزاد دوم 3137 نفر به اوتیسم مبتلا شده‌اند. از 156هزار و 34 نوزاد دوم که با نوزاد قبلی کمتر از یک سال فاصله داشته‌اند هزار و 188 نفر به اوتیسم مبتلا شده‌اند.

admin بازدید : 23 پنجشنبه 22 مرداد 1394 نظرات (0)

تبیان: پوران درخشنده فیلمساز زن سینمای ایران که تا کنون 9 اثر در کارنامه وی دیده می شود از جمله معدود کارگردانانی است که با وجود تمام کم توجهی و محدودیتها به ژانر کودک و نوجوان هنوز در همین عرصه فعالیت می کند.

پوران درخشنده متولد 1330 کرمانشاه، فارغ التحصیل سینما با گرایش کارگردانی از مدرسه عالی تلویزیون و سینما و دارای لوح افتخار درجه یک هنری معادل دکتری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. فیلم او داوری چندین جشنواره داخلی و بین المللی را عهده دار بوده و عضو انجمن فیلمسازان زن آمریکا ( WIF )، عضو مرکز بین المللی کودکان و نوجوانان ( CIFE ) و کارگردانان مستقل آمریکا ( IFP ) نیز می باشد.

درخشنده از معدود فیلمسازان زن است که در دهه 60 به این عرصه آمد و بازتاب مسائل کودکان و نوجوانان خاص با نگاه آمیخته به احساس را شاید بتوان مولفه مشترک فیلم‌هایش دانست. در بررسی کارنامه 9 فیلم پوران درخشنده شاید بیش از هر چیز دغدغه مسائل کودکان و نوجوانان از وجوه مختلف را بتوان مولفه ای مشترک محسوب کرد.

وی با تمرکز پیدا کردن به مسائل خاص کودکان و نوجوانان تلاش می کند دریچه ای جدید برای نزدیک شدن به این قشر آسیب پذیر جامعه پیدا کند که با انتخابهای این فیلمساز خود به گونه ای خاص تر هم می شوند. این یادداشت به بهانه بزرگداشت این کارگردان در بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر به نگارش درآمده است.

"خواب های دنباله دار"

"رابطه" اولین فیلم بلند سینمایی اوست. فیلمی ساده است که به شکل گیری رابطه میان معلم و پسرکی گنگ می پردازد که آرزوی حرف زدن دارد. رابطه ای که به واسطه نوع حضور و برخورد معلم باعث جاری شدن اولین کلمات نامفهوم بر زبان پسرک می شود. تأکید بر لحظات دراماتیک فیلم با نوع پرداخت و تصویرسازی، کمک زیادی می کند به برجسته کردن روند شکل گیری این رابطه و اهمیت ایجاد انگیزه اولیه در پسرک که تشویق معلم آن را بارور می کند.

"پرنده کوک خوشبختی" به فاصله یکسال او در این فیلم همین مضمون را در رابطه یک دختر و معلم طرح می کند. هر چند خاستگاه و منشأ گنگ شدن دختر با کودک فیلم "رابطه" متفاوت است، ولی باز هم تأکید بر شکل گیری رابطه ای عاطفی که می تواند به نوعی مشکل کودک را حل کند، تم مشترک این دو فیلم است. در این فیلم هم پرداخت و بزرگنمایی بار احساسی موقعیت چیده شده به کمک تأثیرگذاری فیلم می آید.

"زمان از دست رفته" و "عبور از غبار" دو فیلم بعدی درخشنده در یکسال هستند که اولی باز هم به کودکان و این بار مسئله فرزندخواندگی می پردازد. "عبور از غبار" مهجورترین فیلم کارنامه درخشنده است که از تصنع و احساسات زدگی به دور است و به تم مشترک و مورد علاقه این فیلمساز می پردازد. این بار شکل گیری رابطه میان معلم و دانش آموز صرفاً منجر به حل معضل و مشکل شاگرد نمی شود، بلکه این بار معلم است که به نوعی گشایش می رسد. جالب تر اینکه این گشایش براساس شکل گیری رابطه ای مطابق با الگوهای کلاسیک، میان معلم و شاگردی است که دچار نوعی تضاد و درگیری اولیه بوده اند. تأکید بر غربت معلم و همسرش که بیماری زن آن را برجسته تر می کند، موقعیتی بحرانی برای آنها تدارک می بیند که سرانجام به دست مادر شاگرد مسئله دار حل می شود و به نوعی پیام انسانی خود را هم با لحنی متعادل در زیرلایه فیلم به مخاطب منتقل می کند.

"عشق بدون مرز" با مضمون کودکانی که در کش و قوس کشمکشهای پدر و مادر دچار لطمه می شوند و با نگاه به بازتاب زندگی در غرب و مسائل برخاسته از آن بر زندگی کودکان، فیلمی تا حدی نامعمول در کارنامه درخشنده محسوب می شود. فیلمی که محصول مشترک بودن، حضور بازیگران خارجی و فیلمبرداری در خارج از کشور هم نتوانست به جذابیتهای نداشته آن چیزی بیافزاید.

"شمعی در باد" با تغییر تمرکز فیلمساز از رابطه کودک و معلم، به دوران جوانی و معضلات روز آن توجه دارد. در این فیلم معضل استفاده از قرصهای روانگردان در زندگی یک جوان (فرزین) مورد تحلیل قرار می گیرد که پدر و مادرش از هم جدا شده اند و رابطه عاطفی جدید مادر، فرزین را وارد بحرانی می کند که پایانش پناه بردن به دوستان ناباب و اعتیاد مدرن است. البته در این فیلم می توان رد پای رابطه بین استاد و شاگرد را که منجر به ازدواج نامعقول پدر و مادر فرزین شده مورد توجه قرار داد و البته کودک همیشگی فیلمهای درخشنده که حالا به جوانی و مسائل خاص این دوران رسیده است.

"رویای خیس" مقطع نوجوانی زندگی (آرش) و مختصات ویژه این دوران را به عنوان بستر قصه انتخاب کرده است. دورانی که به زعم درخشنده از پیچیدگی های خاصی نسبت به نوجوانی دختران برخوردار است. بازتاب کشمکشهای پدر و مادر این بار در پناه بردن آرش به عشقی ناآگاهانه بروز می کند.این بار هم تم مشترک، رابطه عاطفی مادر است که آرش را دچار بحران و پناه بردن به تنهایی پدر می کند. این بار مادر از زندگی جدید خود چشم می پوشد تا شرایط را برای آرش راحت تر کند و در انتها برای هدف مشترکشان (آرش) به همراهی با پدر می رسد.این فیلم با تغییری اساسی در پایان، نسبت به نسخه نمایش داده شده در جشنواره فجر همان سال به پایانی تراژیک می رسد. پایانی که بیشتر از پرداختن به تابوها می آید.

"بچه های ابدی" اثری است که این بار هم مسائل کودک و نوجوان را محور قرار می دهد ولی در قشری خاص. عقب افتادگان ذهنی یا مبتلایان به سندرم داون، انتخاب این فیلمساز برای محوریت پیدا کردن در فیلم هستند. فیلم به آسیب شناسی حضور این قشر در سطح جامعه و بازخورد این حضور می پردازد و قصه از جایی آغاز می شود که دختری به نام نگار در آستانه ازدواج با سعید متوجه می شود که او یک برادر عقب افتاده دارد و مسئولیت نگهداری از او را بر عهده دارد. تردیدهای دختر در موقعیت انتخاب و انعکاس این تردید در سعید، اتفاقاتی پیش می آورد که این نوجوان را در موقعیتی بحرانی قرار می دهد.

"خواب های دنباله دار" عنوان اخرین فیلم این کارگردان زن سینمای ایران است که پاییز امسال در نمایشی محدود به روی رده رفت که با گلایه های کارگردان روبرو شد. وی در این فیلم نیز مانند دیگر آثارش تلاش می کند کودکی را محور اصلی قرار دهد که خوابهای وی دنباله دار و قابل تعبیر است. باز هم خانواده ای مرفه که پدر و مادر این کودک هستند با بی توجهی به وی رفتار می کنند و تنها دایی او که نقش ان را مهران احمدی بازی می کند دوست و همراه این کودک است.

شخصیت اصلی داستان ه همان کودک است برای معلم خود خواب می بیند که دچار سانحه ای شده و برای امتحان گرفتن از بچه ها نمی تواند به مدرسه برسد . خواب وی در ابتدا باعث تمسخر اهالی مدرسه اما از آنها کم کم با کدهایی روبرو می شوند که آنها را به واقعیت نزدیک می کند. البته باز هم در این فیلم مانند "بچه های ابدی" کودکی که مشخص عقب ماندگی ذهنی دارد نیز قصه دیگری در دل این داستان می شود و البته نقش پانته آ بهرام و فرشته صدر عرفایی به عنوان معلمین این کودک را نباید نادیده گرفت.

"هیس دخترها فریاد نمی زنند" عنوان کاری است که وی قصد ساخت ان را دارد و هم اکنون مشغول تهیه سرمایه های لازم برای ساخت آن است. مشخص است که این فیلم نیز دنباله روند کارهای قبلی وی است. البته باید بدانیم که وی در طی این سالها تهیه کنندگی فیلم "بیست" عبدالرضا کاهانی را نیز برعهده داشته که جوایز متعددی از جشنواره های داخلی و خارجی از آن خود کرده است. همچنین تهیه کنندگی "خلیج آئینه ها" سامان استرکی را نیز برعهده دارد که هنوز ساخت ان آغاز نشده است.

کودک‌ربایی عجیب در شیراز

جانشین فرمانده انتظامی استان فارس از ربوده شدن یک کودک 7 ساله در شیراز خبر داد.

وطن امروز: سردارسجادیان در تشریح این خبر گفت: ‌آدم‌ربایان دریکی از خیابان‌های واقع در شمال شیراز با صحنه تصادف ساختگی، سرویس مدرسه‌ای را که این کودک در آن بوده متوقف کردند و با تهدید چاقو، سرویس مدرسه و این کودک را ربودند.

جانشین فرمانده انتظامی فارس ادامه داد: با اعلام شکایت، پرونده برای بررسی بیشتر در اختیار کارآگاهان قرار گرفت، پس از گذشت 6 ساعت آدم‌ربایان، این کودک 7 ساله را در یکی از خیابان‌های شهر رها کردند.

وی اظهار کرد: 2 مرد و یک زن در این ماجرای آدم‌ربایی نقش داشتند که تحقیقات برای شناسایی و طراح اصلی کودک‌ربایی در حال انجام است.

سردار سجادیان از دستگیری یک فرد شرور در شیراز خبر داد و گفت: ‌اقدام بموقع ماموران شیراز در دستگیری یک شرور باعث ابراز خشنودی و رضایت شهروندان شد.

وی گفت: 3 پلیس در خیابان حضرتی شیراز در حال حرکت بودند که متوجه تجمع تعدادی از مردم در یک محل شدند.

جانشین فرمانده انتظامی فارس افزود: ‌نیروهای پلیس با مراجعه به محل متوجه شدند یک تن در حالی که چاقوی آغشته به خون را در یک دست دارد و مردی را با دست دیگر خود گرفته با عربده‌کشی،‌ اقدام به تهدید و مجروح کردن آن مرد کرده است.

وی ادامه داد: یکی از ماموران با استفاده از اصل غافلگیری این شرور را دستگیر کرد و به مقر انتظامی انتقال دادند.

admin بازدید : 36 سه شنبه 13 مرداد 1394 نظرات (0)
تبیان: اولین مرحله گفتاری کودکان از تولد تا سه ماهگی توسط گریه های کودک بروز می کند . اگر گریه های کودک از ابتدای تولد تا سه ماهگی ضبط شود، مشخص می شود که گریه های اول تولد با گریه های سه ماهگی متفاوت است. این موضوع همان رشد گفتاری کودک است که در این مدت انجام گرفته است. بهترین زمان برای درمان گفتاری کودک در ماههای ابتدایی تولد است که مادران بایستی به آن توجه خاص داشته باشند.

علل اختلالات گفتاری:
لکنت زبان یکی از اختلالات گفتاری در کودکان است. از دیگر اختلالات گفتاری تلفظ نادرست کلمات توسط کودک است. البته عواملی مثل کم شنوایی ، وراثت ، فلج مغزی هم در مشکل گفتاری کودکان مؤثر است. شکاف کام و لب هم از دیگر موارد اختلال گفتاریست.

دکتر مهدی برائتی "گفتاردرمان گر " در این باره معتقد است تاخیر در تکلم یکی از اختلالات گفتاری در کودکان است که مهمترین علت آن را می‌توان فقر تکلم محیطی عنوان کرد، به این معنا که کودک در محیطی قرار داشته است که والدین و اطرافیان با او صحبت نکردند تا او بتواند صحبت کردن را بیاموزد. علاوه بر محیط نامناسب و به عبارتی فقر تکلم محیطی به عنوان یکی از عوامل تاخیر در تکلم، عوامل دوران بارداری همچون اضطراب، استرس و ناراحتی‌های روحی مادر، همچنین مشکلات جسمی وی می‌تواند بر روند رشد و به ویژه روند شروع تکلم کودک تاثیرگذار باشد. وی می گوید: صدمات حین زایمان همچون نرسیدن اکسیژن به مغز یا کم شدن اکسیژن، تشنج نوزاد موقع تولد، زردی بالا و … نیز می‌تواند عاملی برای بروز تاخیر در تکلم کودکان باشد. این گفتاردرمان همچنین در توصیه‌ای به خانواده‌هایی که با چنین مشکلات گفتاری با کودکان خود روبه‌رو هستند، گفت: خانواده‌هایی که علائمی از مشکلات گفتاری را در فرزندان خود که بالای ? تا ? سال هستند، مشاهده می‌کنند باید هر چه زودتر به متخصص مراجعه کنند و در این خصوص سهل انگاری نکنند، چرا که هیچ تضمینی برای برطرف شدن خود به خودی این بیماری در کودکان وجود ندارد و عدم توجه نیز می‌تواند عوارضی همچون پرخاشگری، عصبی شدن و … را برای کودکان به دنبال داشته باشد.



ازتصحیح اشتباهات گفتاری کودک با گفتن " نه" و گفتن اینکه اشتباه کرده است، اجتناب کنید.

کودکانی که به دلایل مختلف در کسب زبان گفتاری ناموفق می مانند نیازمند کمک ویژه ای در امر برقراری ارتباط با محیط خودشان هستند .موارد زیر راهنمایی است در جهت برقراری بهتر ارتباط با این کودکان :

نام اشیایی که در محیط هست را برای کودک بگوئید .

با تقلید صداها بازی های جالبی انجام دهید.

هر صدایی را که کودک تقلید می کند به عنوان گفتار بپذیرید اما هرگز از صحبت بچگانه جلوی کودک استفاده نکنید .

سعی کنید بفهمید کودک چه می خواهد بگوید به این ترتیب او مجبور نخواهد شد آنرا تکرار کند . سعی کنید او را تشویق کنید از بهترین کلماتی که می تواند استفاده کند .

کودک را تشویق کنید در حین بازی صداهای مختلفی تولید کند .

صداهای درستی که کودک تولید می کند تقلید کنید و سایر صداها را نیز تقلید کنید .

برای کودک داستان بخوانید اگر احساس می کنید تحمل آنرا دارد روی کلمات و اعمال مختلف تاکید کنید .

برای بازیهای گروهی اسباب بازیهای صدادار تهیه کنید .

بازی های گروهی را که مستلزم استفاده از کلمات و صداها است تشویق کنید .

کلمات وصداهایی که گفتن آن می تواند جالب باشد را مطرح کنید . با عکسهایی برای تماشا کردن یا گوش دادن به داستان ، صحبت کردن را لذت بخش کنید .

صحبت کردن ارادی کودک را تشویق کنید .

سعی کنید فکری را که کودک می خواهد بیان کند کشف کنید با اینکه در گفته های او اشتباهات زیادی ممکن است باش .

موقعیتهای را جور کنید که کودک در انجام اعمال کوچکی به شما کمک کند و هر کاری را که می کند توضیح دهید .

کارهای را کودک به طور روزمره انجام می دهد در غالب کلمات ساده برایش توضیح دهید . از کلماتی که نقش مرکزی در فعالیتهای او دارند استفاده کنید .

اسباب بازیهای بادی تهیه کنید بازیهایی انجام دهد که مستلزم استفاده از اندام گویای باشد .

وقتی عملی را انجام می دهد آن را با کلمات ساده توضیح دهید .

وقتی کودک نزدیک شماست از هر فرصتی برای صحبت کردن استفاده کنید . فرصت دهید تا گفته های شما را تقلید کند .

گفته های کودک را بسط دهید یک قاعده کلی این است که کلماتی که خود کودک بکار می برد را نگه داشته و کلماتی که حذف شده را به آن بیافزائید . مثال

کودک می گوید : نشسته دیوار

مادر می گوید : او روی دیوار نشسته

در انجام خواسته های کودک پیش دستی نکنید اجازه دهید کودک به گونه ای خواسته ی خود را ابراز کند .

ادای چهره باعث انگیزش کودک می شود .

از قرار دادن کودک در موقعیتی که در حد توانش نیست و ممکن است تلاش او را برای صحبت کردن با شکست مواجه کند، بپرهیزید.

برای کودک شعر و سرودهای کودکانه بخوانید و همراه با ترانه ها کف بزنید .

کاری کنید که در ساعت بیداری کودک در حوزه شنوایی چیزهای بیشتری بشنود .

کارهایی که باید از آن اجتناب شود:

تصحیح اشتباهات گفتاری کودک با گفتن " نه" و گفتن اینکه اشتباه کرده است.

صحبت در مورد اشکالات گفتاری کودک در حضور دیگران.

با حالات چهره یا بصورت کلامی نشان دادن اینکه گفته های کودک غلط است.

محروم کردن کودک از غذا یا مجازات کردن کودک بخاطر گفتار غلطی که دارد، گرفتن اسباب بازی و چیزهای دیگر برای اینکه او را وادار به صحبت کردن کنید.

قرار دادن کودک در موقعیتی که در حد توانش نیست و ممکن است تلاش او را برای صحبت کردن با شکست مواجه کند.

عصبانی شدن در مقابل گفتار غلط او.

اصرار کردن به کودک که صحبت کند و به وجود آوردن این احساس در او که چون صحبت نمی کند کمتر مورد قبول شماست.

صحبت کردن بدون انجام کاری ( بدون عمل )

زیاد صحبت کردن – چون باعث می شود که کودک فرصتی برای صحبت کردن پیدا نکند .

زیاد سوال کردن – به این ترتیب شما چیزی در اختیار کودک نمی گذارید از پرسیدن این چیه ؟ آن چیه ؟ کودک چیزی نمی آموزد .

استفاده از گفتار پیچیده – گفتار والدین باید کوتاه ، ساده ، عینی ( کلماتی استفاده شود که قابل دیدن باشد ) باشد .

بازیها را خیلی زود رها نکنید کودک باید به بازی عادت کند .


admin بازدید : 35 سه شنبه 13 مرداد 1394 نظرات (0)

ایسنا: مسؤول اورژانس اجتماعی بهزیستی خراسان شمالی گفت: مسایل عاطفی مانند طلاق، جدایی والدین از یکدیگر و بستری شدن کودکان در مدت زمان طولانی در بیمارستان، از موثرترین علل ادرارهای بی اختیار شبانه است.

مهین حمیدی از دیگر عوامل شب ادراری به عوامل اقتصادی و اجتماعی مانند کمبود و نارسایی در محیط خانواده، علل وراثتی و ناهنجاری‌های فیزیکی در کودکان اشاره کرد.

وی شخصیت کودک و وجود فاصله طبقاتی را از دیگر عوامل ادرارهای بی اختیار شبانه برشمرد و افزود: شب ادراری کودکان در میان خانواده‌های مرفه کمتر است.

حمیدی اظهار کرد: این کودکان شخصیتی پرخاشگرانه و آستانه تحمل پایین دارند و در مقابل نظم، واکنش منفی از خود نشان می‌دهند.

وی با بیان این که ادرار بی اختیار گاهی روزانه، شبانه و گاهی مختلط یعنی طی روز و شب اتفاق می‌افتد بیان کرد: ادرار بی اختیار شبانه فراوانترین نوع است.

به گفته این مقام مسوول بیشترین ادرار بی اختیار شبانه در ثلث اول خواب رخ می دهد و بعد از نیمه شب تا ساعت پنج صبح کاهش می یابد.

وی ادامه داد: ادرار بی اختیار شبانه در سن پنج سالگی در هفت درصد از پسران و سه درصد دختران و در سن 10 سالگی در سه درصد پسران و دو درصد دختران مشاهده می شود.

حمیدی بیان کرد: برای تشخیص اختلال ادراری، باید کودک از سن پنج سالگی به طور مکرر در رختخواب و یا لباس، دفع ادرار داشته باشد.

وی توضیح داد: باید کودکان از 20 ماهگی توانایی دفع یا نگه داشتن ادرار را داشته باشند و از سن سه سالگی به تنهایی به توالت بروند.

حمیدی با اشاره به نقش موثر والدین در آموزش توالت رفتن کودکان گفت: برخی از والدین در این زمینه بدون مهارت هستند.

وی زمان آموزش توالت رفتن کودکان را یک و نیم سالگی ذکرکرد و از راهکارهای کاهش این بیماری به کاهش اضطراب در کودکان، ایجاد انگیزه و مورد حمایت قرار دادن آنها به هنگام بروز شب ادراری از سوی والدین اشاره کرد.

مسؤول اورژانس اجتماعی بهزیستی خراسان شمالی افزود: باید کودکان را از خوردن مایعات در شب منع کرد.

وی خاطرنشان کرد: برای حل این مشکل در میان کودکان داروهای درمانی مختلفی وجود دارد که باید از سن شش سالگی برای استفاده از این داروها اقدام شود.

admin بازدید : 29 سه شنبه 13 مرداد 1394 نظرات (0)

ایسنا: یک فوق تخصص اسم، آلرژی و ایمونولوژی گفت: حساسیت‌های غذایی به صورت‌های مختلف مانند شوک، آسم و حساسیت‌های پوستی خود را نشان می‌دهد که در این میان هر چه حساسیت‌های پوستی شدیدتر باشد احتمال بیشتری دارد که آلرژی غذایی عامل آن باشد.

دکتر سید حسام الدین نبوی‌زاده با بیان اینکه بعضی غذاها همانند تخم مرغ، ماهی، میگو و صدف‌های دریایی آلرژی‌زایی بیشتری دارند، افزود: از میان میوه ها نیز فندق، بادام، گردو، گلابی، زردآلو، گیلاس، زیتون، به، هلو و از گیاهان چغندر، رازیانه، هویج، جعفری، فلفل سبز، زیره و شیر گاو آلرژی زایی بالایی دارند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج افزود: از بیست سال گذشته حساسیت به دو برابر افزایش یافته است که یکی از علل آن خوراندن زود هنگام غذاهای متنوع و مختلف به نوزادان است و مخاط معده در این سن نمی تواند نقش یک سد را در برابر مواد آلرژی زا ایفاء نماید و در نتیجه حساسیت افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه حساسیت به مواد غذایی در دوران جنینی نیز می تواند به وجود آید، یادآور شد: زنان بارداری که زمینه ابتلا به آلرژی را دارند، باید از مصرف خوراکی‌های آلرژی زا از جمله بادام زمینی خودداری نموده و همچنین تخم مرغ و میوه های غیر بومی را کمتر مصرف کنند.

admin بازدید : 51 سه شنبه 13 مرداد 1394 نظرات (0)
شهرزاد: عرفان کوچولو حوصله اش سر رفته بود. همینجوری نشسته بود پشت پنجره و به برادر بزرگش آرمان نگاه میکرد که داشت توی پارک روبه روی خانه با دوستانش برف بازی می کرد. دو سه روز بود که پشت سر هم برف می آمد و دیشب اخبار گفته بود که آن روز مدرسه ها تعطیل است. عرفان هنوز مدرسه نمی رود و برایش فرقی نمی کند که تعطیل باشد یا نه. اما آرمان یک عالمه خوشحال شده بود. زنگ زده بود به دوستانش و قرار گذاشته بود که فردا صبح با هم بروند توی پارک کوچک روبه روی خانه، برف بازی کنند. عرفان اولش خوشحال شد و فکر کرد که میتواند با برادرش و دوستان برادرش برف بازی کند. اما وقتی آرمان صبح لباسش را پوشید که برود بیرون، عرفان را با خودش نبرد. مثل همیشه گفت: «تو کوچولویی و مزاحم بازی کردن من میشی. » عرفان از همه بچه های همسایه کوچولو تر بود و آنها هیچ وقت او را بازی نمی دادند. کمی که گذشت عرفان از مامان خواست که لباس هایش را تنش کند و رفت توی پارک. اما آرمان و دوستانش او را بازی ندادند. تازه، چند تا گلوله برف هم به او خورد و دردش گرفت. به خاطر همین دوباره برگشت بالا و نشست پشت پنجره که از دور به بازی بچه ها نگاه کند.



فایده ای نداشت. عرفان واقعا حوصله اش سر رفته بود. رفت توی هال و تلویزیون را روشن کرد. اما کارتونش را دوست نداشت. بعد رفت سراغ اسباب باز یها اما دوست نداشت با هیچکدام بازی کند. عرفان دوست داشت برود بیرون و مثل بقیه بچه ها برف بازی کند. مامان که دید عرفان حوصله اش سر رفته، گفت: «چرا نمی ری آدم برفی درست کنی؟ » عرفان گفت: «آخه بلد نیستم. » مامان گفت: «من یادت میدم. باید اونقدر برف جمع کنی که یک گلوله بزرگ درست بشه. بعد باید یک گلوله کوچک تر درست کنی و بذاری روی گلوله بزرگ. این طوری یه تن داری و یه سر. آخرش هم باید براش چشم و دهن بکشی. » فکر خوبی بود. عرفان آماده شد که برود بیرون. مامان، کلاه عرفان را سرش گذاشت، شالش را محکم دور گردنش پیچید و دستکش هایش را دستش کرد. وقتی عرفان داشت از در می رفت بیرون مامان گفت: «صبر کن، یه چیزی یادم رفت. » بعد، از توی کمد یکی از کلا ههای کهنه بابا را آورد و به عرفان گفت: «با این میتونی آدم برفیت رو خوشگل کنی. » عرفان کلاه را گرفت و رفت بیرون.

عرفان رفت توی پارک. کنار یک درخت و کمی دورتر از جایی که بچه ها بازی می کردند کلاه را زمین گذاشت و شروع کرد به درست کردن آدم برفی. بر فها را مشت، مشت از روی چمن جمع می کرد و روی هم میگذاشت. بعد آنها را میکوبید تا خوب به هم بچسند. اما کار سختی بود. کلی طول کشید تا یک گلوله کوچک درست شد. عرفان داشت فکر می کرد چطوری می تواند زودتر آدم برفی اش را درست کند که ناگهان دید یکی از دوست های آرمان دارد به سمتش می آید. دوست آرمان گفت: «من از جنگ بازی با برف خسته شدم. تو داری چیکار م یکنی؟ » عرفان گفت: «دارم آدم برفی درست می کنم. مامانم بهم یاد داده. » بعد کلاه را نشان دوست آرمان داد. دوست آرمان گفت: «می ذاری منم کمکت کنم؟ » عرفان گفت: «آره » و دوتایی با هم شروع کردند به جمع کردن برف.

هنوز کار درست کردن تن آدم برفی تمام نشده بود که آرمان با دوستانش از راه رسیدند. آرمان گفت: «ما هم دوست داریم با شما بازی کنیم. ما رو بازی میدین؟ » عرفان که هنوز با آرمان قهر بود، جوابش را نداد. آرمان گفت: «اگه ما رو بازی بدی، من هم قول می دم از این به بعد همیشه ببرمت برف بازی. » عرفان یک کم فکر کرد و قبول کرد. بعد، همه بچه ها با هم شروع کردند به درست کردن آدم برفی.

زود یک گلوله برفی درست کردند و گذاشتند روی تن آدم برفی. کلاه را سرش کردند اما آدم برفی خیلی چیزها کم داشت. دوست آرمان رفت خانه شان و از توی انباری چندتا زغال ها آورد و برای آدم برفی دگمه گذاشت. یکی دیگر از بچه ها رفت و از مامانش یک هویج گرفت و آرمان که قدش از همه بلندتر بود هویج را به جای دماغ روی صورت آدم برفی گذاشت. یکی دیگر از بچه ها از خانه یک مشت کشمش آورد و همه با هم با کشمش ها برای آدم برفی یک دهان خوشگل کشیدند. حالا آدم برفی همه چیز داشت. فقط دست هایش مانده بود. آرمان و عرفان با هم رفتند توی پارک گشتند و دو تکه شاخه درخت پیدا کردند و با آن برای آدم برفی دست گذاشتند. نزدیک ظهر بود که آدم برفی تمام شد. بچه ها رفتند خانه که ناهار بخورند. آنقدر بهشان خوش گذشته بود که با هم قرار گذاشتند بعد از ناهار بیایند توی پارک و یک آدم برفی دیگر درست کنند.
admin بازدید : 24 سه شنبه 13 مرداد 1394 نظرات (0)

شهرزاد: برای حامله شدن، زمان بندی دقیق بیشتر از هر چیز دیگری اهمیت دارد. اسپرم می تواند دو تا سه روز زنده بماند، اما تخمک فقط 12 تا 24 ساعت زنده خواهد ماند.

برای افزایش احتمال حامله شدن، باید در حوالی زمان تخمک گذاری، بیشتر از یکبار آمیزش داشته باشید. همچنین نزدیکی یک تا دو روز پیش از تخمک گذاری و سپس انجام آمیزش مجدد در روز تخمک گذاری نیز مناسب است.

در این حالت، احتمالا تعداد بیشتری از اسپرمهای سالم در لوله های فالوپ، آماده رها شدن تخمک خواهند بود.

البته، زمان دقیق رها شدن تخمک در خانمها، مشخص نیست و به طول دوره قاعدگی آنها بستگی دارد. تخمک گذاری در خانمها معمولا 14 روز پیش از آغاز پریود بعدی انجام می شود.

دقت کنید که این زمان، بر خلاف باور عموم، دقیقا در وسط دوره ماهیانه آنها قرار ندارد. اگر دوره شما 28 روزه باشد (که متوسط سیکل قاعدگی در خانمها همین مدت است)، آنگاه می توان گفت که تخمک گذاری تقریبا در وسط دوره انجام می شود.

اما اگر مثلا دوره شما 35 روزه باشد، تخمک گذاری در روز بیست و یکم انجام خواهد شد، نه روز هفدهم که وسط دوره است.

چگونه می توانم بفهمم که در حال تخمک گذاری هستم؟

برخی از خانمها متوجه تخمک گذاری می شوند و برخی دیگر، تغییر خاصی را مشاهده نمی کنند. اگر به فکر بارداری هستید، دوره ماهیانه خود را برای چند ماه متوالی زیر نظر بگیرید. برخی از نشانه های ظریف تخمک گذاری عبارتند از:

حساس شدن پستان ها

درد خفیف در ناحیه پایین شکم

افزایش ترشحات واژن و تبدیل شدن این ترشحات به ماده ای شبیه به سفیده تخم مرغ.

اندکی افزایش (در حدود 0.4 تا 1 درجه) در دمای پایه بدن یا BBT: شما می توانید دمای بدن خود را هر روز صبح پیش از آنکه از رختخواب خارج شوید اندازه گیری کنید؛ این افزایش دما، دو روز پس از تخمک گذاری صورت می گیرد. در صورتی که نمودار دمای بدن خود را به مدت چند ماه ترسیم کنید، می توانید زمان تقریبی تخمک گذاری را پیش بینی کنید.

اگر پریودهای من منظم نباشند، حامله شدن برایم سخت تر خواهد بود؟

اکثر خانمها 12 بار در سال پریود می شوند، اما برخی از آنها ممکن است کمتر پریود شده یا حتی اصلا پریود نشوند. استرس، تمرینهای سنگین ورزشی، افزایش یا کاهش شدید وزن و مواردی دیگر، از جمله عواملی هستند که می توانند بر پریود شما اثر بگذارند.

هر چقدر پریود شما نامنظم تر باشد، تشخیص زمان دقیق تخمک گذاری مشکل تر می شود. در صورتی که زمان تخمک گذاری را در چند ماه متوالی زیر نظر بگیرید، می توانید چند روزی را که بیشترین احتمال حامله شدن وجود دارد، تشخیص دهید.

فرض کنید سه دوره متوالی شما به ترتیب 28، 21 و 32 روزه باشد. سیکل قاعدگی خود را برای چند ماه متوالی در نظر گرفته و یادداشت نمایید. سپس عدد 17 را از کوتاهترین دوره ماهیانه، و عدد 11 را از طولانی ترین دوره ماهیانه کم کنید.

تعداد روزهای مابین این دوعدد، روزهایی هستند که احتمال باردار شدن شما در آنها بیشتر از سایر روزها است. اگر دوره های شما نامنظم بوده و بیشتر از 35 روز نیز طول می کشند، با یک متخصص مشورت نمایید تا علت این بی نظمی را مشخص کند.

علت آن می تواند یکی از موارد زیر باشد: سندرم تخمدان پلی کیستیک یا PCOS یا به زبان ساده تر کسیت تخمدان، اختلال عملکرد تخمدان، اختلال تیروئید، کاهش وزن شدید، یا افزایش میزان پرولاکتین.

آیا ممکن است آمیزش را امتحان کنیم تا ببینیم حاملگی اتفاق می افتد یا نه؟

مسلما لازم نیست که هر روز دمای بدن خود را اندازه گیری کرده یا موارد متعددی را یادداشت کنید. حتی رسیدن به اوج لذت جنسی نیز برای حامله شدن لازم نیست. حداقل دو بار در هفته آمیزش داشته باشید، شاید شانس به کمک شما بیاید.

admin بازدید : 20 یکشنبه 11 مرداد 1394 نظرات (0)

سلامت نیوز: عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان علل بلوغ زودرس در پسران، تاکید کرد که با به تاخیر انداختن بلوغ توسط داروها به هیچ وجه نمی‌توان قد ژنتیکی فرد را تغییر داد.

دکتر مجتبی ملک در رابطه با علائم و علل بلوغ زودرس و دیررس دختران و پسران گفت:«‌ بلوغ زودرس به ظهور علائم بلوغ در پسرها در سن 8 سالگی و در دخترها در سن 7 سالگی اطلاق می‌شود و در خیلی از موارد که مثلا در سن 10 سالگی در پسری موی زیربغلش رشد پیدا می‌کند و یا در دختری سینه‌هایش جوانه زده و شروع به رشد می‌کند را بلوغ زودرس نمی‌گویند بلکه معنای آن سیر بلوغ است و بلوغ زودرس در سن‌های پایین تر شروع می‌شود.»

این فوق تخصص بیماری‌های داخلی و غدد درون ریز ومتابولیسم افزود:« بلوغ زودرس یا به دلایل ژنتیکی و یا بیماری‌های خاص مثل تومورها به خصوص در پسرها بروز می‌کند و در 50 درصد موارد ممکن است در فرد ضایعه‌ای وجود داشته باشد که وی را به بلوغ زودرس سوق داده است، گاهی هم عامل زمینه‌ای منجر به بلوغ زودرس می‌شود مثل مصرف برخی داروها یا در معرض برخی داروها قرار گرفتن و در برخی موارد هم ما هیچ علتی برای بلوغ زودرس پیدا نمی‌کنیم.»

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره عوارض بلوغ زودرس دخترها و پسرها گفت:‌« مهمترین مشکلی که برای این افراد به وجود می‌آید بحث قد آن ها است. این بچه‌ها از بچه‌های هم سن خودشان بلند قدتر و درشت ترند و وقتی عکس از استخوان آن ها می‌گیریم سن استخوانی آن‌ها بالاتر است ولی قد نهایی آن‌ها کوتاه تر از افراد هم سن و سال خودشان می‌شود که در اینجا بلوغ زودرس واقعی وجود دارد.»

دکتر ملک تصریح کرد:« بنا به دلایل اجتماعی و استرسی که این بچه‌ها پیدا می‌کنند، اقدام به تاخیر بلوغ در آن‌ها می‌کنیم و با درمان این بچه‌ها و به تاخیر انداختن بلوغ آن‌ها، قد نهایی آن‌ها بلندتر می شود به طوری که اگر مثلا فرد دچار بلوغ زودرس نمی‌شد قدش 165 سانت بود با بلوغ و درمان آن به 157 که قد ژنتیکی آن‌هاست می‌رسند.»

وی یادآور شد:«برخی خانواده‌ها برای اینکه قد بچه هایشان بلندتر باشد با مراجعه به متخصصین، درخواست به تاخیر انداختن بلوغ فرزندانشان را می‌کنند، در صورتی که نمی‌دانند با داروها نمی‌توان قد ژنتیکی فرد را تغییر داد و از نظر پزشکی چنین چیزی امکان ندارد و فقط در حالت بلوغ زودرس واقعی درمان‌های ما برای افراد مفید واقع می‌شود بنابراین با تاخیر بلوغ نمی‌توانیم هیچ کمکی به فرزند آنها بکنیم.»

این فوق تخصص بیماری‌های داخلی و غدد درون ریز ومتابولیسم خاطر نشان کرد:«در مبحث بلوغ دیررس، انتظار بلوغ در دخترها در 13 سالگی و در پسرها 14 سالگی است وحداکثر تا 16سالگی بلوغ تکمیل می‌شود و ممکن است که بلوغ در 16 سالگی اتفاق بیفتد اما کامل نشود که به خاطر بحث‌های روانی و اجتماعی افراد ما با بررسی علل و عوامل و برخی دلایل ژنتیکی و برخی بیماری ها اگر فرد مشکل خاصی نداشته باشد بلوغ را القا می‌کنیم.»

admin بازدید : 35 یکشنبه 11 مرداد 1394 نظرات (0)

سلامت نیوز: دکتر بهزاد علیزاده عضو هیات علمی گروه قلب کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: عمل بالون آنژیوپلاستی بر روی کودک 12 ساله مبتلا به کوارکتاسیون شدید آئورت و بالون رالو پلاستی بر روی یک کودک هشت ساله مبتلا به تنگی شدید دریچه آئورت با موفقیت در این بیمارستان انجام شد.

دکتر علیزاده افزود:‌ کوارکتاسیون آئورت یکی از اختلالات مادرزادی قلب کودکان به شمار می‌رود که در نوع شدید نیازمند مداخله و معالجه سریع است و می‌توان به منظور جلوگیری از عوارض جانبی در گروه‌های سنی پائین از روش‌های غیرتهاجمی استفاده کرد.

وی کاهش عوارض پس از عمل، جلوگیری از طولانی شدن زمان عمل و بستری شدن بیمار در بیمارستان را از مزایای این عمل برشمرد و افزود: در گذشته کودکان بیمار برای انجام عمل‌های غیر تهاجمی به مراکز دیگر اعزام می‌شدند که از این پس انجام این عمل در بیمارستان امام رضا (ع) میسر شده است و متخصصان توانمند این مرکز، آمادگی ارائه خدمات به بیماران شرق کشور را دارا هستند.

admin بازدید : 47 یکشنبه 11 مرداد 1394 نظرات (0)

سلامت نیوز :دکتر توران شهرکی یکی از محققان این طرح با اشاره به اینکه یبوست و اختلال کنترل ادرار از مشکلات شایع دوران کودکی است، می گوید : حدود 35 درصد مراجعان به متخصصان گوارش و اورولوژی کلینیک اطفال جهت درمان یبوست و اختلال کنترل ادرار است.

وی گفت: در این مطالعه مشخص شد که درصد زیادی از کودکان پس از درمان یبوست ، در کنترل ادرار موفق بوده اند.

گفتنی است: نتایج این تحقیق در مجله تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به چاپ رسیده است.

admin بازدید : 28 یکشنبه 11 مرداد 1394 نظرات (0)

شهرزاد: تحقیقات دانشگاه Coventry انگلیس نشان داده استفاده از پیامک به وسیله کودکان دوره ابتدایی می‌تواند در توسعه سوادآموزی آنها موثر باشد.

تحقیقات تیم Bectaدانشگاه Coventryنشان داده، در میان کودکانی که از دستگاه‌های تلفن همراه جدید استفاده می‌کنند عبارت‌های مخفف متنی با توسعه مهارت‌های سواد آنها مرتبط است.

این دانشگاه که دانش آموزان 9 تا 10 ساله را مورد بررسی قرار داده اعلام کرده نیمی از کودکان از سرویس پیامک گوشی خود آخر هفته‌ها و در ایام تعطیلی مدارس استفاده می‌کنند.خواندن، هجی کردن و ادوات صوتی مهارت‌هایی است که کودکان با استفاده از سرویس پیامک گوشی می‌توانند آن را تقویت کنند.

محققان معتقدند این ابزارها در توسعه سطح سواد دانش‌آموزان موثر خواهد بود و بنابراین این سرویس تاثیر مثبتی روی مهارت‌های هجی کردن کلمات توسط کودکان خواهد داشت.

admin بازدید : 27 یکشنبه 11 مرداد 1394 نظرات (0)

سلامت نیوز :دبیر انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ویژه گفت: هزینه زایمان بدون ‌درد یک‌ چهارم تا یک‌ پنجم سزارین است. بنابراین این روش زایمان، هزینه کمتری نسبت به سزارین تحمیل می‌کند.

دکتر علیرضا سلیمی افزود: سازمان‌های بیمه‌گر به خوبی هزینه‌های زایمان بدون ‌درد را پوشش می‌دهند حتی سازمان‌ بیمه‌گر سخت‌گیری مانند تامین اجتماعی نیز مبالغی هرچند کم و ناکافی را برای این نوع زایمان پرداخت می‌کنند.

وی در ادامه گفت: مراکز درمانی زیادی در تهران اعم از دانشگاهی، خصوصی و تامین اجتماعی زایمان بی‌درد را انجام می‌دهد.

سلیمی با بیان اینکه یکی از معضلات مهم بهداشتی کشور میزان بالای سزارین است، تصریح کرد: سزارین برای مادر و کودک عوارض و برای دولت هزینه‌های بسیار زیادی به همراه دارد و در دنیا، این روش متداولی برای به دنیا آوردن نوزاد نیست.

مدیر گروه بیهوشی بیمارستان لقمان با بیان اینکه درد زایمان یکی از دلایل تمایل زنان به سزارین است، گفت: با رواج زایمان بدون ‌درد می‌توانیم آمار بالای سزارین در ایران را کاهش دهیم البته در سال‌های اخیر وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی در این زمینه فعالیت‌های خوبی داشته‌اند. در نتیجه استفاده از زایمان بدون‌ درد در کشور به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است به گونه‌ای که از این روش در بیمارستانهای‌ شهرهای مختلف از جمله شهرهای کوچک مانند برازجان استفاده می‌شود.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره مزایای زایمان بی درد نسبت به سزارین اظهار کرد: سزارین یک عمل جراحی است که طی آن، شکم با استفاده از تیغ شکافته می‌شود و بیمار در طول عمل نیاز به بیهوشی و تزریق خون پیدا می‌کند. علاوه بر آن در بیمارستان بستری می‌شود اما زایمان مربوط به فیزیولوژی بدن است و عمل جراحی محسوب نمی‌شود در نتیجه مشکلات بسیار کمتری برای مادر و نوزاد در مقایسه با سزارین ایجاد می‌شود.

سلیمی در پایان تاکید کرد: نوزادانی که به روش زایمان طبیعی متولد می‌شوند در مقایسه با نوزادانی که با روش سزارین به دنیا می‌آیند در طولانی مدت مشکلات کمتری در زمینه‌های مختلف مانند عفونت پیدا می‌کنند.

admin بازدید : 40 سه شنبه 06 مرداد 1394 نظرات (0)
ایسنا:محققان ژاپنی با بررسی یک هزار و 300 زن ژاپنی باردار دریافتند: آنهایی که به مقدار زیاد در اوایل بارداری سیگار کشیدند، دو برابر بیشتر از غیر سیگاری‌ها در سه ماهه اول بارداری جنین خود را سقط می‌کنند. دلایل بسیاری برای زنان به منظور ترک سیگار قبل از باردرای وجود دارد که از آن جمله می‌توان به ارتباط سیگار با افزایش وضع حمل زودهنگام، وزن کم کودک و مرگ نوزاد در هنگام تولد اشاره کرد.

دکتر ساچیکو بابا از دانشگاه اوزاکا اطلاعات به دست آمده از 430 زن که دچار سقط جنین در سه ماهه اول بارداری شدند را بررسی و آن‌ها را با دو زن دیگر با سن یکسان که در همان سال وضع حمل کرده بودند، مقایسه کرد.



به طور کلی محققان دریافتند: زنانی که در دوران بارداری به شدت سیگار می‌کشند(حداقل 20 نخ در روز)، بیش از 2 برابر بیشتر از سایرین احتمال سقط جنین دارند.

بر اساس این بررسی‌ها، 7 درصد از زنان مورد مطالعه که دچار سقط جنین شدند، در دوران بارداری سیگار می‌کشیدند که این آمار برای گروه غیرسیگاری 4 درصد بود.


admin بازدید : 29 سه شنبه 06 مرداد 1394 نظرات (0)

سلامت نیوز : دانشیار دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی گفت: چاقی و کاهش قدرت تمرکز و یادگیری از عوارض اختلال خواب در کودکان است.

ناصر کلانتر درباره اختلال خواب در کودکان اظهار داشت: «زمانی که خواب رفتن کودک به طول بینجامد»، «بیدار شدن در طول شب» و « کمتر بودن کل زمان خواب نسبت به سن کودک» از جمله اختلالات خواب شایع در کودکان است.

وی با بیان اینکه اختلال خواب در همه سنین به خصوص در کودکان وجود دارد، گفت: این عارضه بیشتر در کودکان پیش از دبستان دیده می‌شود البته در کودکان زیر دو سال بیدار شدن در طول شب امری طبیعی است چرا که کودک نیاز به خوردن شیر مادر پیدا می‌کند.

دانشیار دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی افزود: بیشترین شیوع اختلال خواب در کودکان بین 3 تا 6 سال است. یک کودک در این سنین باید 10 ساعت در شبانه روز بخوابد، اگر میزان خواب این دسته از کودکان زیر 9 ساعت باشد به عنوان اختلال و کمبود خواب در کودک تلقی می‌شود.

وی ادامه داد: خواب‌آلودگی، چرت‌زدن، کاهش تمرکز و قدرت یادگیری از عوارض اختلال خواب در کودکان است. در حال حاضر در مجامع علمی این موضوع مورد بحث است که ارتباط تنگاتنگی بین اختلال خواب و وزن ‌گیری کودکان وجود دارد و بر همین اساس میزان چاقی در کودکان کم‌خواب یا دارای اختلال خواب بیش از دیگر کودکان است.

این متخصص اطفال تصریح کرد: کودکان دارای اختلال خواب بیشتر مستعد چاقی هستند، این کودکان به نوعی در طول ساعات بیداری، پرخوری می‌کنند و همین امر موجب افزایش وزن آنها می‌شود.

admin بازدید : 32 پنجشنبه 01 مرداد 1394 نظرات (0)

تبیان:کودک به تخیل نیازمند است، این تخیل از او شخصیتی خلاق می سازد بنابراین به فکر افزایش این تخیل باشید.

1. کتاب: انواع کتاب، مخصوصا کتاب ‌داستان‌ها، می‌توانند کودک را ترغیب کنند که داستان را تغییر دهد و نتیجه آن را به طور دلخواه پیش‌بینی کند و آن را به شخصیت‌های داستان انتقال دهد.

2. نقاشی: این یکی از راه‌هایی است که کودک می‌تواند خود را در شرایط هیجانی تجسم کند. در این حالت کودک خود را قدرتمند یا مغلوب تجسم می‌نماید. از طریق نقاشی می‌توان پی برد که کودک ما از چه چیزی رنج می‌برد.

3.سفرهای خیالی: در این سفرها کودک تشویق می‌شود تا موقعیت‌های موفقیت‌آمیز را در زندگی تصورکند. به این معنی که او در خیال رفتارهای جدیدی را برای خود ترسیم می‌نماید تا احساسی از تسلط و کنترل را به دست آورد.

4. بازی‌های نمایشنامه‌ای:در این بازی‌ها کودک می‌تواند نقش افراد قدرتمند یا افراد مورد علاقه‌اش را بازی کند. کودکان از تبدیل وقایع روزمره و یا تخیلاتشان به نمایشهای جالب و بازی کردن در این نمایشها، چیزهای زیادی می آموزند. هنگامی که کودک شما یک نمایشنامه ساده را طراحی می کند، افراد و شخصیتها را درون آن می چیند و نهایتا در این نمایش کوچک بازی می کند، مهارتهای کلامی و اجتماعی او افزایش می یابند. او با بازی کردن دوباره یا چندباره نمایشهایی که موضوع غم، شادی، ترس یا امنیت را در خود دارند، بر روی احساسات و عواطف خود تمرین می کند.

5. عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی: آنها به کودک فرصت می‌دهند تا احساس قدرت کند.

6. شن‌بازی و خمیربازی: این بازی‌ها به کودک امکان می‌دهد تا برای خود دنیایی رویایی بسازد و آن را تحت کنترل خود درآورد.

7. بازی‌های کامپیوتری: در این بازی‌ها کودک وارد دنیایی می‌شود که کنترل آن در دست خودش است؛ دنیایی از هیجان که کودک در آن، خود را به جای قهرمان اصلی می‌گذارد. البته افراط در این بازی‌ها زیان‌آور است و بهتر است این بازی‌ها تحت نظارت والدین باشد.

8. برای همدیگر داستانهای جدید بسازید و بگویید: می توانید از خودتان یک داستان بسازید و برای کودک بگویید؛ این کار به اندازه خواندن یک کتاب داستان می تواند برای او مفید باشد. همچنین اگر بتوانید از خود او به عنوان شخصیت اصلی داستان استفاده کنید، به کودک کمک خواهد کرد تا درک و احساسش را پیرامون خودش به عنوان یک موجود مستقل، پرورش دهد. البته او هم به زودی قادر خواهد بود که از خودش داستان بسازد و برای شما بگوید.

9. دوست تخیلی کودک خود را قبول کنید: متخصصان بر این باورند که داشتن یک دوست تخیلی، نشانه خلاق و اجتماعی بودن کودکی است که راهی را برای غلبه بر ترسها و نگرانیهایش پیدا کرده است. برخی مطالعات نشان می دهند که تقریبا نیمی از کودکان در دوره ای از زندگی شان، یک دوست تخیلی داشته اند.

با این حال، اگر کودک شما یک اشتباه انجام داد و پس از آن دوست تخیلی اش را مقصر دانست و سرزنش کرد، شما باید با وارد شدن به این صحنه، سعی کنید حقیقت را به او نشان بدهید. البته نباید او را به دروغگویی متهم کنید، بلکه آن رفتار یا عمل را مورد توجه قرار دهید. کودک خود و دوست تخیلی اش را وادار کنید تا آن اشتباه را جبران کنند (مثلا آشغالها را از روی زمین جمع کنند، یا عذر خواهی کنند، یا هر چیز دیگر) و برای او روشن کنید که آن عمل یا رفتار، به هیچ وجه قابل قبول نیست.

وقتی کودکی یک رویا دارد، بذر یک آرزو در دل او کاشته می‌شود. وقتی این بذر شکل گرفت و رشد کرد، امید پدید می‌آید.

امید درون خود نیرویی دارد که انگیزه تولید می‌‌کند و انگیزه نیروی محرکه تلاش و تکاپو می‌گردد. این فرآیندی است که معمولا در تمام موفقیت‌ها طی می‌شود. حال اگر والدین، معلمان یا افراد دیگری که با کودک سر و کار دارند بخواهند به هر بهانه‌ای آتش رویاپردازی را در دل او خاموش سازند و کودک را به‌خاطر غرق شدن در رویاهای بی‌حد و مرز مورد سرزنش قرار دهند، فکر می‌کنید چه اتفاقی خواهد افتاد؟ بهتر است رویاهای کودک‌تان را حتی جذاب‌تر و زیباتر از آن چه در ذهن اوست جلوه دهید، اما هم‌زمان او را با واقعیت‌هایی که در زندگی واقعی برای رسیدن به یک رویا با آنها رو به رو خواهد بود، آشنا سازید و او را تشویق کنید که رویاهای ذهنی‌اش را به اهداف زمینی زمان‌بندی شده تبدیل کند. مثلا تصور کنید که فرزند شما می‌گوید دوست دارد در آینده دکتر یا مهندس شود، در حالی که در دوران دبستان هم شاگرد ممتازی نبوده است.

وظیفه شما به‌عنوان یک والد مسوول در این شرایط این است که به او بگویید: "شک نکن که می‌توانی به هدفت برسی اما شرط دارد و شرطش هم این است که از همین الان درس‌هایت را با دقت بیشتری بخوانی و نمرات بالاتری کسب کنی. در دوران دبیرستان هم باید درس‌هایت را به بهترین شکل بخوانی تا در کنکور رتبه ممتاز را کسب کنی. هفت سال هم باید در دانشگاه خوب درس بخوانی تا به یک پزشک متخصص تبدیل شوی".

admin بازدید : 33 پنجشنبه 01 مرداد 1394 نظرات (0)

ایسنا: پژوهشی جدید نشان می‌دهد: به طور کلی در حدود یک چهارم زنان سیگاری در دوران بارداری از کشیدن سیگار امتناع می‌ورزند که این تعداد در بعضی گروه‌های سنی مثلا زنانی که در دهه سوم زندگی خود هستند، بیشتر نیز می‌شود.

محققان برای مشخص شدن این‌که چه کسانی از زنان بین 20 تا 44 ساله در چه شرایطی از سیگار کشیدن دست می‌کشند، پرسشنامه‌ای را به شرکت‌کنندگان در یک پژوهش دادند و همچنین نمونه خونی برای تشخیص مقدار نیکوتین خون از 994 زن باردار و سه هزار و 203 زن غیرباردار گرفتند.

به طور کلی 13 درصد زنان باردار و 30 درصد غیر باردار جزء افراد سیگاری بودند و زنان باردار به طور میانگین 11 نخ سیگار و زنان غیر باردار 14 نخ سیگار در روز می‌کشیدند.

دکتر پاتریشیا دیتز، عضو مرکز بهداشت و کنترل بیماری آتلانتا گفت: سیگار کشیدن در دوران بارداری جزء شایع‌ترین دلایل بیماری و مرگ در بین نوزادان به شمار می‌رود.

نتایج این پژوهش نشان داد: در مقایسه با زنان غیرباردار که 9 درصد از سیگار دست کشیدند، زنان باردار حدود 23 درصد از کشیدن سیگار در حین بارداری دست کشیدند.

همچنین مشخص شد: در بین زنان باردار بیشترین گروه سنی که سیگار را در دوران بارداری ترک کردند، زنان 20 تا 24 ساله بودند.

admin بازدید : 41 پنجشنبه 01 مرداد 1394 نظرات (0)
شهرزاد: خانم ها در دوران بارداری بسیار نگران سلامت خود هستند و حق هم دارند. کوچکترین مسئله ای در سلامت مادر میتواند در سلامت جنین هم تاثیرگذار باشد. یکی از نکات دائمی سلامت نیز سلامت دهان و دندان است که رایجترین مشکل دنیاست. در اینجا به سؤالات شایعی می پردازیم که خانم ها هنگام بارداری درباره دهان و دندان خود دارند.

آیا معاینات دندانپزشکی در دوران بارداری ضروری است؟
بله، شما باید در دوران بارداری همچون گذشته، هر 6 ماه یک مرتبه معاینه داشته باشید،البته به شما توصیه میشود درصورتیکه قصد بارداری دارید، قبلا از اقدام برای باردار شدن از سلامت دهان و دندانهای خود مطمئن شوید. بسیاری از خانمها با وجود سلامت دهان و دندان در دوران بارداری، دچار بیماریهای لثه ای میشوند که این امر به سبب تغییرات هورمونی در دوران بارداری است.



آیا درمانهای دندانپزشکی در دوران بارداری برای جنین خطرساز است؟
درمان های دندانپزشکی متفاوت اند. در این میان سن بارداری شما بسیار مهم است. حتما دندانپزشک را از سن بارداری خود مطلع کنید. چنانچه دچار مشکل حاد و اورژانسی هستید، حتما درمان را انجام دهید. اما اگر نیاز به درمان های وسیع و طولانی مدت و غیراورژانس دارید، درمان را تا تولد نوزاد خود به تعویق بیندازید. بهترین سن بارداری برای انجام درمان های دندا نپزشکی 3 ماهه دوم بارداری است.

آیا رادیوگرافی در دوران بارداری ایمن است؟
رادیوگرافی های دندانی زمانی که در دوران بارداری مورد نیاز باشد ایرادی ندارد اما به عنوان یک قانون کلی برای احتیاط ملاحظات پزشکی و دندانپزشکی طی بارداری در حداقل ممکن انجام می شوند، به همین دلیل از رادیوگرافی مداوم برای چکآپ خودداری کنید و مراقب باشید حین بارداری، برای رادیوگرافی از دندان های شما، از روپوش سربی استفاده شود.

آیا بارداری میتواند سبب آسیب به دندانها شود؟
نه، این مسئله که بارداری سبب کاهش کلسیم و پوسیدگی دندان می شود، صحیح نیست.

آیا ترمیم های غیرهمرنگ (آمالگام) برای جنین ضرر دارد؟
هیچ دلیلی دال براین که این ترمی مها طی بارداری سبب اثرات سوء بر رشد جنین میشود، وجود ندارد.
admin بازدید : 30 پنجشنبه 01 مرداد 1394 نظرات (0)

مجله شهراد: پوست کودکان پوست حساسی است. با وجود این پوست حساس، مانند پوست آدمهای بالغ در مواجهه با بسیاری شرایط فیزیکی قرار دارد که میتواند به آن آسیب برساند. اگر تازه مادر شده اید احتمالا سوالات بسیاری در رابطه با پوست فرزندتان دارید که در اینجا به برخی از آنها اشاره میکنیم:

آیا برخی نقاط بیش از سایر نقاط پوست، حساس است؟

بله. قطر اپیدرم در برخی قسمت های بدن به ویژه پلکها و بیضه نازک تر است. از سوی دیگر در کودکان، باسن به دلیل تماسی تدریجی با ترکیبات محرک ادرار و مدفوع و یک محیط گرم و مرطوب بیشتر در معرض آسیب است. وقتی پوست یک کودک تحریک می شود و میسوزد راه برای ورود مولکولهای شیمیایی و آلودگی ها باز می شود.

چرا پوست کودکان حساس است؟

برخلاف آنچه بسیاری از افراد گمان میکنند، پوست کودکان چند ساعت یا چند روز بعد از تولد کاملا تکامل پیدا میکند و دقیقا مانند پوست یک فرد بالغ کار میکند، جز در 3 مورد؛ مورد اول ملانوسیت ها، یعنی سلولهای تولید ملانین که از پوست در برابر اشعه ماورای بنفش خورشید محافظت میکنند. مورد دوم سیستم عروقی پوستی است که هنوز تکامل پیدا نکرده و مورد سوم رطوبت است، چون هنوز پوست کودکان نمیتواند به اندازه کافی عرق تولید کند در نتیجه پوست به اندازه کافی مرطوب نمیشود.

اما چرا گفته میشود پوست کودکان لطیف و حساس است؛ برای آنکه پوست کودک و به ویژه نوزادان بیش از یک فرد بالغ به نسبت وزن به بدن در معرض آسیب است. به همین دلیل موادی که با پوست در ارتباط هستند و نواحی ای از بدن که با بیرون ارتباط پیدا میکند،اهمیت ویژه ای دارد، چون مکانیسم سم زدایی و کلیه ها به اندازه یک فرد بالغ در نوزادان کامل نیست و ممکن است بدن به راحتی سموم و مواد آلرژی زا را به خود جذب کند.

آیا استفاده از شوینده ها کار صحیحی است؟

استفاده از هر نوع شوینده ای برای کودکان نارس کار اشتباهی است، اما برای کودکان عادی استفاده از محصولاتی که PH خنثی دارند، توصیه میشود. شامپوها و صابونهایی که PH قلیایی دارند، میتوانند سبب پاک شدن چربی محافظتی روی پوست کودک شوند. از نظر متخصصان بهترین نوع شوینده ها برای کودکان، شامپوهای مایع با PH خنثی یا کمی قلیایی است که در ضمن مرطوب کننده و بدون بو و رنگ باشند. با این حال آبکشی کامل پس از شست وشو الزامی است. در مورد سایر محصولات بهداشتی مانند کرم سوختگی باید گفت، این کرمها باید از ترکیب چربی، آب و اکسیدروی درست شده باشند و خیلی چرب نباشند چون خود آنها میتوانند، سبب التهاب پوست شوند.

با کودک مبتلا به اگزمای پوستی چگونه باید برخورد کرد؟

آب حمام و دستشویی باید ولرم و حدود 35 تا 36 درجه سانتیگراد باشد. حمام روزانه مانعی ندارد، البته به شرطی که طولانی و بیش از 5 دقیقه نباشد چون در این صورت میتواند سبب خشکی پوست شود. باید از شامپوی مناسبی استفاده کرد و با دست به آرامی روی پوست کودک کشید و درنهایت خیلی آرام با پارچ های نرم او را خشک کرد. کوتاه کردن مرتب ناخن ها ضروری است تا کودک پوست خود را نخراشد.

استفاده از یک کرم مرطوب کننده سازگار و مناسب پوست کودک هم توصیه میشود. در رابطه با محیط باید گفت، لازم است هوای اتاق کودک مرطوب بوده، زیاد گرم نباشد و حیوانات خانگی در آن رفت وآمد نداشته باشند و صد البته ساکنان نباید سیگار بکشند. لباسهایی که با پوست در ارتباط مستقیم است باید از جنس کتان باشند و با شوینده بدون فسفات شسته شوند. مراجعه به پزشک و استفاده از دارو نیز توصیه میشود.

شایعترین بیماری پوستی میان کودکان چیست؟

اگزما یا التهاب حاد پوست خشک از جمله بیماریهای شایع پوستی نزد کودکان است و از هر 5 کودک یک نفر از 3 ماهگی تا 6 سالگی به آن مبتلا میشود. دلیل بروز این اگزماها میتواند عفونت، دندان درآوردن، تغییر آب و هوا یا محل زندگی، واکسیناسیون یا استرس باشد. خوشبختانه این بیماری خوشخیم بوده و به سادگی رفع خواهد شد.

آیا برداشتن خال در دوران کودکی، کار صحیحی است؟

خالها ممکن است در اوایل سن کودکی یا اوایل بزرگسالی روی بدن نمایان شوند. احتمال بدخیم شدن آنها بسیار کم است. به همین دلیل، پزشکان معمولا با برداشتن آنها موافقت نمیکنند، مگر آن که اندازه درشتی داشته باشند یا رنگشان تیره باشد.

admin بازدید : 25 چهارشنبه 31 تیر 1394 نظرات (0)

ایسنا:عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز گفت: مسواک زدن دندان‌های کودکان و توجه به حفظ بهداشت دهان باید از زمان رویش نخستین دندان و حتی پیش از آن آغاز شود و والدین باید به تمیز نگه داشتن دندان کودکان اهمیت بدهند.

دکتر لیلا بصیر اظهار کرد: توجه به بهداشت دهان و دندان کودکان بسیار اهمیت دارد و به والدین توصیه می‌شود از مسواک‌های مخصوص نوزادان که نرم و کوچک هستند برای تمیز نگه داشتن دندان کودک خود استفاده کنند.

وی افزود: به صورت طبیعی پس از هر بار شیر خوردن، لثه نوزاد باید تمیز شود تا رسوبات شیر از سطح لثه‌ و محیط دهان کودک پاک شود.

بصیر تصریح کرد: 6 ماهگی بهترین زمان برای آغاز مسواک زدن دندان کودکان است، زیرا در این زمان نخستین دندان آنها جوانه می‌زند و توجه به بهداشت دندان نیز باید از همین زمان جدی گرفته شود.

این دندان‌پزشک اطفال خاطرنشان کرد: پیش از رشد دندان‌های نوزاد، برای تمیز کردن لثه‌ها می‌توان از مسواک‌های مخصوص که دارای سطحی نرم و صاف هستند و بر روی انگشت قرار می‌گیرند، استفاده کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز اظهار کرد: پیش از 2 سالگی لثه و دندان‌های کوچک کودکان باید بدون استفاده از خمیردندان تمیز شوند، ولی پس از 2 سالگی می‌توان از خمیر دندان نیز به میزان اندکی استفاده کرد.

بصیر گفت: در صورت بی‌توجهی به بهداشت دهان و دندان کودک، پلاک‌های باکتریایی و رسوبات حاصل از شیر و مواد غذایی بر روی دندان و لثه کودک باقی می‌ماند و موجب پوسیدگی دندان و ایجاد حفره بر روی آنها می‌شود. سطح لثه و دندان‌ها مکان بسیار مناسبی برای فعالیت باکتری‌ها است در نتیجه بی‌توجهی به بهداشت دهان و دندان می‌تواند موجب عفونت و خون‌ریزی لثه شود.

وی افزود: برای مسواک زدن دندان‌ کودکان، مسواک باید به طور کامل بر روی دندان‌ها قرار گیرد و با حرکات افقی و رفت‌ و برگشتی سطح دندان‌ها تمیز شود. والدین باید در مسواک زدن دندان‌ها به کودکان کمک کنند.

admin بازدید : 33 شنبه 27 تیر 1394 نظرات (0)

سلامت نیوز:استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: حدود هشت میلیون دانش آموز دختر به انواع اختلالات و ناهنجاریهای جسمی و حرکتی مبتلا هستند که نبود امکانات و فضای ورزشی مناسب در مدارس، از مهمترین عوامل این ناهنجاریهاست.

بهروز سعادت افزود: عواملی مانند وضعیت های نادرست هنگام نشستن، حمل کیف و کتاب با یک دست، استاندارد نبودن میز و نیمکت، خم شدن بیشتر به یک سمت هنگام نوشتن و ضعف عضلات بالا برنده کتف ها در یک سمت موجب ایجاد اختلالات جسمی و حرکتی در دانش آموزان می شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی با یادآوری اینکه حمل کیف و اشیا سنگین منجر به افتادگی شانه می شود، ادامه داد: پایین بودن یک شانه نسبت به دیگری، شانه نامتقارن یا افتادگی شانه است.

سعادت توضیح داد: ضعف عضلات بالا برنده کتف ها در یک سمت، از دیگر عوامل ایجاد این ناهنجاری است، خارج شدن شانه ها از حالت طبیعی، درد کتف ها، درد ناحیه پشت، اطراف گردن و ضعیف شدن عضلات بالابرنده کتفها از عوارضی است که مبتلایان به شانه نامتقارن باید در انتظارش باشند.

این پزشک متخصص افزود: کوتاهی عضلات خم کننده ران، ضعف عضلات شکمی، چاقی و جابجایی مهره ها به سمت جلو از علل بروز این ناهنجاریها هستند.

وی ادامه داد: افراد مبتلا به گودی کمر معمولا با عوارضی چون افزایش قوس کمر، افزایش فشار وارده برمهره های تحتانی کمر، کاهش انعطاف پذیری و تحرک در ناحیه کمری رو به رو می شوند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرد: افراد یادشده همچنین مستعد ابتلا به کمردرد و کوتاهی قد هستند و ممکن است گوژپشت شوند.

سعادت با یادآوری اینکه گوژپشتی مهمترین عامل ناهنجاری ساختار قامتی است، گفت: افزایش بیش از حد طبیعی تحدب مهره های پشتی را پشت گرد (گوژپشتی) یا کیفوز می نامند، قرار دادن تنه در وضعیت غلط، ضعف عضلانی، افزایش گودی کمر و برخی بیماریها علل اصلی وجود این ناهنجاری هستند.

وی افزود: افراد خجالتی و بلندقد بیشتر در معرض این تغییر شکل قرار دارند، زیرا در هنگام نشستن یا ایستادن، تنه را بیش از حد خم می کنند و ادامه این وضعیت منجر به گوژپشتی می شود.

سعادت یادآورشد: درد، افتادگی سینه، کاهش انعطاف پذیری، تخریب مهره ها، ایجاد شانه های گرد و بروز عارضه رو به جلو بودن سر از جمله عوارض این ناهنجاری است./

admin بازدید : 36 شنبه 27 تیر 1394 نظرات (0)

سلامت نیوز: یکی از اصول فرزندپروری، برقراری ارتباط صحیح و مؤثر والدین با فرزندان است و والدین باید سعی کنند با فرزندشان دوست باشند زیرا کودکان بیشترین رفتارها را از دوستان خود می‌آموزند.

معصومه افسری کارشناس اداره روان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: تربیت کودکان بر دو ستون الگوی صحیح و عشق استوار است و اگر والدین بتوانند علاوه بر به کار بردن اصول صحیح رفتار و تربیت فرزند و مراقبت مناسب از او، یک دوست و یک مشاور خوب نیز برای او باشند به رمز موفقیت در فرزندپروری دست یافته‌اند.

وی افزود: شیوه‌های قدیمی تربیت فرزندان و روش‌های امروزی با هم متفاوت است در زمان گذشته کودک از ترس تنبیه، از والدین خود حرف شنوی داشت اما امروزه والدین می‌خواهند کودکان خود را بدون نیاز به تنبیه بدنی، مجازات‌های شدید و ایجاد ترس در آنان تربیت کنند.

افسری ادامه داد: والدین امروزی از فرزندان خود انتظار بیشتری دارند و در این مورد با سایر والدین رقابت می‌کنند آنها نمی‌خواهند که فرزندشان معمولی باشد بلکه باید حتماً فرد مهمی بشود اما در گذشته والدین فرزندان خود را برحسب شعور و ادراک خود و آداب و رسوم قدیمی بزرگ می‌کردند.

وی با اشاره به این که منشاء اختلالات روانی، تمایلات سرکوب شده دوران کودکی است، تصریح کرد: دوران کودکی، سلامت روان کودکان و کیفیت رفتار والدین با فرزندان اهمیت زیادی دارد و متخصصین و نظریه‌پردازان، شیوه‌های صحیح و اصولی را برای فرزندپروری انتخاب کردند.

به گفته وی بسیاری از والدین امروزی نسبت به تربیت سخت‌گیرتر و نامطمئن‌تر شده‌اند و سطح توقع والدین از خودشان در امر تربیت و پرورش فرزندان بالا رفته است و آنان از خودشان انتظار زیادی دارند که در این زمینه موفق باشند و اگر در این امر موفق نشوند دچار سرخوردگی و یأس می‌شوند اما در گذشته به علت زیاد بودن تعداد فرزندان، والدین در مورد تربیت و رشد آنها نگرانی زیادی نداشتند.

کارشناس اداره روان وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: با توجه به تحول بزرگی که در شیوه‌های فرزندپروری به وجود آمده و با گسترش وسایل ارتباط جمعی و کتاب‌های زیادی که درباره شیوه‌های فرزند پروری وجود دارد و همچنین افزایش آگاهی و مهارت والدین از این طریق، والدین باید با روش‌های امروزی فرزندان را تربیت کنند.

admin بازدید : 45 شنبه 27 تیر 1394 نظرات (0)
سلامت نیوز: دکتر سید محمدرضا صدرعاملی متخصص روانپزشکی گفت: در کودکان نرمال معمولاً رفتارهای کنجکاوانه نسبتاً کمتر دیده می شود. رفتار جنسی با سن رابطه عکس دارد و در کل بیشترین تکرار آن، هم در دختران و هم در پسران، در سن 5 سالگی است. بعد از این سن، رفتارهای جنسی بارز در هر دو جنس کاهش پیدا می کند. به نظر نمی رسد که این کاهش همواره ادامه داشته باشد، اما احتمالاً در این مراحل اتفاق می افتد: سنین پیش از مدرسه (5 - 2 سالگی) ، اواسط دوران کودکی (9 - 6 سالگی) و بلوغ (12 - 10 سالگی) . علت ایجاد این مسأله مربوط می شود به اجتماعی شدن فرد و اینکه یک نوزاد یاد می گیرد که خود را با فرهنگ و جامعه تطابق دهد.

وی همچنین افزود: بنابراین خود ارضایی کودکان یک رفتار شایع و وابسته به سن محسوب می شود و می توان خودارضایی بارز کودکان را در سنین 5 - 2 سالگی نرمال دانست، اما با افزایش سن باید این رفتار کاهش پیدا کند. اوادامه داد: در ارتباط خودارضایی دوران کودکی با اختلالات رشدی و روانی می توان گفت خود ارضایی کودکان در وهله ی اول یک رفتار مرتبط با رشد سنی است. لیکن در بچه هایی که دارای مشکلات همراه هستند، تمایل به نواحی تناسلی زود تر از حد انتظار ایجاد می شود. گاهی اوقات به نظر می رسد که خودارضایی کودکان دارای یک عملکرد است، یعنی دارای یک مکانیسمی است تا کودک از پس هیجانات منفی خود برآید.



وی افزود: بچه های دچار مشکلات رفتاری و احساسی جدی تمایل دارند که شمار وسیعی از رفتار ها را از خود نشان بدهند، که این شامل رفتار جنسی افراطی هم می شود .محققین به پزشکانی که با رفتار های جنسی غیر معمول در بچه ها مانند: دخول به زور، رفتار های جنسی تهاجمی یا افراطی روبرو می شوند توصیه می کنند که به دنبال یک مشکل روحی یا رفتاری اساسی در آن کودک باشند. اواظهار داشت: به هر حال، تا کنون هیچ مطالعه ای در جهت ارزیابی ارتباط بین خود ارضایی کودکان واختلالات روانی صورت نگرفته است و این نکته ی مهمی محسوب می شود، چون این امکان وجود دارد که یک رفتار جنسی از دوران کودکی تا بزرگسالی پایدار باقی بماند وحتی منجر به جرم های جنسی شود. اختلالات عصبی یا روانی همراه به عنوان مثال شخصیت دچار وسواس فکری یا وسواس رفتاری می تواند باعث رشدو گسترش رفتار جنسی مشکوک درشخص شود. چه هایی که دچاراوتیسم یا عقب افتادگی ذهنی هستند، بیشتر مستعد به رفتار های خود تحریکی هستند.

تشخیص خود ارضایی کودکان:
تشخیص خود ارضایی مخصوصاً در بچه های کوچک خیلی سخت است. وقتی والدین به دنبال اطلاعاتی راجع به رفتارهای عجیب کودک خود هستند، باید خودارضایی را در تشخیص های افتراقی خود قرار داد. یک مصاحبه ی دقیق راجع به رفتار های کودک توسط پزشک و ضبط ویدئویی آن می تواند تشخیص را تعیین کند و مانع از اضطراب والدین وبررسی های غیر ضروری در کودک شود. یکی از مهمترین علائم خود ارضایی کودکان این است که اگر حواس کودک را پرت کنیم ، دست از عمل خود بر می دارد .. به محض آنکه تشخیص خود ارضایی در یک کودک گذاشته شد ، باید به دنبال هدف کودک از انجام این رفتار بود. دکتر سید محمدرضا صدرعاملی متخصص روانپزشکی علل خودارضایی در کودکان را ازجنبه های گوناگون موردبررسی قرار میدهد:

1- مشکلات طبی که کودک را مستعد ابتلا به خودارضایی می کند ، مثلاً :مشکلات خواب ، شیر خوردن ناکافی ، مشکلات تناسلی - ادراری و غیره باید مورد ارزیابی و درمان قرار گیرد.

2- چنانچه خودارضایی آشکار کودک با سن او نا متناسب باشد، پزشک باید علت آنکه چرا کودک هنوز با قوانین جامعه تطابق پیدا نکرده است و اجتماعی نشده است را مشخص کند:

آیا یک مشکل آموزشی وجود دارد؟ آیا والدین به کودک خود آموزش میدهند که چطور یک رفتار جامعه پسند داشته باشد؟ آیا والدین به کودک خود آموزش جنسی میدهند؟آیا سن تقویمی کودک با سن عقلی او متناسب است؟آیا دلیلی وجود دارد که کودک رفتار اجتماعی مناسب را درک نکند؟ و یا دلیلی وجود دارد که کودک برای ابتلا به رفتارهای وسواسی مستعدتر باشد؟3- ارزیابی تعلیمات وشرایط خانواده: زمانی که خودارضایی کودکان به دنبال استرس های محیطی ایجاد می شود، یعنی خود ارضایی می تواند روشی برای از بین بردن احساسات منفی فرد باشد. روان درمانی می تواند روش مناسبی برای والدین باشد تا به وسیله ی آن به کودک خود کمک کنند که بتواند از راه دیگری بر احساسات منفی خود غلبه کند. (مثلاً در زمان اضطراب ، عصبانیت وناراحتی)

- زمانی که کودک بی حوصله است و به خود ارضایی رو می آورد، می توان از اسباب بازی ها و فعالیت های جالب و آموزشی استفاده کرد.

4- بهتر است کودکی که دچار خودارضایی به همراه سایر مشکلات روحی و رفتاری است و یا کودک خودارضایی که عملکرد خوبی ندارد (مثلاً در مدرسه، جامعه وغیره ) به یک روانشناس ویا روان درمانگر ارجاع شود.
admin بازدید : 47 شنبه 27 تیر 1394 نظرات (0)
ایسنا: پژوهش‌های پیشین نشان می‌داد کودکان تا قبل از ده سالگی ممکن است مفهوم کنایه را در نیابند. اما این پژوهش جدید که به تازگی انجام شده نشان می دهد توانایی درک گفت و گوی غیر کلامی در بسیاری از کودکان پیش از رسیدن به سن دبستان به اندازه کافی رشد می‌کند. این پژوهش هم‌چنین نشان می‌دهد بسیاری از کودکان خردسال کاربران مطمئن کنایه‌ها هستند به طوری که گاهی پدر و مادر خود را شگفت‌زده می‌کنند.



برای انجام این پژوهش، کارشناسان ۳۹ خانواده را زیر نظر گرفتند. این خانواده ها هر یک دو فرزند خردسال داشتند. آن‌ها شیوه برقراری ارتباط پدر و مادر را با فرزندانشان بررسی کردند. پژوهشگران دریافتند وقتی پدر و مادر از انواع مختلف گفتارهای غیرلفظی یا اشاره ای استفاده می‌کنند، این کودکان دست‌کم یکی از نشانه‌های کنایه دار در این گفت و گوها را درک می‌کنند. استفان الکساندر پژوهشگر دانشگاه مونترال کانادا نتایج این بررسی را در مجله انگلیسی "روانشناسی رشد" منتشر کرده است.


admin بازدید : 121 شنبه 27 تیر 1394 نظرات (0)
ایسنا: آمبلیوپی یا تنبلی چشم نوعی اختلال بینایی است که باعث کاهش دید مرکزی در یک چشم به ظاهر سالم می‌شود. در این حالت گرچه ساختمان ظاهری چشم سالم است ‌اما دید چشم حتی با استفاده از عینک هم کامل نمی‌شود. زمانی که تکامل بینایی در یکی از چشم‌ها طبیعی و در چشم دیگر غیرطبیعی باشد، چشم مبتلا به ضعف بینایی، تنبل است. اگرچه در این بیماری معمولا یک چشم درگیر است، اما در برخی حالات ممکن است هر دو چشم به صورت همزمان تنبل باشند. تنبلی چشم در 2 تا 3 درصد از کودکان مشاهده می‌شود. بهترین زمان برای اصلاح این حالت دوران نوزادی یا اوایل کودکی است.

بینایی کودکان در چه زمانی باید ارزیابی شود؟
اگرچه نوزادان تازه متولد شده قادر به دیدن هستند، اما بینایی آنها در ماه‌های اول تولد، تکامل می‌یابد. در سال‌های اول کودکی، بینایی به سرعت کامل شده و در طی 9 سال اول زندگی، رشد بینایی کودک تکمیل می‌شود. برای دستیابی به دید طبیعی، تکامل همزمان دو چشم لازم است. توصیه شده است که بینایی تمام کودکان تا قبل از 3 سالگی توسط پزشک ارزیابی شود. بسیاری از پزشکان معاینه‌های چشم پزشکی را به عنوان بخشی از معاینه‌های معمول کودکان انجام می‌دهند و در صورت نیاز، کودک را به چشم پزشک معرفی می‌کنند. روش‌های نوین ارزیابی بینایی را در نوزادان و کودکان کم سن مقدور ساخته است. در صورت وجود سابقه خانوادگی ابتلا به «استرابیسم» یا «لوچی»، «آب مروارید» یا دیگر بیماری‌های جدی چشمی معاینه چشم‌ها در دوران نوزادی توصیه می‌شود.



علت تنبلی چشم چیست؟
تنبلی چشم در اثر اختلال در عملکرد طبیعی چشم‌ها و تکامل بینایی اتفاق می‌افتد. در بسیاری از موارد ممکن است علل مرتبط با تنبلی چشم ارثی باشند. علل تنبلی چشم به سه دسته عمده تقسیم می‌شود؛

- استرابیسم (لوچی)؛ تنبلی چشم اغلب به دنبال استرابیسم اتفاق می‌افتد. در استرابیسم یا انحراف چشم‌ها، کودک برای فرار از دوبینی از چشم بهتر خود استفاده می‌کند و در نتیجه چشم منحرف تکامل نمی‌یابد.

- عیوب انکساری: انواعی از اختلال‌های بینایی هستند که با تجویز عینک قابل اصلاح هستند. تنبلی چشم زمانی اتفاق می‌افتد که عیب انکساری شامل دوربینی، نزدیک بینی یا آستیگماتیسم در یک چشم (در زمانی که چشم دیگر سالم است) و یا در دو چشم (در حالی که اختلاف قابل توجهی بین دو چشم وجود دارد) وجود داشته باشد. در این حالت چشم بدتر تنبل می‌شود. وجود عیب انکساری شدید در دو چشم می‌تواند منجر به تنبلی هر دو چشم شود. تشخیص این نوع آمبلیوپی معمولا مشکل است؛ چرا که در این حالت ظاهر چشم‌ها طبیعی بوده و به نظر می‌رسد که دید کودک اشکالی نداشته باشد.

افتادگی پلک، آب مروارید، کدورت قرنیه و ... از جمله عوامل مسدود کننده مسیر بینایی هستند. این مشکل معمولا شدیدترین حالت آمبلیوپی را ایجاد می‌کند.

تنبلی چشم چگونه تشخیص داده می‌شود؟
تشخیص تنبلی چشم کار آسانی نیست؛ چرا که تا زمانی که کودک مشکل واضحی نداشته باشد و یا دچار انحراف واضح چشمی نباشد، والدین متوجه مشکل بینایی کودک نخواهند شد. تنبلی چشم بر اساس اختلاف قدرت بینایی بین دو چشم یا ضعف بینایی هر دو چشم تشخیص داده می‌شود. اندازه گیری قدرت بینایی در کودکان کم سن، کار مشکلی است. اما چشم پزشک با به کارگیری روش‌های خاصی از جمله بررسی چگونگی تمرکز و تعقیب کردن اشیاء توسط یک چشم در حالی که چشم دیگر پوشانده شده،‌ می‌تواند قدرت بینایی کودک را تخمین بزند. باید توجه داشت که ضعف بینایی در یک چشم همیشه به معنای تنبلی چشم نیست؛ چرا که ممکن است دید کودک با تجویز عینک اصلاح شود و یا اینکه سایر بیماری‌های چشمی مانند آب مروارید، عفونت‌ها، تومورها و یا سایر اختلال‌های داخل چشم مسئول کاهش بینایی باشند که اگر امکان درمان آنها وجود داشته باشد، دید کودک نیز اصلاح می‌شود.

برای اصلاح تنبلی چشم نیز کودک باید از چشم ضعیف‌تر خود استفاده کند که این حالت با قرار دادن پوشش بر روی چشم قوی‌تر به مدت چند هفته و یا چند ماه قابل انجام است. حتی زمانی که تنبلی اصلاح شد ممکن است به منظور جلوگیری از برگشت آن، استفاده از پوشش بر روی چشم سالم برای مدت‌ها ضروری باشد. قبل از درمان تنبلی چشم، درمان مشکلات چشمی زمینه‌ای الزامی است. نمونه این درمان‌ها شامل اصلاح عیوب انکساری توسط عینک و درمان آب مروارید با عمل جراحی است. شدت تنبلی چشم، سن کودک در زمان شروع درمان و علت به وجود آورنده آن از عوامل موثر در موفقیت درمان تنبلی چشم هستند.

عوارض ناشی از عدم درمان تنبلی چشم چیست؟
اگر تنبلی چشم اصلاح نشود، مشکلات زیادی رخ خواهد داد که ایجاد نقص بینایی شدید و دایمی در چشم تنبل، از بین رفتن دید سه بعدی، محرومیت از نعمت بینایی برای تمام عمر در صورت ابتلای چشم سالم به بیماری و یا آسیب جدی از مهم‌ترین آْنهاست.

نکات زیر را به خاطر بسپارید:
- اصولا کودکان تمایل به بستن چشم ندارند و از این کار امتناع می‌کنند، اما والدین باید کودک خود را متقاعد به انجام کاری کنند که به نفع وی است.

- پیگیری و دقت در اجرای دستورهای پزشک، از عوامل مهم در موفقیت درمان است.

- در صورت تشخیص و درمان به موقع تنبلی چشم، بینایی در اکثر کودکان بهبود می‌یابد.

- احتمال موفقیت در درمان تنبلی چشم ناشی از استرابیسم یا عیوب انکساری نابرابر در دو چشم، در 9 سال اول زندگی بیشتر است. معمولا بعد از گذشت این دوره زمانی، احتمال بهبود تنبلی چشم بسیار بعید است.

- درمان تنبلی چشم به علت انسداد مسیر بینایی مانند آب مروارید، فقط در صورتی موفقیت‌آمیز است که تشخیص و درمان علت زمینه‌ای آن در دو تا سه ماه اول زندگی صورت گیرد.
admin بازدید : 25 دوشنبه 22 تیر 1394 نظرات (0)
سلامت نیوز: رئیس انجمن تغذیه کودکان کشور با بیان اینکه تغییرات در شیوه زندگی موجب افزایش حساسیت غذایی شده است، اظهار داشت: فرآورده‌های شیر، شیر خشک، شیر مادر و شیر پاستوریزه در ایجاد حساسیت در کودکان نقش دارند همچنین تخم مرغ، ماهی، بادام، بادام زمینی، گندم، سویا، کیوی و فرآورده‌های صنعتی و افزودنی از دیگر مواد غذایی است که منجر به ایجاد حساسیت در بعضی از کودکان شده است؛ وراثت نیز می‌تواند در ایجاد حساسیت نقش داشته باشد.



رئیس انجمن تغذیه کودکان کشور در مورد علائم حساسیت غذایی در کودکان افزود: علائم گوارشی نظیر اسهال، دل درد، یبوست، تأخیر در وزن‌گیری، استفراغ و گاهی دفع مدفوع همراه با خون کمرنگ در کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌‌کنند همچنین کهیر، اگزما، آبریزش بینی و اختلال در سیستم تنفسی از علائم حساسیت غذایی در کودکان است.


admin بازدید : 44 دوشنبه 22 تیر 1394 نظرات (0)

تبیان: آیا فرزندتان هر روز ناخن هایش را با ولع به دندان می گیرد؟ جویدن ناخن نشانه ای از بیماری است که می تواند علل متفاوتی داشته باشد.

نگرانی های کوچک

پزشکان از آن با عنوان onchophagie"" یاد می کنند. یان اُلیوو، پزشک اطفال، توضیح می دهد که onchophagie"" همان جویدن ناخن هاست و این عادت در میان کودکان می تواند علل متفاوتی داشته باشد.

ضمناً می تواند تقلیدی هم باشد: کودک این عادت را در بزرگترهای اطرافش می بیند _ پدر، مادر، معلم_ و تصمیم می گیرد که رفتارها و حرکات آنها را تکرار کند، که در این مورد نگرانی وجود ندارد. همچنین این عادت می تواند به عنوان "نگرانی و اضطراب" از شرایط سخت و نگران کننده و اتفاقاتی که روزش را مختل می کند، تفسیر شود، اتفاقاتی مانند: ورود به مدرسه، طلاق، تولد یک خواهر یا برادر و... .

آلن بروییه، روانشناس بالینی، یادآور می شود که ناخن جویدن روشی برای بروز دادن نگرانی، عصبیت و احساس ناامنی کودک است. این ناخن جویدن کودک شبیه عادت و ررفتن با موها و یا بازی کردن با گوشش است.

راه حل ها

یان اُلیوو می گوید "ناخن جویدن" از هر نوعش که باشد، باید علتش را پیدا کرد. وی توصیه می کند که: کودک را به خاطر این رفتار تحت فشار نگذارید و در بین دیگران او را تحقیر نکنید: با این کار او در ناخوشی اش غرق می شود و این رفتار بحران های کوچک و نگرانی هایش را تشدید می کند. در این مواقع کودک نیاز دارد که به حرف هایش گوش داده شود.

باید بفهمید که چه چیزی آزارش می دهد. استفاده از پانسمان بر روی ناخن ها، استفاده از لاک های تلخ که تأثیر منصرف کننده دارند، می توانند مفید باشند. البته باید بدانید که فقط با گذشت زمان است که این عادت از بین می رود.

مشکلات احساس ناامنی

علی رغم تمام اتفاقاتی که می افتد، آرامش خود را حفظ کنید، زیرا گاهی اوقات همین اتفاقات بر مشکلات دامن می زند.

یان اُلیوو می گوید: ممکن است حس ناامنی اش شدیدتر شود و به ناخن جویدن هر روزه اش ادامه دهد تا جایی که دچار خونریزی و عفونت پوستی شود. در این حالت، او دائماً انگشت هایش را در دهان می کند، به حدی که تمام مدت مشغول است، حتی گاهی اوقات این کار مانع تمرکزش می شود. به عقیدۀ روانشناسان این عادت ناخوشایند، در این حالت قابل کنترل نیست و در بین کودکانی دیده می شود که تحت تنش و ناامنی هستند.

راه حل ها

آلن بروییه توضیح می دهد که در این حالت باید به کودک کمک کنید تا بتواند آنچه را که آزارش می دهد به زبان بیاورد، این کار اولین قدم در راستای تسلط بر خود است. در این شرایط، باید توسط یک پزشک اطفال یا روان درمانگر به کودک کمک کرد.

این فرد با ترتیب دادن گفتگوهای صمیمی بین کودک و والدین کمک می کند تا فرزندتان احساس ناامنی و نگرانی های درونی اش را بیرون بریزد.

این متخصص ادامه می دهد: چنین اقداماتی می تواند بر مشکلات و نگرانی های درون مدرسه مانند نمره های بد و هم زمان با آن از دست دادن اعتماد به نفس و همچنین مشکل در ارتباط با همکلاسی هایش نیز اثر بگذارد. خیلی مهم است که کودک از جانب والدینش خاطر جمع باشد. نه اقتدار خیلی زیاد و نه شوخی کردن، هیچ کدام به اندازۀ گوش دادن به کودک مؤثر و مفید نیست.

به طور خلاصه، چه باید کرد؟

_ به او کمک کنید تا با روش دیگری مانند ورزش یا بازی، نگرانی اش را بروز دهد.

_ از سرزنش هایی که ممکن است به اعتماد به نفسش لطمه بزند، پرهیز کنید. این سرزنش ها استرس اش را افزایش می دهد و باعث تشدید عادت ناخن جویدن می شود.

_ با اطمینان دادن به او، کمکش کنید تا این عادت را ترک کند.

_ دست هایش را با کارهای دستی مشغول کنید (دکوپاژ، طراحی، نقاشی و...).


admin بازدید : 27 دوشنبه 22 تیر 1394 نظرات (0)

ایسنا: کارشناسان در یک گزارش جدید هشدار دادند که ظرف چند دهه گذشته نرخ ابتلا به اختلالات تغذیه‌ای به طور مداوم در کودکان و نوجوانان افزایش یافته است و در برخی موارد در پسران افزایش شدیدتری داشته است.

طبق آمار ارائه شده از سوی آژانس کیفیت و مطالعه مراقبتهای بهداشتی در آمریکا، تعداد موارد بستری شدن در بیمارستان‌ها بر اثر ابتلا به این نوع اختلالات بین سالهای 1999 تا 2006 صد و نوزده درصد برای کودکان زیر 12 سال افزایش یافته است. این آمار در مجله اطفال منتشر شده است.

در این بررسی‌ها دکتر دیوید روسن پروفسور طب اطفال و داخلی و روانپزشکی در دانشگاه میشیگان روی بیش از 200 مطالعه اخیر در زمینه اختلالات تغذیه‌ای بازبینی کرد. هرچند هنوز مشخص نیست چه فاکتورهایی منجر به افزایش نرخ ابتلا به این اختلالات شده است، اما پیش‌بینی می‌شود که تصاویر رسانه‌ای و عکس‌های مانکن‌ها می‌توانند در این زمینه موثر باشند و به این بحران دامن بزنند.

admin بازدید : 22 دوشنبه 22 تیر 1394 نظرات (0)

ایرنا: پزشک فوق تخصص خون و سرطان کودکان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: نوشیدن چای در کودکان زیر یک سال، موجب کم خونی و فقر آهن در آنها می شود.

شیما نظری افزود: چای موجب می شود تا دستگاه گوارش کودکان نتواند آهن موجود در مواد غذایی را جذب کند.

وی اظهار داشت: همچنین استفاده از شیر پاستوریزه در سنین زیر یک سال، یکی از علل کم خونی این کودکان به شمار می رود.

این عضو انجمن هماتولوژی انکولوژی کودکان خاطرنشان کرد: والدین باید توجه داشته باشند غذای کمکی را به موقع و به شیوه صحیح، به کودکان خود بدهند.

نظری گفت: زرده تخم مرغ، گوشت قرمز و قسمت های قرمز گوشت سفید سرشار از آهن است و والدین می توانند از این موادغذایی در تهیه غذاهای کمکی برای فرزندان خود استفاده کنند.

وی یادآور شد: آهن در ساخت گلبول های قرمز و رشد کودکان تاثیر بسزایی ایفا می کند.

admin بازدید : 31 دوشنبه 22 تیر 1394 نظرات (0)

ایسنا: یک متخصص زنان و زایمان با تاکید بر این که زنان در سن‌ زیر 18سال و بالای 40 سال باردار نشوند، گفت: زیرا عوارض بارداری در زنانی که در سن کم و زیر 18سال باردار می‌شوند، بیش‌تر است و حتی تحمل عوارض طبیعی دوران بارداری نیز برای آن‌ها بسیار دشوار خواهد بود.

دکتر عبدالمجید با بیان این مطلب افزود: بارداری در سن بالا نیز توصیه نمی‌شود، زیرا با افزایش سن، احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف بیش‌تر می‌شود. سقط جنین در سه‌ ماهه نخست بارداری، تولد جنین ناسالم، از بین رفتن جنین درون رحم مادر، احتمال ابتلا به دیابت، افزایش فشار خون و همچنین ناتوانی در تحمل بارداری از جمله عوارض بارداری در سن بالا است.

باور تصریح کرد: فعالیت قلب یک زن 45 ساله با فعالیت قلب زن20ساله بسیار متفاوت است و این امکان وجود دارد که به دنبال بارداری در سن بالا، قلب با مشکل مواجه شود و بیماری‌های قلبی و تنگی نفس در زنان باردار بروز کند. بارداری در سن بالا می‌تواند بر فعالیت کلیه‌ها نیز تاثیر منفی داشته باشد.

این متخصص زنان و زایمان با بیان این ‌که ابتلای نوزاد به بیماری «سندرم‌ داون» از دیگر عوارض بارداری در سنین بالا است، خاطرنشان کرد: از هر 100 نوزاد متولد شده از مادران با سن 40 تا 45 سال، یک نوزاد به سندرم داون مبتلا می‌شود که این میزان در بارداری‌های پس از 45 سال به چهار نوزاد در هر 100 تولد افزایش می‌یابد.

admin بازدید : 30 یکشنبه 21 تیر 1394 نظرات (0)

ایسنا: موسسه پزشکی نمورس در آمریکا در گزارش جدیدی اعلام کرد که تا سن رسیدن به پنج سالگی حدود هشت درصد از دختر بچه‌های خردسال و دو درصد از پسر بچه‌ها به نوعی از عفونت‌ ادراری مبتلا می‌شوند.

این موسسه در گزارش خود چندین فاکتور مهم را برشمرده است که می‌توانند خطر ابتلا به عفونت‌های مجاری ادراری را در کودکان خردسال افزایش می‌دهند.

این فاکتورها عبارتند از جنسیت کودک به طوری که در دختران خردسال در سن یادگیری استفاده از سرویس بهداشتی خطر ابتلا به این عفونت بیشتر است. پسر بچه‌های ختنه نشده و زیر سن یک سالگی، وجود نارسایی در مجاری ادراری، جریان غیرعادی ادرار از مثانه، عادات نامناسب و غیر بهداشتی در هنگام استفاده از سرویس بهداشتی، استفاده از صابون‌هایی که مجاری ادراری را تحریک می‌کنند و نیز سابقه خانوادگی ابتلا به عفونت مجاری ادراری که هر کدام به نوبه خود خطر بروز این عفونت را تشدید می‌کند.

پزشکان تاکید دارند که به محض مشاهده علائم عفونت‌ و مشکل در ادرار کردن باید هر چه سریع‌تر با مراجعه به متخصص، روند درمان را آغاز کرد.

admin بازدید : 30 یکشنبه 21 تیر 1394 نظرات (0)
سلامت نیوز: رئیس اداره پیشگیری از حوادث وزارت بهداشت توصیه کرد: والدین باید علاوه بر توجه به تغذیه و پوشاک کودک و انجام به موقع واکسیناسیون، در فکر تدارک و مناسب‌سازی محیطی ایمن برای رشد و تکامل کودکان خود باشند. دکتر مشیانه حدادی، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: والدین علاوه بر آن که الگوهای کودکان خود هستند، باید در ایفای نقش سرپرستی خود مسئولانه‌تر عمل کنند و باید علاوه بر رعایت اصول و قوانین ایمنی به متناسب‌سازی محیط داخل منزل برای کاهش ریسک خطرات کودکان بپردازند.



وی ادامه داد: با آن که کودکان مهمترین گروه هدف در برنامه جامعه ایمن هستند و علیرغم آن که تاکنون در کشور اقداماتی با تمرکز بر موضوع آموزش، تعدیلات محیطی، تشدید قوانین و مقررات انجام شده ولی واقعیت آن است که برای کاهش حوادث کودکان نیازمند رویکرد سلامت محور در تدوین استانداردها، تصویب قوانین، طراحی برنامه‌های آموزشی و صدور پروانه‌های ساخت و ساز و همچنین مشارکت هرچه بیشتر و پررنگ‌تر کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و اقشار مختلف جامعه هستیم.

دکتر حدادی با اشاره به این که بازی و تفریح اقتضای سن کودک است و کودک در بازی با همسالان خود، حس همکاری و رقابت را تجربه می‌کند، افزود: اگر به این نیاز کودک به نحو صحیح پاسخ داده نشود یعنی مکانی در اختیار او قرار نگیرد، کوچه و خیابان را مکان بازی خود انتخاب می‌کند و در معرض خطر انواع آسیب قرار می‌گیرد. به گفته وی یکی از مؤلفه‌های جامعه ایمن برای کودکان، توجه به نیازهای آنها از جمله تعبیه مکان مناسب برای بازی، متناسب با استانداردهای ایمنی است. بنا بر اعلام وبدا رئیس اداره پیشگیری از حوادث وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: رعایت اصول ایمنی از ساخت و تهیه برنامه‌های تلویزیونی گرفته تا شخصیت‌پردازی در کتاب‌های داستانی کودکان باید مدنظر قرار گیرد زیرا آموزش محدود به کلاس درس نیست و نقش رسانه‌های جمعی و نشریات دراین خصوص بسیار مهم است.

تعداد صفحات : 4

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 146
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 8
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 10
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 16
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 28
  • بازدید ماه : 125
  • بازدید سال : 2,179
  • بازدید کلی : 18,635