loading...
اطفال و کودکان
admin بازدید : 28 یکشنبه 07 تیر 1394 نظرات (0)

ایسنا: با تلاش متخصصان پژوهشگاه فن‌آوری‌های نوین علوم پزشکی جهاد دانشگاهی (ابن سینا) و به سفارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شیوع چهار عفونت عمده دستگاه تولیدمثل در زنان باردار ایرانی بررسی شد.

دکتر لیلی چمنی تبریزمدیر گروه عفونت‌های تولیدمثل پژوهشکده بیوتکنولوژی تولید مثل پژوهشگاه ابن سینا با اعلام این مطلب اظهار کرد: متخصصان عفونی این گروه تحقیقاتی به بررسی و مطالعه عفونت های سیستم‌ تولید مثل، عوارض و عواقب آن در افراد و سنین مختلف می‌پردازند تا گامی در جهت حل مشکلات بیماران، سیستم‌ بهداشتی و جامعه بردارند.

وی با اشاره به این که عفونت‌های تولید مثل از نظر عملکرد و نوع آن به عفونت های منجر به ناباروری، ایجاد کننده سقط یا مرگ جنین و عفونت‌های منتقله از مادر به جنین، تقسیم می‌شوند، تصریح کرد: یکی از فعالیت‌های این گروه که به سفارش و همکاری دفتر مبارزه با بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام شد، مطالعه و بررسی دو هزار و 500 زن باردار داوطلب حاضر در طرح از نظر چهار عفونت عمده سیستم‌ تولید مثل شامل «کلامیدیا تراکوماتیس»، «نیسریا گونوره» (عامل سوزاک)، «مایکوپلاسما ژنیتالیوم» (عامل ایجاد التهاب مخاط رحم و دهانه رحم) و «تریکوموناس واژینالیس» بود که نتایج آن به دفتر مربوطه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارسال شد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینا جهاد دانشگاهی با اشاره به این که عفونت باکتریال «کلامیدیا تراکوماتیس» از قدیم به نام «تراخم» معروف و به عنوان عامل عفونت چشمی شناخته شده بود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر با درمان به موقع این عفونت، عوارض چشمی آن به ندرت دیده می‌شود، اما توجه ویژه‌ای که امروزه به آن معطوف شده به دلیل عفونتی است که در سیستم‌ تولید مثل زنان و مردان ایجاد می‌کند که در اغلب موارد بدون علامت و بسیار آهسته به تخریب بافت های تولید مثل می‌پردازند.

چمنی ادامه داد: این عفونت به گونه‌ای است که بسیاری از مبتلایان تنها با عوارض آن مانند ناباروری، عفونت‌ها و دردهای مزمن لگنی، پارگی زودرس پرده های جنین حین حاملگی و زایمان زودرس به متخصصان زنان و عفونی مراجعه می‌کنند.

مدیر گروه عفونت‌های تولید مثل پژوهشکده بیوتکنولوژی تولید مثل پژوهشگاه ابن سینا با تاکید بر این که در پژوهشگاه ابن سینا طرح‌های متعددی در رابطه با عفونت «کلامیدیا تراکوماتیس» به انجام رسیده است، عنوان کرد: در این طرح‌های تحقیقاتی گروه‌های مختلفی از نظر آلودگی با این عفونت مورد بررسی قرار گرفته و در حال حاضر نیز تعدادی از دانشجویان کارشناسی ارشد در حال گذراندن پروژه‌های تحقیقاتی خود در رابطه با این عامل عفونی هستند.

وی در خصوص دیگر عفونت های سیستم‌ تولید مثل در مردان و زنان تصریح کرد: گونه‌های کاندیدا، میکروب «مایکوپلاسما ژنیتالیوم» و ویروس های «هرپس سیمپلکس» (HSV) نوع یک و دو - عامل تبخال تناسلی - از دیگر عوامل عفونت‌های سیستم‌ تولید مثل است که سبب بروز تب خال های دهانی، پوستی و سیستم‌ تناسلی در زنان و مردان می‌شود.

این پژوهشگر برتر جهاد دانشگاهی با اشاره به این که 11 دانشجوی مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در گروه عفونت‌های تولیدمثل پژوهشکده مشغول به تحصیل و پیشبرد طرح‌های پایان نامه‌های خود هستند به ایسنا گفت: متخصصان مرکز ناباروری پژوهشگاه ابن سینا ضمن بررسی بیماران از نظر بیماری‌های عفونی نهفته و بی علامت به ارائه مشاوره‌های تخصصی به سایر متخصصان و تشخیص و درمان عفونت های قبل و حین بارداری می‌پردازند.

دکتر چمنی با اشاره به این که بیماران مبتلا به تبخال های حاد و مزمن نیز با دقت مورد بررسی و درمان قرار می‌گیرند، خاطرنشان کرد: متخصص عفونی مشاوری است که در مواردی که بیماری‌های عفونی نقاط مختلف بدن از جمله در سیستم‌ تولید مثل را درگیر می کند به ارائه مشاوره تخصصی و راهنمایی بیمار و همکاران می‌پردازد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینا جهاد دانشگاهی در رابطه با زمان مناسب مراجعه بیماران به متخصصان عفونی خاطرنشان کرد: گر چه این موضوع به فرد و روش زندگی او بستگی دارد، اما تمامی افراد می‌توانند قبل و بعد از ازدواج و خصوصا قبل از بارداری به متخصصان عفونی مراجعه و مشاوره‌ها و توصیه‌های بهداشتی، درمانی و واکسیناسیون لازم را به موقع دریافت کنند.

وی در خصوص چگونگی تشخیص بیماری‌های عفونی نهفته و بی‌علامت، تاکید کرد: بررسی و تشخیص این بیماری‌ها از طریق شرح حال، معاینه و آزمایشات اختصاصی که برای هر بیمار متفاوت است، صورت می‌گیرد.

مدیر گروه عفونت‌های تولید مثل پژوهشکده بیوتکنولوژی تولید مثل پژوهشگاه ابن سینا با اشاره به این که شهروندان بهتر است به موقع و قبل از دوران بارداری برای بررسی وضعیت خود به متخصصان عفونی مراجعه کنند، اظهار کرد: این کار به تشخیص و واکسیناسیون به موقع و نهایتا کنترل و درمان بهتر عفونت‌ها کمک فراوانی می‌کند، چرا که برای بسیاری از انواع بیماری‌های عفونی موثر بر فرآیند تولید مثل روش‌های بررسی و مراقبت وجود دارد و در برخی موارد این ارزیابی ها هر چه زودتر انجام شود، بهتر است.

دکتر چمنی افزود: در سرخچه مادرزادی، اگر بیماری جنین اثبات شود، مجبور می شویم مادر باردار را برای سقط جنین معرفی کنیم که خوشبختانه پس از اضافه شدن واکسن سرخچه به فهرست واکسیناسیون کشوری موارد آن بسیار کاهش پیدا کرده است، اما موارد اتفاقی این بیماری هم ارزش خودش را دارد.

وی با بیان این که بر خلاف بیماری سرخچه مادرزادی، برای بیماری انگلی «توکسوپلاسما» پس از غربالگری و اثبات وجود آن در جنین، شیوه های درمانی پیشنهاد می‌شود به ایسنا توضیح داد: به همین دلیل است که ارزیابی مادران قبل از دوران بارداری بهترین راه در جهت کنترل و درمان بیماری آنان است.

این پژوهشگر برتر جهاد دانشگاهی در پایان تصریح کرد: روش‌های درمانی موجود در پژوهشگاه ابن سینا کاملا بر اساس استانداردهای شناخته شده و پروتکل های سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که با تلاش متخصصان و اعضای هیات علمی این پژوهشگاه در 29 حوزه تخصصی، جدیدترین و مناسب ترین روش‌های تشخیصی و درمانی را به بیماران ارائه می‌کند.

admin بازدید : 24 یکشنبه 07 تیر 1394 نظرات (0)

ایسنا: محققان استرالیایی هشدار دادند: استفاده از رنگ‌های مصنوعی خوراکی در غذاها و خوردنی‌های کودکان، خطر ابتلا به سرطان را تشدید می‌کند.

پس از یک تحقیق جدید که تاکید کرد رنگهای مصنوعی خوراکی علاوه بر افزایش خطر بیش فعالی و واکنش‌های آلرژیک می‌تواند سبب بروز سرطان در کودکان شوند، به زودی مصرف این مواد در صنایع غذایی استرالیا ممنوع خواهد شد.

این پژوهش که از سوی مرکز علوم به نفع عموم (CSPI) در آمریکا سرپرستی شده توصیه می‌کند که مصرف این رنگهای شایع و معمولی باید ممنوع شود.

دکتر مایکل جاکوسبان محقق و دستیار این پژوهش و مدیر اجرایی مرکز CSPI در این باره تصریح کرد: این مواد شیمیایی مصنوعی واقعا هیچ تاثیری در بهبود کیفیت و سلامت مواد غذایی و تامین ریزمغذی‌های بدن ندارند اما در عوض سبب بروز مشکلات رفتاری در کودکان و احتمالا سرطان می‌شوند.

به گزارش روزنامه دیلی تلگراف چاپ استرالیا، سازمان استانداردهای غذایی نیوزلند استرالیا و شریک آمریکایی آن سازمان غذا و داروی آمریکا تاکید کردند که با توجه به یافته‌های جدید باید بررسی جدی‌تر و دقیق‌تری در این زمینه صورت گیرد.

admin بازدید : 27 یکشنبه 07 تیر 1394 نظرات (0)
ایسنا: «سرود کریسمس» که با عنوان «صبح روز بعد» از تلویزیون ایران پخش می‌شود، با عنوان «آواز سال نو» نیز دوبله شده‌است. این فیلم که با عنوان انگلیسی «A Chritsmas Carol» شناخته می‌شود، یک فیلم آمریکایی محصول سال 2009 میلادی است.

کارگردانی فیلم را رابرت زمه‌کیس بر عهده داشته که برنده جایزه اسکار است؛ جیم کری بازیگر اصلی «سرود کریسمس» است.

ناگفته‌های فیلم
«سرود کریسمس» نخستین همکاری جیم کری با کمپانی والت دیزنی پیکچرز بوده و نخستین فیلمی است که این کمپانی در قالب ایمکس سه بعدی به اکران رسانده‌است. این فیلم دومین همکاری زمه‌کیس با دیزنی پس از فیلم مطرحش «چه کسی برای راجر رابیت پاپوش دوخت»(1988) است. این فیلم در اولین هفته نمایش در آمریکا 31 میلیون دلار فروخت. «سرود کریسمس» تلفیقی از تصاویر زنده و رایانه‌ای است و با استفاده از تکنیک «پرفورمنس‌کپچر» ساخته ‌شده که زمه‌کیس در دو فیلم «قطار سریع‌السیر قطبی» و «ببوولف» به کار برد.

کری و دیگر بازیگران فیلم شامل گری اولدمن، کری الوس، کالین فیرث، باب هاسکینز و رابین رایت پن در یک استودیوی خالی مقابل دوربین رفتند و انیماتورها بعدها با استفاده از کامپیوتر لباس‌ها، دکورها، لوازم صحنه و دیگر افکت‌ها را به کار اضافه کردند.

فیلم سینمایی «سرود کریسمس» توسط خود رابرت زمه‌کیس تهیه شد و مدت زمان آن 98 دقیقه است. این فیلم با صدای دالبی دیجیتال ساخته شده‌است.



داستان فیلم
داستان فیلم سینمایی «سرود کریسمس» درمورد «اسکروج» پیرمرد سرمایه‌دار و در عین حال بسیارخسیسی است که زندگی بسیار سرد و ساکتی دارد و تنها چیزی که در دنیا برای او اهمیت دارد جمع کردن پول و ثروت است. در مقابل جنبه‌های دیگر زندگی مانند هنر و عاطفه و هر چه به روح و اخلاق انسانی مربوط باشد برای او بی‌ارزش و حقیر است. او کارمندی دارد به نام «باب کراچیت» که از وضع مالی بسیار بدی برخوردار است و با حقوق مختصری که اسکروج به او می‌دهد، خود و خانواده‌اش در مضیقه شدیدی هستند.

ابنیزر اسکروج سال نو را با بدخلقی و ناخن خشکی شروع می‌کند و نسبت به خواهرزاده و منشی وفادارش بسیار بدرفتار است. شب عید، روح شریک سابقش، جیکوب مارلی به سراغش می‌آید و به او هشدار می‌دهد که دست از خساست و سنگدلی بردارد.

بازیگران فیلم
جیم کری در این فیلم گویندگی نقش پیرمردی بدخلق را به عهده دارد که یک سرمایه دار ثروتمند خسیس است. گری اولدمن(در نقش جیکب مارلی)، باب کرچیت(تیم کوچولو)، کری الوس(دیک ویکیلز)، کالین فیرث(فرد)، باب هاسکینز(آقای فزی ویگ و جو پیر) دیگر بازیگران این فیلم هستند.

اکران و حضور در جشنواره‌های جهانی
«سرود کریسمس» که توسط زمه‌کیس به صورت سه بعدی و در قالب انیمیشن ساخته شده‌است، ابتدا در کن نمایش داده شد و درنوامبر 2009 در انگلستان و بعد درآمریکا اکران شد. سرود کریسمس نامزد دریافت جایزه ساترن به عنوان بهترین اثر انیمیشن از مراسم آکادمی آثار داستانی، ‌علمی، ‌فانتزی و ترسناک شده‌است.

این فیلم برنده جایزه «بلیمپ» به خاطر صداپیشگی جیم کری از مراسم کید چویس آمریکا بوده‌است.

درباره کارگردان
رابرت زمه‌کیس(متولد 14 می 1952) به خاطر فیلم «فارست گامپ» موفق به کسب جایزه اسکارشده‌است. زمه‌کیس دوره کارگردانی‌اش را با دو فیلم کمدی آغاز کرد. «می‌خواهم دستت را بگیرم» (1978) و «ماشین‌های مصرف شده» (1980) دیگر فیلم‌های او هستند. دومین فیلم او در زمینه ماجرایی سه‌گانه «بازگشت به آینده» است.

«بازگشت به آینده : قسمت اول (1985) بازگشت به آینده: قسمت دوم (1989) و بازگشت به آینده: قسمت سوم (1990). بعد از فیلم فانتزی «مرگ از اینجا می‌آید»(1992) زمه‌کیس موفق‌ترین فیلم خود «فارست گامپ» را با بازی تام هنکس ساخت که در سال 1994 از دو رقیب قدرتمند خود (تارانتینو و دارابونت) جلو زد و شش جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم سال و بهترین کارگردانی را نصیب زمه کیس کرد. بعد از این فیلم «فارست گامپ»، زمه‌کیس از تام هنکس در دو پروژه دیگر «دورافتاده»(2000) و «قطار قطبی»(2005) استفاده کرد.

آخرین اثر زمه‌کیس، فیلم «سرود کریسمس» با هنرمندی جیم کری است که در سال 2009 اکران شده است. از دیگر آثار این کارگردان اسکاری می‌توان به «می‌خواهم دستت را بگیرم» (1978)، «ماشین‌های مصرف شده» (1980)، «سنگ رومانتیک» (1981)، «مرگ از اینجا می‌آید»(1992)،‌ «فارست گامپ»(1994)، «تماس» (1997)،‌ «دورافتاده» (2000)، «قطار قطبی»(2004)، «بیوولف»(2007) و «سرود کریسمس»(2009).

پخش از تلویزیون
فیلم سینمایی «سرود کریسمس» که سومین فیلم فانتزی زمه‌کیس بعد از «قطار سریع‌السیر قطبی» و «بیوولف» است، جمعه(اول مرداد ماه) ساعت 17 و 30 دقیقه ازشبکه دو سیما روی آنتن می‌رود.


admin بازدید : 48 یکشنبه 07 تیر 1394 نظرات (0)

ایرنا: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران با 61مرکز فرهنگی هنری در مناطق مختلف این استان، خدمات فرهنگی، هنری، ادبی، آموزشی و تربیتی متعدد و متنوعی را همواره در طول سال بخصوص در فصل تابستان به کودکان و نوجوانان 7 تا 17ساله ایرانی ارایه می‌کند.

هر یک از این مراکز با اجرای فعالیت‌های ویژه تابستانی با موضوعات متنوع و روش‌های خلاقانه که با توجه به نیازسنجی از اعضا، علایق و گرایشات آنان و با درنظرگرفتن شرایط محیطی، طراحی و پیش بینی شده است، پذیرای اعضای گذشته و جدید هستند.

کودکان و نوجوانان می‌توانند با پرداخت شهریه به عضویت یک ساله مراکز کانون در مناطق مختلف شهر درآیند و در پایان هر سال نیز با تمدید حق عضویت، تا 17سالگی عضو باقی مانده و در فعالیت‌های مختلف با توجه به گرایش‌های خود شرکت کنند.

در سال گذشته از ابتدای تا نیمه تیرماه تعداد 461هزار و 275 نفر در فعالیت‌های فرهنگی کانون شرکت داشتند که این تعداد در زمان مشابه در سال جاری با رشد قابل توجهی به 599هزار و 657 نفر رسیده است.

همچنین میزان عضویت مراکز از ابتدای سال تا نیمه تیرماه ،88شش هزار و 852 نفر بوده که در سال 89 در زمان مشابه به حدود 8هزار و 907 نفر رسیده است.

فعالیت‌های این مراکز شامل امانت دهی کتاب، قصه گویی، شعرخوانی، معرفی شخصیت، معرفی سرزمین، معرفی کتاب، نشریه دیواری، مسابقات، فعالیت‌های مذهبی و مناسبتی، بازی و سرگرمی، کاردستی و کارگاه‌های هنری مانند نقاشی، خوشنویسی، سفالگری و عکاسی، کارگاه‌های ادبی، نمایش عروسکی، نمای خلاق، سرودخوانی، کتاب و کتابخوانی است.

علاوه بر این فعالیت ها، برخی از برنامه‌ها در تابستان اجرا می‌شوند و اعضای علاقمند همه مراکز می‌توانند در آن شرکت کنند که از جمله آنها می توان به جشنواره سرود خوانی،جشنواره قصه گویی و کارگاه‌های هنری اشاره کرد.

در جشنواره سرودخوانی اعضایی که در گروه سرود مراکز عضویت دارند و زیرنظر مربی و کارشناس این رشته آمادگی لازم را پیدا کرده اند، پس از بررسی توانایی خود، به جشنواره استانی راه پیدا می‌کنند و با گروه‌های سرود سایر مراکز به رقابت می‌پردازند.

پنجمین دوره این جشنواره با مشارکت 41 مرکز در سطح استان تهران، در شهریورماه سال جاری برگزار خواهد شد.

جشنواره قصه گویی مختص مربیان قصه گو مراکز کانون پرورش فکری است که مربیان پس از طی مراحل مقدماتی، در مرحله استانی این جشنواره شرکت و برگزیدگان این مرحله نیز به مرحله کشوری راه پیدا می‌کنند.

در حاشیه برگزاری این جشنواره کارگاه‌های آموزشی قصه گویی برای مربیان برگزار می‌شود و آنان با تازه‌ترین شیوه‌های قصه گویی آشنا می‌شوند.

سال گذشته نیز حدود 100 قصه گو در این جشنواره حضور پیدا کردند و علاوه بر قصه گویی برای کودکان، در کارگاه‌های آموزشی قصه گویی شرکت کردند.

کارگاه‌های هنری مرکز آفرینش‌های هنری استان تهران ازجمله نقاشی، سفالگری، خوشنویسی و عکاسی در طول سال در مراکز مختلف کانون به دو صورت ویژه اعضای فعال و مستمر کتابخانه و ویژه کودکان 4 تا 6سال غیرعضو در قالب کارگاه‌های دوره‌ای با دریافت شهریه برگزار می‌شود.

این کارگاه‌ها در تمام طول سال فعال هستند اما بدلیل فراغت بیشتر کودکان و نوجوانان در طول تابستان، استقبال از کارگاه‌های هنری چشمگیرتر است و هر ساله به تعداد متقاضیان شرکت در این کارگاه‌ها افزوده می‌شود.

از ابتدا تا نیمه تیرماه سال گذشته، 114 هزار و 729نفر در این کارگاه ها شرکت کرده بودند که امسال در زمان مشابه این تعداد به حدود 149 هزار و 147 نفر رسیده است.

فعالیت‌های ادبی مرکز آفرینش‌های ادبی کانون نیز از دیگر برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که به دو صورت کارگاه‌های ادبی حضوری در مراکز با شرکت اعضا و گرایش‌های ادبی مختلف و کارگاه‌های مکاتبه‌ای برگزار می‌شود.

کارگاه‌های شعر و قصه نیز ویژه آن گروه از اعضایی است که مرحله ادبی حضوری را با موفقیت پشت سرگذاشته‌اند و گرایش آنها در زمینه قصه نویسی یا سرودن شعر معلوم شده است.

اعضای مکاتبه‌ای نیز آن گروه از کودکان و نوجوانان با گرایش‌های ادبی هستند که امکان شرکت در کارگاه‌های ادبی را به شکل حضوری ندارند و تنها از طریق مکاتبه با مرکز آفرینش‌های ادبی در ارتباط هستند و پاسخ دریافت می کنند.

از ابتدای سال تا نیمه تیرماه سال گذشته، 24 هزار و 654 نفر و درسال جاری در زمان مشابه حدود 32هزار و 50 نفر در این کارگاه‌ها حضور پیدا کرده اند.

مراکز خاص کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران

مجتمع فرهنگی هنری آفرینش

این مجتمع متشکل است از بخش‌های اداری، کتابخانه‌ای با سالن‌های مجزای کودک و نوجوان، سالن آمفی تئاتر و نگارخانه آفتاب که در آن علاوه بر وجود گالری مخصوص برپایی نمایشگاه‌های هنری، کارگاه‌های هنری شامل رشته‌های سفالگری، عکاسی، نقاشی و طراحی، خوشنویسی، عروسک سازی، ظریف بری با چوب و موسیقی نیز برگزار می‌شود.

این مجتمع در طول سال پذیرای تعداد قابل توجهی از کودکان و نوجوانان است به نحوی که در تابستان سال گذشته حدود یک هزار و 210 نفر در این کارگاه ها شرکت کردند و امسال نیز تا نیمه تیرماه یک هزار و 285 نفر در کارگاه ها ثبت نام کرده اند.

در سالن آمفی تئاتر این مجتمع نیز، برنامه‌های مختلفی همچون جشنواره‌های نمایش عروسکی، سرودخوانی و قصه گویی به اجرا درمی آید و در آینده ای نزدیک فستیوال نمایش فیلم‌های مخصوص کودکان و نوجوانان تولید مرکز امور سینمایی کودکان در این سالن برگزار خواهد شد.

مرکز آموزش زیست شناسی

در این مرکز، کارگاه‌های آموزش زیست شناسی برای کودکان و نوجوانان علاقمند به این علم بصورت ترمی برگزار می‌شود؟ این کارگاه‌ها در تابستان هر سال با استقبال زیاد مخاطبین روبه رو می‌شود که با توجه به ظرفیت پذیرش از آنها ثبت نام بعمل می‌آید.

سال گذشته تا 15 تیرماه یک هزار و 579 نفر در این کارگاه‌ها شرکت کردند و امسال نیز تا این تاریخ تعداد یک هزار و 703 نفر درکارگاه‌ها ثبت نام کرده اند.

مرکز آموزش زیست شناسی با امکانات و تجهزات مناسب در طول سال تحصیلی نیز پذیرای دانش آموزان مدارس است که با تعیین وقت قبلی می‌توانند از برنامه های این مرکز استفاده کنند.

کارگاه‌های پژوهشی ویژه نوجوانان نیز از تابستان سال جاری در این مرکز راه اندازی که با استقبال قابل توجهی از سوی نوجوانان مواجه شده است.

مرکز سفال: تنها مرکز تخصصی سفالگری کودکان و نوجوانان با خدماتی نظیر پخت آثار سفالین خلق شده توسط اعضای مراکز در کوره و ارسال مجدد آنها به مراکز فرهنگی هنری، آموزش سفالگری با شیوه‌های دست و چرخ، آموزش لعاب زنی ظروف سفالی و برپایی نمایشگاه‌های دایمی و غیردایمی است.

در فصل تابستان اعضای کارگاه‌های سفال مراکز مختلف کانون بصورت گروهی از این مرکز دیدن می‌کنند و با آشنایی با تاریخچه سفالگری و روش‌های مختلف آن با موضوعی مشخص شروع به ساخت سفالینه‌ها با دست و چرخ می‌کنند.

مرکز نجوم و رصدخانه کانون

این مرکز با برپایی کارگاه‌های آموزشی نجوم کودکان و نوجوانان علاقمند به این علم را پذیرش می‌کند.

آموزش مقدمات نجوم و آشنایی با صور فلکی و منظومه شمسی برای مقطع دبستان، دوره‌های پیشرفته منظومه شمسی،اختر، فیزیک، مبانی رصد و نجوم کروی برای مقطع راهنمایی و دبیرستان و دوره‌های آموزشی نجوم بزرگسالان ازجمله برنامه های این کارگاه‌ها است.

رصد اجرام آسمانی از دیگر برنامه‌های این مرکز است که مشتاقان زیادی را در طول سال به خود جلب می‌کند.

مجتمع فرهنگی هنری کرج

این مرکز در آبان ماه سال گذشته راه اندازی شده است و در همکاری با بخش های مختلف کانون همچون کتابخانه کودک، کتابخانه نوجوان، رصدخانه، آسمان نما، سالن آمفی تئاتر و کارگاه‌های هنری خدمات فرهنگی، ادبی و علمی متنوعی را به کودکان و نوجوانان کرج ارایه می‌کند.

مراکز فراگیر

مراکز فرهنگی هنری شماره‌های 11 ،21 ،20 و 40 کانون پرورش فکری کودکان، به کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه ازجمله ناشنوا، نابینا و معلول جسمی حرکتی در کنار اعضای عادی خدمات ارایه می‌دهند.

این مراکز با امکانات و تجهیزات مناسب نظیر کتاب‌هایی به خط بریل، کتاب های شنیداری و گویا و فضایی مناسب‌سازی شده از طریق نصب رمپ درب ورودی ساختمان و امکانات لازم دیگر، برنامه‌هایی را برای هر دو گروه کودکان و نوجوانان در کنار یکدیگر اجرا می‌کنند.

هم اکنون تعداد اعضا با نیازهای ویژه در چهار مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان 204 نفر می‌باشند.

مقرر شده است در آینده‌ای نزدیک تعداد این مراکز افزایش یابد.

مرکز آموزش

این مرکز ویژه برگزاری دوره‌ها و پودمان‌های آموزش مربیان کانون است که چند ماهی است به جمع مراکز خاص کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پیوسته است.

2 مرکز جدید علوم تهران و نجوم دماوند نیز هم اکنون در مرحله آماده‌سازی تجهیزات هستند و گفته شده است تا نیمه دوم سال جاری گشایش می‌یابند.

admin بازدید : 26 یکشنبه 07 تیر 1394 نظرات (0)

شهرزاد: یک نویسنده با بیان اینکه برخی از نویسندگان بعضی از مسائل را رعایت نمی‌کنند و سیر و سلوکی در خودشان ندارند گفت: معتقدم که برخی از نویسندگان این عرصه دارای یک جهان‌بینی صحیح نیستند و پایه‌های استواری برای خود ندارند.

نرگس افروز، نویسنده کودک و نوجوان درباره ادبیات کودکان و نوجوانان اظهار داشت: این نوع ادبیات در درجه نخست باید حس خلاقیت و امید را در کودکان پرورش دهد.

وی اضافه کرد: معتقدم داستانی که برای کودکان و نوجوانان نوشته می‌شود در مرحله اول باید دارای چارچوب صحیح باشد تا بتواند یک جهان‌بینی در حد فهم کودکان به آنها ارائه دهد، یعنی باید معنای صحیح زندگی کردن را به کودک القا کند در حدی که کودک متوجه شود که برای چه چیزی خلق شده و می‌خواهد به کجا برود و برای چه چیزی در این دنیا زندگی می‌کند تا وقتی قدم به کهنسالی‌ گذاشت، دنیا برایش نامفهوم و مبهم نباشد.

محتوای کتاب‌های کودک باید امید را در مخاطب افزایش دهد

خالق اثر «شکوفه‌ها» ادامه داد: همیشه در نوشته‌هایم سعی می‌کنم مطالبی را عنوان کنم که کودک و نوجوان به سمت امید و موفقیت قدم بردارد و محتوای داستان را در دنیای روشن، به کودکان ارائه کنم.

وی افزود: اگر کودک تعریف و تشخیص صحیحی از جهان داشته و هدفش مشخص شده باشد حتی در گرفتاری و رویارویی با مشکلات می‌تواند راه خود را پیدا کند به شرط اینکه نویسنده راه طلایی را به کودک نشان دهد.

افروز با بیان اینکه محتوای کتاب‌های کودک و نوجوان باید به گونه‌ای باشد که امید را در وجود مخاطب افزایش دهد، اضافه کرد: اگر نویسنده‌ای در اثرش به مسائل تاریک و اندوهناک می‌پردازد باید در پایان داستان به مطالب سفید و امیدوار رجوع کند تا کودک بفهمد که پشت هر سیاهی، سفیدی است در این صورت در برابر مشکلات موفق می‌شود.

وی درباره برخی از نویسندگان کودک و نوجوان گفت: در این چند ساله اخیر از نزدیک با نویسندگان کودک و نوجوان مراوده داشتم معتقدم که برخی از نویسندگان این عرصه دارای یک جهان‌بینی صحیح نیستند و پایه‌های استواری برای خود ندارند.

افروز ادامه داد: برخی از نویسندگان بعضی از مسائل را رعایت نمی‌کنند و سیر و سلوکی در خودشان ندارند و برخی از عقاید نادرست خود را به کودکان القا می‌کنند البته این امر در نویسندگان با تجربه دیده نمی‌شود.

وی عنوان کرد: یک نویسنده باید به بسیاری از اصول و اعتقادات مذهبی پایبند باشد تا بتواند در قصه‌ها آنها را به کودکان منتقل کند.

نظارتی به چاپ آثار نویسندگان جوان صورت نمی‌گیرد

نویسنده کتاب «باغ پر از پروانه می‌شود» در خصوص میزان نظارت بر کتاب‌های کودکان و نوجوانان اظهار داشت: هم‌اکنون مرحله چاپ کتاب‌ها بسیار زمان‌بر است و نظارت کمی بر آن صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: به دلیل این مسئله زمان‌بر اگر یک نویسنده عاشق کارش نباشد نمی‌تواند کاری را که انتخاب کرده به سرانجام برساند.

افروز با اشاره به چاپ آثار نوقلمان، ادامه داد: شاید برخی از ناشران، نوشته‌های برخی از نویسندگان حرفه‌ای و دارای بیش از 10 سال سابقه کار را چاپ می‌کنند و امتیازاتی را برای آنها قائل می‌شوند، اما نظارتی بر روی چاپ آثار نویسندگان جوان دیده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه برخی از نویسندگان جوان با پافشاری و اصرار، اثری را منتشر می‌کنند، بیان کرد: توجه به نویسندگان جوان و نظارت بر کارهای آنها به پیشرفت ادبیات کودک و نوجوان کمک می‌کند.

خالق اثر «نسیم می‌آید» در خصوص معرفی کتاب از طریق اینترنت ادامه داد: کتابخانه ملی ایران، کتابخانه دیجیتالی را برای دوستداران عرصه کتاب و کتاب‌خوانی راه‌اندازی کرده است که این امر باعث رضایت بسیاری نویسندگان شده است.

ایجاد کتابخانه‌های سیار باعث تبلیغ کتاب در مناطق محروم می‌شود

نویسنده کتاب «باغ پر از پروانه می‌شود» در خصوص مشکلات تهیه و توزیع کتاب در مناطق روستایی و محروم کشور تصریح کرد: بسیاری از افرادی که در روستا زندگی می‌کنند به کتاب و اینترنت دسترسی ندارند.

وی با بیان اینکه کتابخانه‌های سیار برای مناطق محروم در نظر گرفته شود، اضافه کرد: نمایشگاه کتاب هر سال یکبار در شهر تهران برگزار می‌شود اما اگر این نمایشگاه هر سال در یک استان برپا شود بسیاری از جوانان و نوجوانان می‌توانند از خرید کتاب بهره‌مند شوند.

افروز با بیان اینکه باید نمایشگاه بین‌المللی کتاب از یکبار در طول سال به دو و سه نوبت افزایش یابد، ادامه داد: اگر تعداد برگزاری نمایشگاه کتاب افزایش یابد بیشتر جوانان استان‌های کشور می‌توانند از مزایای این نمایشگاه بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه ایجاد کتابخانه‌های سیار باعث تبلیغ کتاب در مناطق محروم می‌شود، عنوان کرد: متأسفانه برخی از مناطق استان تهران نیز فاقد کتابخانه و با خانه‌های کتاب هستند و افراد این مناطق با کتاب آشنایی خاصی ندارند.

افروز تشریح کرد: هرگاه به کتابخانه مراجعه کنم، تعدادی کتاب برای کودکان و نوجوانان محل سکونتمان می‌آورم، اشتیاق آنها را به مطالعه کتاب مشاهده می‌کنم، آنگاه تازه متوجه می‌شوم که آنها به کتابخوانی علاقمند هستند اما خرید و تهیه کتاب برای برخی از آنها بسیار دشوار است.

وی ادامه داد: در اکثر مناطق شهر تهران همه نوع مغازه با اجناس‌های مختلف دیده می‌شود اما در برخی از خیابان‌ها و محله‌های اثری از کتاب فروشی مشاهده نمی‌شود، یعنی به نوعی تبلیغی برای کتاب خواندن وجود ندارد.

تبلیغ کتاب و کتاب‌خوانی در مدارس بسیار کم است

وی در خصوص توزیع کتاب در بین دانش‌آموزان مدارس گفت: معلمان ادبیات، نقش مهمی در کتاب‌خوانی دانش‌آموزان دارند، مسئولان مدارس باید کتاب‌های مفید را خریداری کرده و در اختیار دانش‌آموزان قرار دهند و یا اگر هم توان خرید کتاب را ندارند دانش‌آموزان را به کتاب‌خوانی تشویق کنند و کتاب‌های موجود در مدرسه را در بین آنها توزیع کنند و برای آنها مسابقات کتاب‌خوانی برگزار کنند.

افروز اضافه کرد: بهتر است وزارت آموزش و پرورش بودجه‌ای را برای تشویق دانش‌آموزان در زمینه انشاء نویسی و کتاب‌خوانی اختصاص دهد.

وی با بیان اینکه برخی از دانش‌آموزان تهرانی توان خرید مستمر کتاب را ندارند، ادامه داد: تبلیغ کتاب و کتاب‌خوانی در مدارس بسیار کم است؛ مسئولان مدارس برای اینکه دانش‌آموزان را با ارزش کتاب و کتاب‌خو‌انی آشنا و علاقمند کنند باید نویسندگان کتاب را به مدارس دعوت ‌کنند.

این نویسنده کتاب با بیان اینکه باید در مدارس نمایشگاهی از کتاب وجود داشته باشد تا دانش‌آموزان بتوانند کتاب مورد نظر خود را انتخاب کنند، افزود: اگر نویسندگان کودک و نوجوان در کنار دانش‌آموزان قرار گیرند و ایده‌های خود را برای تعریف کنند به مرور زمان مسئله و مشکل عدم کتاب‌خوانی در بین دانش‌آموزان حل خواهد شد.

وی با بیان اینکه بیشتر دانش‌آموزان فقط به درس خواندن توجه می‌کنند و به طور مستمر کتاب‌های درسی از جمله فیزیک و شیمی می‌خوانند، ادامه داد: دانش‌آموزان باید بیاموزند که علاوه بر خواندن کتاب‌های درسی باید به خواندن سایر کتاب‌های دیگر نیز اهمیت دهند.

افروز بیان کرد: اگر جوانان یک کشور در آینده دکتر و مهندس شوند اما تعریف صحیحی از فرهنگ نداشته باشند، نمی‌توانند یک پزشک و مهندس موفق باشند.

وی اضافه کرد: در کشورهای پیشرفته از جمله ژاپن، ادبیات و رشته‌ علوم انسانی دارای ارزش و اهمیت خاصی است در حالی در ایران این وضعیت وجود ندارد و برخی از جوانان پایبند به رشته‌های علوم انسانی نیستند.

admin بازدید : 29 یکشنبه 07 تیر 1394 نظرات (0)
شهرزاد: بعضی وقتها کودکتان ممکن است دلش بخواهد کمی نقش بازی کند. اگر نخواهد به مهمانی بیاید یا روزهایی که نمیخواهد به مدرسه برود، شاید کمی هنرپیشه شود. آن هم هنرپیشه ای مریض... اگر بعضی وقتها به مریضی کودک خود مشکوک میشوید ، نکات زیر را به دقت مطالعه کنید. یک روز صبح اتفاقی فرزند دبستانی شما با آبریزش شدید بینی ، سرفه و ناله و زاری از خواب بیدار میشود، فکر میکنید اینقدر حالش بد است که نمیتواند مدرسه برود، سرماخورده، البته خودش اینطور میگوید، اما واقعا سرماخورده؟ آنفلوآنزا گرفته؟ عکس العمل شما به عنوان یک مادر یا پدر چه باید باشد؟ گاهی اوقات، واقعا علائم و عوارض سرماخوردگی و آنفلوآنزا را میبینید باید حتما فرزند خود را نزد پزشک ببرید، اما گاهی فهمیدن اینکه واقعا بیمار است یا نه کمی مشکل است ، ممکن است به نظر شما اصلا بیمار نباشد و شما قبل از اینکه سوپ مرغ را بار بگذارید، یا به رئیس خود تلفن کنید و بگویید امروز سرکار نمیروید، اول بخواهید از صحت بیماری فرزند خود مطمئن شوید. درست است، گاهی بچه ها برای اینکه توجه پدر و مادر خود را جلب کنند، خود را به مریضی میزنند. درروزهای تحصیلی تقریبا 10 درصد کودکان وانمود میکنند مریض هستند و فقط میخواهند مدرسه نروند. این مسئله گاهی اوقات مشکل آفرین میشود و باعث ناراحتی ، افسردگی و خشم کودکان میشود و حتی این حالت را برای آنها ایجاد میکند که برای همیشه از مدرسه رفتن بیزار شوند. حالا ببینم که والدین چگونه میتوانند متوجه شوند که فرزندشان واقعا مریض است یا خود را به مریضی میزند یعنی تمارض میکند.



سوابق دارویی و پزشکی او را بررسی کنید
علائم رایج آنفلوآنزا عبارتند از تب، خستگی شدید، بدن درد و سرفه های خشک. علائم سرماخوردگی کمی خفیف تر و شامل آبریزش بینی یا گرفتن بینی هستند. به عنوان اولین گام درجه حرارت بدن کودک خود را اندازه گیری کنید. دمای طبیعی بدن در افراد مختلف متفاوت است.

درصبح معمولا 37 درجه است اما تا ظهر و شب بیشتر میشود و تا انتهای روز به 38 درجه هم میرسد ، ولی بازهم طبیعی است. اما اگر دمای طبیعی بدن کودک بیش از 38/5 درجه باشد ، یعنی کودک شما تب دارد. لوزه و گلوی کودک را بررسی کنید. اغلب والدین حتی وقتی لوزه های کودک طبیعی است نیز احساس میکنند شرایط وخیمی دارد. پزشکان معتقدند لوزه های بیمار حالت و رنگی شبیه توت فرنگی یا گوشت همبرگر خام دارند.

به علایم تقلبی توجه کنید
معمولا علایم تقلبی پایداری ندارند. اگر نوجوان یا کودک شما مدام سرفه کرد اما تا یک لحظه از جلوی چشمان شما دور شد، رفت سراغ تلفن و بدون مکث مشغول صحبت با تلفن شد، به آن شک کنید. کودک وقتی بیمار است، معمولا حوصله تماشای تلویزیون را هم ندارد ، حتی اگر جلوی تلویزیون هم نشسته باشد مدام خمیازه میکشد و چرت میزند، اگر این حالت نبود و او خیلی سرحال پای تلویزیون نشسته بود، مطمئن شوید که تمارض میکند. اگر مرتبا از درد جاهای مختلف بدن شکایت کرد، به او مشکوک شوید. مثلا یک بار گفت سردرد دارم ، بعد فورا گفت پاهایم درد میکند و نیم ساعت بعد از دل درد شکایت کرد، بدانید یک جای کار ایراد دارد.

مشکل را ریشه یابی کنید
هروقت متوجه شدید فرزند شما خودش را به بیماری زده سعی کنید علت تمارض را شناسایی کنید. برخی از کودکان به خاطر تنبلی و فرار از مدرسه خود را به مریضی میزنند ، عده ای دیگر دنبال جلب توجه هستند، برخی هم چون میبینند دانش آموزان دیگر بیمار هستند و چند روزی مدرسه نمیآیند، میخواهند به این روش چندروزی در خانه استراحت کنند. اما در مورد برخی از کودکان مسئله کمی جدی تر میشود و فقط تنبلی و استراحت نیست، بلکه دلیل اصلی تمارض آنها انزجار از مدرسه است. از مدرسه خسته شده اند و با این حربه میخواهند مدرسه نروند. ترس و بروز خشم در مورد بزرگ جلوه دادن یک امتحان نیز میتواند یکی از دلایل رایج تمارض باشد. ممکن است یک درس یا امتحان برای آنها سخت باشد و به وسیله ای بخواهند از آن فرار کنند. افسردگی نیز میتواند یکی از دلایل تمارض کودک باشد.

وقتی مشکل را ریشه یابی کردید تصمیم درست بگیرید
کودکانی که در خانواده های بسیارتحصیلکرده زندگی میکنند و والدین شان توقع زیادی در زمینه تحصیلی از آنها دارند، بیشتر اضطراب و هراس دارند و بیشتر خود را به مریضی میزنند. کودکانی که در خانواده های بی نظم و بی مسئولیت زندگی میکنند، نیز بیشتر خود را به مریضی میزنند و رفتارهای نادرست را از والدین خود یاد می گیرند. مثلا اگر درخانواده ای والدین دائما از دردهای فیزیکی گله مند باشند، کودک نیز این رفتار را یاد میگیرد. اگر مادر روز قبل از حقوق گرفتن دائما از سردرد شکایت کند، ممکن است کودک نیز قبل از روز امتحان ریاضی از سردرد شکایت کند. بنابراین به جای رفتارهای اشتباه والدین باید سعی کنند به خود و کودکشان یاد دهند در شرایط خشم، اضطراب و افسردگی چگونه به مشکلات غلبه کنند و نگذارند دردهای روحی باعث تولید دردهای فیزیکی در آنها شود. اگر متوجه شوید که کودک شما واقعا بیمار نیست و خود را به مریضی زده است، رفتار نادرست او را تقویت نکنید، یعنی با یک کاسه سوپ وارد سالن نشوید و از او بخواهید سوپ بخورد. او می تواند برنامه موردعلاقه اش در تلویزیون را تماشا کند. با این رفتارها او خوشحال می شود از این که در خانه مانده است و خانه را به مدرسه ترجیح میدهد و شما با این رفتارها او را به تمارض تشویق میکنید. البته اگر کودک شما واقعا بیمار باشد، پختن سوپ مرغ و مراقبت از او در طول دوران بیماری بهترین رفتار است. درطول بیماری تمام تلاش خود را برای بهبودی سریع فرزندتان انجام دهید.
admin بازدید : 48 یکشنبه 07 تیر 1394 نظرات (0)

خبرگزاری مهر: مدیرکل دفتر سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت گفت: بیشترین رشد هوشی در کودکان قبل از سن هشت سالگی است و در دو سال اول زندگی بیشترین رشد سلول‌های مغزی اتفاق می‌افتد.

دکتر محمداسماعیل مطلق با بیان اینکه مراقبت ویژه از کودک تا 36 ماه پس از تولد منجر به تکامل جسمی، عصبی، روحی و اجتماعی کودک می‌شود، افزود: این دوره تکاملی که باید تحت مراقبتهای ویژه والدین انجام شود مهمترین دوره مراقبت‌های پس از زایمان کودکان است که دولتها نیز در روند آن تاثیر بسزایی ایفا می‌کنند.

وی گفت: این 36 ماه که 6 ماه ابتدایی آن تغذیه مطلق کودک با شیرمادر است و 6 تا 24 ماهگی کودک نیز این تغذیه با غذای کمکی همراه می‌شود زمانی است که رشد اولیه کودک کاملا شکل می‌گیرد.

مطلق، مراقبتهای دوره بارداری را به سه دوره قبل از بارداری، حین بارداری و پس از زایمان تقسیم کرده و گفت: در مراقبتهای قبل از بارداری کنترل سیستم باروری و بررسی سابقه پزشکی و فامیلی زوجین از نظر وجود بیماریهای ارثی یا مصرف دارو و سابقه بیماریهایی نظیر دیابت، فشارخون، قلبی و عروقی، تنفسی، کلیوی، کم‌خونی، اختلالات تیروئیدی و دهان ‌و دندان باید بررسی شود.

وی، بررسیهای جسمی، روحی و معیشتی زوجین را مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: برنامه ‌های مبتنی بر توجه کامل به رشد اولیه کودک فرصت فوق‌العاده‌ای برای اجتناب از مشکلات رشد و تکامل ارائه کرده و منافع بلند مدتی برای فرد و جامعه به ارمغان می‌آورد.

مدیرکل دفتر سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت، بیشترین رشد هوشی در کودکان را قبل از سن 8 سالگی دانست و گفت: اولین سالهای زندگی در مورد تغذیه و رشد جسمی کودکان بسیار تعیین کننده بوده و در دو سال اول زندگی بیشترین رشد سلولهای مغزی همراه با شکل ‌گیری ارتباطات عصبی اتفاق می‌افتد.

وی، سالها و ماههای آغازین زندگی افراد را سالهای سرمایه گذاری برای توسعه انسانی ارزیابی کرد و اظهارداشت: دولت و خانواده ها در این سرمایه ‌گذاریها نقش تعیین‌ کننده‌ای دارند و دولت بعد از تولد کودکان آنها را در مقابل 9 بیماری سخت و کشنده سل، فلج اطفال، هپاتیت، دیفتری، سیاه سرفه، کزاز، سرخک، سرخجه و اوریون واکسینه می‌کند.

مطلق، مراقبتهای بهداشتی در زمینه میزان قد، وزن و رشد کودک را در مراکز بهداشتی درمانی و خانه‌های بهداشتی شهری و روستایی اقدام دیگر دولت در این زمینه اعلام کرد و ابراز داشت: در این مراکز کودکان دارای پرونده هستند و این پرونده‌ها تا قبل از مدرسه تمامی مراحل بررسی وضعیت جسمی آنان را پایش می‌کند.

admin بازدید : 30 یکشنبه 07 تیر 1394 نظرات (0)
سلامت نیوز: دکتر سهیلا رنجبر با اشاره به تأثیرات آلودگی هوا در دوران بارداری اظهار داشت:«روزانه میلیون ها تن گاز ناشی از سوخت های فسیلی وارد هوای تهران می شود و آنرا به یکی از آلوده شهرهای دنیا تبدیل کرده است.»

وی افزود:«آلاینده های هوای حاصل از دود اتومبیل ها و کارخانه ها باعث تخریب فضای سبز، آلودگی هوا و تأثیر منفی بر سلامت افراد به ویژه کودکان، سالمندان، بیماران قلبی، زنان باردار و بیماران آلژیک می شود.»



این متخصص زنان، زایمان و نازایی تصریح کرد:«درفصل سرما و با وارونگی هوا، ذرات گوگرد، ازت و نیتروژن در سطح زمین متراکم می شود که با کاهش خودروهای تک سرنشین و استفاده از حمل و نقل عمومی می توان به کاهش آلودگی هوا کمک کرد.»

رنجبر گفت:«تنفس در هوای آلوده توسط مادران باردار به آسیب کروموزوم های جنینی، زایمان زودرس، جنین کم وزن و نارس و حتی آسم در دوران کودکی می انجامد.»

وی ادامه داد:«بر اثر ترمز خودروها، هوای تهران به سرب آلوده است که به سینوزیت، آسم، ضایعات عصبی و بیماری های قلبی و ریوی در کودکان منجر می شود.»

متخصص زنان، زایمان و نازایی اظهار داشت:«غلظت بالای سرب در خون مادران باردار با علایمی نظیر درد شکمی، ضعف عضلانی، کم خونی ناشی از فقر آهن، ناخوشی، تهوع، یبوست و مشکلات عصبی در مادر همراه است و از راه جفت به جنین منتقل می شود.»

رنجبر تصریح کرد:«همچنین مصرف سیگار در افراد خانواده و آلودگی هوا با سرب با افزایش غلظت سرب در خون و استخوان و در نهایت با آسیب های مغزی در جنین همراه است که قطع کامل سیگار و مصرف ویتامین C، آهن و کلسیم در زنان باردار می تواند غلظت سرب را در خون کاهش دهد.»
admin بازدید : 49 یکشنبه 07 تیر 1394 نظرات (0)
شهرزاد: این مجموعه در 3 بسته تهیه شده است و درهربسته، یک کتاب آکاردئونی (که البته 2 داستان را درخود جای داده) همراه با عروسکهای مقوایی و چندبازی به چشم میخورد. قضیه آنجا حساستر میشود که نویسنده این مجموعه «مصطفی رحماندوست » است و درواقع این کتاب جدیدترین اثر اوست که دراین قالب متفاوت چاپ شده است. مصطفی رحماندوست دراین مجموعه تخیلی که آقا گوسفنده، خانم گوسفنده، بز چلاقه و بالاخره بز سفیده قهرمانهای آن هستند، سنتهای ایرانی و فضاسازی بومی را هم براساس یکی از ضرب المثل های ایرانی انتخاب کرده است؛ «بزچلاقه از آب گل آلود ماهی میگیرد ،» «جای خانم گوسفنده و آقاگوسفنده تر است؛ اما بچه... » و «آقا گوسفنده چتر نمیشود »، تنها نام 3 داستان این مجموعه اند.



این گروه مهربان
آقا گوسفنده و خانم گوسفنده و بزچلاقه توی یک آغل زندگی میکنند، روزها به دشت و صحرا میروند و شب ها دوباره به آغل برمی گردند؛ اما درطول روز اتفاقهای دیگری هم می افتد که این ماجراها، داستان کتاب های آکاردئونی را تشکیل میدهند. آنها درکنار هم تعاملات و رفتارهای اجتماعی را یاد میگیرند و تمام اینها به زبان ساده ای برای کودکان روایت شده است.

بازی، شادی، رنگ
در هرکدام از این جعبه ها عروسک مقوایی آقاگوسفنده و خانم گوسفنده به چشم میخورد. 4 بازی و نقاشی هم در هر جعبه هست که به فراخور داستانهای هرجعبه طراحی شده و چه دربازیهای فکری و چه رنگ آمیزیها از شخصیت های هرکدام از آن داستانها استفاده شده است.

مشخصات کتاب
مجموعه «آقا گوسفنده، خانم گوسفنده و بزچلاقه » دارای 8صفحه مصور رنگی می باشد و برای گروه سنی ب مناسب است. موضوع این مجموعه ضرب المثل های ایرانی است که در قالب داستانهای حیوانات منتشر شده است.

هر یک از کتاب های این مجموعه را می توانید به قیمت 4000تومان از انتشارات حوا خریداری کنید. برای سفارش تلفنی با شماره 22278003 تماس بگیرید.
admin بازدید : 32 یکشنبه 07 تیر 1394 نظرات (0)
همشهری: اما اینترنت تا جایی پیش رفته که حتی از تلویزیون و ماهواره، 2رقیب سنتی‌تر خود پیشی گرفته است. دیگر افراد نه تنها نسبت به این ابزار ارتباطی اشتیاق بیشتری نسبت به ماهواره و تلویزیون از خود نشان می‌دهند که با آمدن مطبوعات آنلاین نیز از اقبال مردمی نسبت به روزنامه‌های سنتی و چاپی به‌شدت کاسته شده است. اما آنچه اینترنت را مانند تلویزیون برای کودکان خطرناک جلوه می‌دهد افزایش سایت‌های بازی‌های اینترنتی و سایت‌های غیراخلاقی است که باعث بروز ناهنجاری‌هایی در میان قشر نوجوان و جوان جامعه می‌شود.

در واقع کودکان نه تنها در معرض خطر اعتیاد به بازی‌های کامپیوتری و فراتر از آن بازی‌های اینترنتی قرار گرفته‌اند که در معرض آموزش بسیاری از مسائل غیراخلاقی نیز قرار می‌گیرند. از همین رو والدین باید هوشیار بوده و هم بر ساعات استفاده کودکان خود از اینترنت و هم دسترسی کودکان خویش به سایت‌ها نظارت داشته باشند؛ در واقع بی‌حد و مرز بودن دنیای اینترنت و نامحدود بودن آن و جاری نبودن قوانین محدود‌کننده خاص بر اینترنت آن را بدل به پدیده‌ای بس خطرناک برای کودکان کرده است.



اینترنت یک پدیده دو کاربردی است که همزمان می‌تواند برای کودکان مفید و در عین حال بسیار مضر باشد؛ مفید از آن رو که اینترنت دارای سایت‌های متعدد آموزشی است و در زمینه آموزشی می‌تواند نقش مؤثری برای کودکان ایفا کند و علاوه بر این اینترنت و در کل استفاده از فناوری رایانه‌ای، امروزه پایه و مبنای ورود به مدرسه و دانشگاه و در سنین بالاتر بازار کار قرار گرفته است. از سویی دیگر بازی‌های اینترنتی نیز با رعایت پاره‌ای از موارد از جمله پرهیز از پیگیری بازی‌های خشونت بار کامپیوتری و اینترنتی توسط کودکان و نظارت والدین بر انجام این بازی‌ها می‌تواند در تقویت هوش کودکان مؤثر واقع شود.

سویه دیگر استفاده از اینترنت سویه منفی و مخرب آن است که درصورت عدم‌نظارت والدین و ورود کودکان به سایت‌های غیراخلاقی می‌تواند بسیار مخرب باشد. صدمات بهداشت روانی از طریق اینگونه سایت‌ها به کودکان و نوجوانان به‌ویژه در ایجاد مسائلی مانند انحرافات جنسی، خشونت، اعتیاد، رفتارهای ضد‌اجتماعی، سست شدن مبانی خانواده و اشاعه جرم و جنایت در طیف وسیع در بسیاری موارد جبران‌ناپذیر است.به همین خاطر والدین باید ضمن آنکه خود مبانی کامپیوتر و اینترنت و نحوه استفاده از آن را فرا می‌گیرند، توجه داشته باشند که با محدودیت‌های شدید و تنبیهات نمی‌توان به‌طور کامل بر استفاده کودکان از اینترنت نظارت داشت.

صحبت با کودکان در مورد نحوه استفاده از کامپیوتر از سوی آنان و خطراتی که در هنگام آنلاین شدن ممکن است آنها را تهدید کند از جمله راهکارهای مؤثر نظارتی محسوب می‌شود. دیگر راهکار مناسبی که می‌تواند در این زمینه از سوی والدین پیگیری شود، قرار دادن کامپیوتر در مکانی از منزل است که بتوان فعالیت‌های کودک را تحت نظر داشت. محدود کردن زمان استفاده از کامپیوتر نیز اقدام مهمی است که می‌تواند توسط والدین به اجرا درآید. نظارت بر پیام‌های الکترونیک در چت‌روم‌ها نیز بسیار مهم است.

والدین باید این نکته را مورد توجه قرار دهند که برای پیشگیری از ارتباطات زیاد کودکان در چت‌روم‌ها و استفاده آنها از فضای مجازی به‌منظور دوست‌یابی، باید تلاش‌هایی را جهت بر قراری روابط اجتماعی سالم برای کودکان خود انجام دهند و اوقات بیشتری را صرف بردن کودکان به پارک و منازل افراد خانواده خود که دارای کودکان همسن و سال هستند، انجام دهند.

تعداد صفحات : 15

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 146
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 1
  • باردید دیروز : 4
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 7
  • بازدید ماه : 104
  • بازدید سال : 2,158
  • بازدید کلی : 18,614