loading...
اطفال و کودکان
admin بازدید : 32 پنجشنبه 18 تیر 1394 نظرات (0)

ایسنا: مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد: نظارت بر میزان شنوایی نوزادان در هفته‌های اول بدو تولد، بخصوص در صورتی که با این کار مشکلات شنوایی آنها به سرعت کشف شود، بسیار مفید است.

دکتر دونالد کیمی، که بر روی این موضوع در دانشگاه ماساچوست تحقیق کرده است، گفت: حس شنوایی برای صحبت کردن بسیار حیاتی است و این حقیقت وجود دارد که درمان‌های زودهنگام کمبود شنوایی می‌تواند به صحبت کردن بهتر منجر شود.

به گفته وی، در بین 1 تا 4 کودک از هر هزار نوزاد متولد شده، نوعی مشکل شنوایی وجود دارد.

حدود 97 درصد از نوزادان متولد شده در آمریکا تحت نظارت قرار می‌گیرند که تخمین زده شده، هزینه آزمایش آن‌ها بین 10 تا 50 دلار برای هر کودک باشد.

در این مطالعه همچنین مشخص شد: کشور هلند بیشترین پیشرفت را در نظارت بر شنوایی نوزادان داشته است.

محققان هلندی حدود 600 هزار نوزاد متولد شده بین سال 2003 تا 2005 را مورد بررسی قرار و آزمایشات مختلفی را بر روی آنها انجام داده‌اند.

admin بازدید : 38 پنجشنبه 18 تیر 1394 نظرات (0)

ایسنا: پزشکان سوئیس ادعا ‌کرده‌اند: شیر مادر حاوی قندی است که احتمال بروز کولیت (التهاب روده) را در نوزادن افزایش می‌دهد.

این پزشکان قندی را در شیر موش‌های ماده پیدا ‌کرده‌اند که تولید کولیت را در موش‌های نوزاد و شیرخوار افزایش می‌دهد.

متخصصان دانشگاه زوریخ در این باره تاکید کردند: قندهای موجود در شیر مادر برای رشد سیستم‌ ایمنی بدن نوزاد ضروری و حیاتی هستند و به رشد باکتری مفید در روده کمک می‌کنند، اما این پزشکان ادعا می‌کنند که برخی از قندهای خاص در شرایط خاص می‌توانند مضر باشند.

این پزشکان قندی موسوم به «سیالیل لاکتوز» را در شیر موش‌های ماده شناسایی ‌کرده‌اند. آن‌ها دریافته‌اند؛ کمبود این قند خاص در شیر مادر، باعث می‌شود که موش‌های نوزاد کمتر در برابر التهاب کولیتی روده آسیب پذیر باشند.

به گزارش روزنامه‌ دیلی میل، مقاومت در برابر کولیت روده‌ای به نوع باکتری‌های مفید موجود در روده بستگی دارد. این یافته می‌تواند در مورد انسان هم صدق کند، چون موش‌ها به لحاظ بیولوژیکی بسیار شبیه به انسان‌ها هستند.

admin بازدید : 25 پنجشنبه 18 تیر 1394 نظرات (0)
ایسنا: دانشمندان به تازگی در تحقیقات خود دریافته‌اند: افراد برخوردار از محبت مادری در دوران کودکی و نوزادی، در بزرگسالی راحت‌تر می‌توانند با مشکلات و مسائل زندگی خود مواجه شده و در حل آن‌ها موفق‌تر باشند.این تحقیقات نشان داده است: در آغوش گرفتن و گرمای بدن مادر یکی از تاثیرگذارترین عوامل بر روی بدن نوزاد است. این عوامل باعث تقویت و مستحکم شدن پیوند بین نوزاد و مادر و کاهش فشارهای روحی و روانی و تقویت مهارت‌های اجتماعی در فرد می‌شود.



نتایج این تحقیقات نشان داد: کودکانی که از محبت مادری بیشتری برخوردار باشند، دارای استرس و اضطراب کمتری در مقایسه با سایر افراد هستند.دانشمندان این محبت را بر اساس این‌که چندبار مادر فرزند خود را تمیز یا نوازش می‌کند، اندازه‌گیری می‌کنند. مادر با تمیز کردن و نوازش فرزندش به او آرامش می‌بخشد، هر چه کودکان بیشتر احساس امنیت و آرامش کنند، با تهدیدها و نگرانی‌هایی که در آینده با آن روبرو می‌شوند، راحت‌تر برخورد خواهند کرد.
admin بازدید : 45 چهارشنبه 17 تیر 1394 نظرات (0)
سلامت نیوز: صلاح‌الدین دلشاد افزود: آسیب کلیوی به دلیل بالا بودن فشار داخل مثانه و وجود مانع بر سر راه تخلیه ادرار را از مهمترین عوارض ناهنجاری "مثانه نوروژنیک " در کودکان است و برگشت ادرار از مثانه حالب و عفونت‌های ادراری از دیگر عوارض این ناهنجاری به شمار می‌رود. وی گفت: در بعضی از موارد ناهنجاری مثانه نوروژنیک، ادرار در مثانه جمع نمی‌شود و پس از خروج حالب به بیرون می‌ریزد چرا که هیچ مقاومتی سر راه آن وجود ندارد؛ کودکانی که با این مشکل مواجه هستند همیشه با مشکل روبه‌رو خواهند بود، از این رو باید با روش‌های مناسب بسته به شدت علائم درمان صورت گیرد.



این فوق تخصص جراحی کودکان در مورد نحوه درمان ناهنجاری مثانه نوروژنیک افزود: درمان این ناهنجاری وابسته به علائم متفاوت است البته باید به این نکته توجه کرد که سیستم عصبی معیوب مثانه را نمی‌توان تغییر یا اصلاح کرد بلکه عوارض این ناهنجاری نظیر بی‌اختیاری ادرار و عفونت ادراری باید درمان مناسب شود، تا از بروز آسیب به کلیه‌ها جلوگیری شود؛ در این شرایط ممکن است نیاز به انجام عمل جراحی نیز پیش آید. اعصاب، پیغام‌ها را از مثانه به مغز برده و پس از آن مغز پیغام را به ماهیچه‌های مثانه برمی‌گرداند که آیا ادرار را نگه دارد یا خیر؛ در بیماری مثانه نوروژنیک به دلیل نقایص عصبی، هماهنگی عملی بین مثانه و دریچه خروجی ادرار وجود ندارد و منجر به فلج شدن مثانه می‌شود که این اشکال در مثانه را ناهنجاری مادرزادی "مثانه نوروژنیک " می‌نامند.
admin بازدید : 32 چهارشنبه 17 تیر 1394 نظرات (0)

فارس: کتابخانه «کودک» خرمشهر با حضور مسئولان محلی در محل کتابخانه سوم خرداد افتتاح شد.

مسئول امور کتابخانه‌های خرمشهر دوشنبه شب در آیین افتتاح کتابخانه «کودک» این شهرستان‌ اظهار داشت: برای فرهنگ‌سازی در هر زمینه‌ای باید از کودکی شروع کنیم و هزینه کردن در زمینه کتاب و کتابخانه‌های کودک، سرمایه‌گذاری برای آینده ایران اسلامی خواهد بود.

محمد جوروند خاطرنشان کرد: کودکان آینده‌سازان فردای هر جامعه‌ای به شمار می‌آیند و هر کشوری برای عزت و سربلندی خود نیاز به سرمایه‌گذاری برای پرورش فکر و روح این گروه از جامعه و به فعلیت در آوردن استعدادهای بالقوه این قشر دارد.

وی افزود: یکی از راه‌های سرمایه‌گذاری، تقویت و افزایش کتابخانه‌های عمومی است تا کودکان بتوانند در کنار آموزش رسمی، خلاقیت خود را شکوفا کنند.

مسئول امور کتابخانه‌های خرمشهر ادامه داد: وضعیت و چگونگی کتابخانه‌ها، کودکان را با مهارت‌های زندگی و سوادآموزی آشنا می‌کند و آنها را قادر می‌سازد تا در جامعه مشارکت کنند.

وی تصریح کرد: کودکان در کتابخانه می‌توانند لذت چیزهای جدید و احساسات مثبت را تجربه کنند.

جوروند در ادامه گفت: در همین راستا کتابخانه «کودک» در محل کتابخانه سوم خرداد این شهرستان افتتاح می‌شود‌.

وی اضافه کرد: در حال حاضر بیش از یک هزار و 630 کودک زیر 12 سال عضو این کتابخانه هستند و می‌توانند‌ از خدمات آن بهره‌مند شوند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خرمشهر اظهار داشت: این کتابخانه با اعتبار 13 میلیون و 480 هزار ریال از محل مشارکت‌های خانواده کودکان تجهیز و آماده بهره‌برداری شد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین یکی از برنامه‌هایی که با همکاری مهدکودک‌های سطح شهرستان در راستای ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در میان کودکان برگزار شد، همایش «کودک، کتاب و سازندگان فردا» بود.

جوروند افزود: باتوجه به برگزاری مطلوب و پرمحتوای این همایش باید از متولیان و مسئولان اجرایی آن قدردانی کرد.

وی ادامه داد: فعالیت در زمینه‌های فرهنگی باید از مهم‌ترین اولویت‌های مسئولان باشد تا در همین راستا بتوان گام‌های مثبتی در راستای تعالی و پیشرفت جامعه برداشت.

admin بازدید : 62 چهارشنبه 17 تیر 1394 نظرات (0)

مهر: عادات بد غذایی از کودکی شکل می‌گیرد و ترک این عادات می‌تواند در سلامت انسان و شکل‌گیری الگوی غذایی صحیح و مناسب مؤثر باشد.

دکتر ابوالقاسم جزایری مشاور تغذیه‌ای معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان این مطلب افزود: مردم در کشورهای مختلف، عادات غذایی متفاوتی دارند و معمولاً این عادات از دوران کودکی شکل می‌گیرد و بنابراین توجه به تغذیه دوران کودکی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی ادامه داد: والدین باید توجه داشته باشند به کودکی که غذای کمکی‌اش شروع می‌شود به هیچ عنوان در غذایش از نمک و شیرینی استفاده نکنند زیرا ذائقه آنها به این مواد غذایی عادت می‌کند و اگر از ابتدا ذائقه آنها تنظیم نشود در سال‌های بعد به خوردن غذاهای شور و شیرینی‌ها عادت می‌کند.

دکتر جزایری با اشاره به این که یکی از عادات بدغذایی در سفره ایرانی‌ها استفاده زیاد از نمک است، افزود: یکی از وظایف نمک، نگهداری آب در بدن است بنابراین توصیه می‌شود در سفره نمک نباشد زیرا مصرف نمک زیاد موجب جمع شدن آب در بدن و ایجاد ورم می‌شود.

مشاور تغذیه‌ای معاونت بهداشتی وزارت بهداشت تصریح کرد: مصرف نمک زیاد، به ویژه برای افرادی که مبتلا به افزایش فشارخون هستند، مفید نبود و باعث بالا رفتن فشارخون و در نتیجه مساعد کردن زمینه برای بروز سکته‌های قلبی و مغزی می‌شود.

admin بازدید : 32 چهارشنبه 17 تیر 1394 نظرات (0)
تبیان: در شرایط خاص، ممکن است از دارو یا عمل جراحی نیز برای درمان استفاده شود. در کودکان زیر 7 سال که بیماری دیگری ندارند، هدف درمان، بیشتر حفظ وزن است. با این روش، با افزایش قد، وزن کودک ثابت مانده و سبب می شود تا BMI برای سن کودک در محدوده ی مطلوب قرار گیرد. با این حال برای یک کودک چاق، حفظ وزن و انتظار برای افزایش قد می تواند به اندازه ی کاهش وزن در افراد بزرگسال مشکل باشد.

کاهش وزن معمولا برای کودکان بالای 7 سال یا کودکان کوچک تر مبتلا به بیماری های مرتبط با چاقی، پیشنهاد می گردد. کاهش وزن در این کودکان باید آرام و پیوسته باشد. بسته به شرایط کودک کاهش 45/0 کیلو در هفته یا ماه می تواند مناسب باشد. روش حفظ وزن یا کاهش وزن مشابه است. در هر دو مورد لازم است تا کودک تان برنامه ی غذایی سالمی داشته باشد و فعالیت بدنی اش را افزایش دهد. موفقیت فرزندتان به تعهد شما برای کمک به ایجاد این تغییرات در او بستگی دارد. عادات غذایی سالم و ورزش، دو روی یک سکه هستند و برای موفقیت باید هر دوی آن ها را در نظر داشت.

عادات غذایی سالم:
این والدین هستند که غذا می خرند، می پزند و تصمیم می گیرند که غذا کجا خورده شود. حتی کوچک ترین تغییرات می تواند تاثیر زیادی بر سلامتی کودک شما داشته باشد.

هنگام خرید مواد غذایی، میوه و سبزیجات را انتخاب کنید و سایر غذاهای پُرکالری و پُرچرب را کنار بگذارید. سعی کنید تا همیشه میان وعده های سالم در دسترس داشته باشید و هرگز از غذا به عنوان جایزه یا تنبیه استفاده نکنید.

نوشیدنی های شیرین را محدود نمایید. آبمیوه های صنعتی به نسبت کالری بالای شان، حاوی مواد مغذی بسیار کمی هستند. همچنین استفاده از آن ها می تواند اشتهای کودک را برای مصرف مواد غذایی سالم از بین ببرد.

سعی کنید تا همراه اعضای خانواده و سر یک میز، غذا بخورید و غذا خوردن را به زمانی برای تبادل اخبار خانواده و صحبت با یکدیگر تبدیل کنید. اجازه ندهید تا فرزندتان جلوی تلویزیون یا کامپیوتر غذا بخورد؛ این کار موجب سریع غذا خوردن و کاهش آگاهی از میزان غذای مصرفی می شود.

رفتن به رستوران خصوصا رستوران های فست فود را محدود نمایید. متاسفانه منوی اغلب این رستوران ها شامل غذاهای پُرکالری و چرب است.



فعالیت بدنی:
یکی از اجزای مهم برنامه ی کاهش وزن خصوصا در مورد کودکان، فعالیت بدنی است. ورزش نه تنها سبب مصرف کالری بیشتر می شود بلکه سبب ساخت استخوان های محکم،عضلات و خواب راحت در طول شب و انرژی بیشتر در طول روز می گردد. ایجاد این عادات دردوران کودکی می تواند در بزرگسالی علی رغم تغییرات هورمونی و تاثیرات اجتماعی که اغلب منجر به پُرخوری می شوند، به حفظ وزن در محدوده ی نرمال کمک کند. کودکان فعال به احتمال بیشتر در بزرگسالی نیز اندامی متناسب خواهند داشت.

برای افزایش سطح فعالیت بدنی کودک تان:
زمان تماشای تلویزیون یا بازی با کامپیوتر را به کمتر از 2 ساعت در روز محدود سازید:
یکی از روش های نتیجه بخش برای افزایش فعالیت بدنی کودک، محدود ساختن ساعات تماشای تلویزیون است. سایر فعالیت هایی هم که به تحرک نیازی ندارند مثل بازی های کامپیوتری یا صحبت با تلفن، باید محدود گردد.

به فعالیت بدنی اهمیت دهید نه ورزش:
حتما نباید فعالیت بدنی کودک به صورت یک برنامه ی ورزشی سازمان یافته باشد. هدف تحرک او است. بازی هایی مثل قایم موشک یا طناب بازی هم می توانند برای بهبود تناسب اندام و مصرف کالری مناسب باشند.

فعالیت هایی را بیابید که کودک به آن ها علاقه مند باشد:
برای مثال اگر کودک تان به هنر علاقه دارد، او را برای پیاده روی به طبیعت ببرید تا در مسیر پیاده روی برگ و سنگ جمع کند و برای ساختن کلاژ از آن ها استفاده کند. یا اگر به کتاب خواندن علاقه دارد برای گرفتن کتاب تا کتابخانه ی محل، پیاده روی کنید یا با دوچرخه بروید.

اگر می خواهید کودک تان فعال باشد، خود نیز باید فعال باشید:
فعالیت هایی را پیدا کنید که بتوانید به صورت خانوادگی انجام دهید. هیچ وقت اجازه ندهید تا ورزش، کاری تکراری و خسته کننده شود و هرگز به عنوان تنبیه از آن استفاده نکنید.

فعالیت بدنی را متنوع سازید:
به کودک اجازه دهید تا فعالیت بدنی هفتگی یا روزانه را خودش انتخاب کند. توپ بازی، بولینگ و شنا همه فعالیت محسوب می شود. مهم این است که تحرک داشته باشد.
admin بازدید : 25 چهارشنبه 17 تیر 1394 نظرات (0)

عوامل محیطی مانند ورزش، تغذیه، وضعیت خواب و بیماری و استرس بر رشد قد کودکان اثرگذار هستند.

به باور کارشناسان، رشد قد فقط زمینه ارثی ندارد و عوامل محیطی هم بر رشد قد تاثیر می‌گذارد.

گرچه کنترل ژن‌ها در اختیار افراد نیست ولی با کنترل عوامل محیطی می‌توان برای اصلاح و رشد قد اقدام کرد.

بنابراین گزارش، عوامل محیطی مانند ورزش، تغذیه، وضعیت خواب و بیماری و استرس بر رشد قد تاثیرگذار هستند.

در این گزارش آمده که ورزش‌های کششی مانند یوگا، ژیمناستیک، شنا و یا حتی تلاش برای صاف ایستادن، برای افزایش قد کمک می‌کنند.

همچنین مصرف غذاهای نشاسته‌ای، مانند سیب‌زمینی تنوری، نان و پروتئین‌های زود جذب و با کیفیت بالا مانند شیر، ماست، پنیر، مرغ یا ماهی بر روی قد، رشد و سلامت انسان اثرگذار هستند.

براساس این گزارش، استخوان ما برای رشد نیاز به کلسیم، فسفر، منیزیم، ید و ویتامین A و عضلات نیز به پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها نیازمندند و باید از مواد غذایی که تامین کننده این منابع هستند، استفاده کرد.

admin بازدید : 36 سه شنبه 16 تیر 1394 نظرات (0)

سلامت نیوز: پزشکان هشدار دادند: سرخرگ‌ها در بدن کودکان چاق به درجه‌ای از سختی می‌رسد که به طور طبیعی در افراد بالغ مبتلا به بیماریهای قلبی دیده می‌شود و بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که سرخرگهای کودکان چاق دچار پیروی زودرس می‌شوند.

متخصصان کانادایی با ارزیابی 63 کودک چاق با میانگین سنی 13 سال و 55 کودک با وزن طبیعی نشان دادند که نتایج آزمایشات مربوط به قلب و عروق خونی در کودکان چاق غیرعادی است و روی سرعت جریان خون در سرتاسر بدن تاثیرگذار است.

نکته قابل توجه در این وضعیت سفت شدن سرخرگ آئورت بعنوان بزرگترین سرخرگ بدن است که وظیفه حمل خون غنی از اکسیژن را به سایر سرخرگها برعهده دارد.

دکتر کوین هریس پزشک بیمارستان اطفال بیریتیش کلمبیا در یک نشریه موسسه کانادایی قلب و سکته تاکید کرد: آئورت سالم خاصیت ارتجاعی بالایی دارد که جریان خون در عروق را موجب می‌شود. وقتی این حالت ارتجاعی مختل شود، سفتی سرخرگ آئورت نشانه بروز بیماریهای قلبی - عروقی است.

دکتر بت آبرام سان سخنگوی موسسه کانادایی قلب و سکته در این باره متذکر شد: این یافته‌ها که در کنگره کانادایی قلب و عروق ارائه شده‌اند، هشداردهنده و نگران کننده است.

admin بازدید : 34 دوشنبه 15 تیر 1394 نظرات (0)
سلامت: هلو به صورت پخته در درمان التهاب حاد معده مفید است . هلو زود هضم است و از معده و روده سریع عبور می کند. هلو تشنگی و بوی بد دهان را از بین می برد. هلو به دلیل داشتن ویتامین C,Aدر درمان عوارض ناشی از کمبود این ویتامین Cنقش موثری دارد . به دلیل فعالیت آنتی اکسیدانی ویتامی موجود در هلو،این میوه می تواند در درمان انواع سرطان ها و التهاب مجاری تنفسی موثر باشد . استفاده از هلو در افرادی که دچار بیماری لثه هستند نیز می تواند مفید باشد زیرا که نرمی لثه از عوارض کمبود ویتامین Cاست .

هلو یکی از میوه های پرپتاسیم محسوب می شود و میوه ای مناسب برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا به شمار می آید . همچنین به دلیل داشتن فیبر باعث کاهش کلسترول و قند خون می شود. پوست درخت هلو و ریشه آن حاوی فلوروتین است که نوعی آنتی بیوتیک محسوب می شود و روی باکتری های گرم مثبت و منفی اثر دارد. آب هلو را با شکر،صبح ناشتا میل کنید که جهت از بین بردن صفرا مفید است . گل و برگ هلو ملین بوده و ادرار را زیاد می کند. جوشانده گل هلو پوست را نرم و بوی بد آن را از بین می برد.



زنان باردار اگر می خواهند بچه ای زیبا داشته باشند باید هلو میل کنند. خوردن هلو سموم را از بدن دفع می کند همچنین برای کم کردن وزن بهتر است هلو بخورید.

ارزش تغذیه ای یک عدد هلو :
یک عدد هلوی متوسط تازه

(حدود 100 گرم ) = 42 کالری

14 گرم هلوی خشک = 31 کالری

100گرم هلوی تازه دارای 5/1 گرم فیبر خوراکی و 11/0 گرم کربوهیدرات است به همین دلیل یک میلین نیز محسوب می شود . هلو 5 میلی گرم کلسیم و 196 میلی گرم پتاسیم دارد ، سدیم و چربی ندارد و مقدار اندکی ویتامینc,A در آن موجود است .

تعداد صفحات : 15

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 146
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 10
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 20
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 28
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 40
  • بازدید ماه : 137
  • بازدید سال : 2,191
  • بازدید کلی : 18,647