loading...
اطفال و کودکان
admin بازدید : 28 یکشنبه 11 مرداد 1394 نظرات (0)

سلامت نیوز :دبیر انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ویژه گفت: هزینه زایمان بدون ‌درد یک‌ چهارم تا یک‌ پنجم سزارین است. بنابراین این روش زایمان، هزینه کمتری نسبت به سزارین تحمیل می‌کند.

دکتر علیرضا سلیمی افزود: سازمان‌های بیمه‌گر به خوبی هزینه‌های زایمان بدون ‌درد را پوشش می‌دهند حتی سازمان‌ بیمه‌گر سخت‌گیری مانند تامین اجتماعی نیز مبالغی هرچند کم و ناکافی را برای این نوع زایمان پرداخت می‌کنند.

وی در ادامه گفت: مراکز درمانی زیادی در تهران اعم از دانشگاهی، خصوصی و تامین اجتماعی زایمان بی‌درد را انجام می‌دهد.

سلیمی با بیان اینکه یکی از معضلات مهم بهداشتی کشور میزان بالای سزارین است، تصریح کرد: سزارین برای مادر و کودک عوارض و برای دولت هزینه‌های بسیار زیادی به همراه دارد و در دنیا، این روش متداولی برای به دنیا آوردن نوزاد نیست.

مدیر گروه بیهوشی بیمارستان لقمان با بیان اینکه درد زایمان یکی از دلایل تمایل زنان به سزارین است، گفت: با رواج زایمان بدون ‌درد می‌توانیم آمار بالای سزارین در ایران را کاهش دهیم البته در سال‌های اخیر وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی در این زمینه فعالیت‌های خوبی داشته‌اند. در نتیجه استفاده از زایمان بدون‌ درد در کشور به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است به گونه‌ای که از این روش در بیمارستانهای‌ شهرهای مختلف از جمله شهرهای کوچک مانند برازجان استفاده می‌شود.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره مزایای زایمان بی درد نسبت به سزارین اظهار کرد: سزارین یک عمل جراحی است که طی آن، شکم با استفاده از تیغ شکافته می‌شود و بیمار در طول عمل نیاز به بیهوشی و تزریق خون پیدا می‌کند. علاوه بر آن در بیمارستان بستری می‌شود اما زایمان مربوط به فیزیولوژی بدن است و عمل جراحی محسوب نمی‌شود در نتیجه مشکلات بسیار کمتری برای مادر و نوزاد در مقایسه با سزارین ایجاد می‌شود.

سلیمی در پایان تاکید کرد: نوزادانی که به روش زایمان طبیعی متولد می‌شوند در مقایسه با نوزادانی که با روش سزارین به دنیا می‌آیند در طولانی مدت مشکلات کمتری در زمینه‌های مختلف مانند عفونت پیدا می‌کنند.

admin بازدید : 41 سه شنبه 06 مرداد 1394 نظرات (0)
ایسنا:محققان ژاپنی با بررسی یک هزار و 300 زن ژاپنی باردار دریافتند: آنهایی که به مقدار زیاد در اوایل بارداری سیگار کشیدند، دو برابر بیشتر از غیر سیگاری‌ها در سه ماهه اول بارداری جنین خود را سقط می‌کنند. دلایل بسیاری برای زنان به منظور ترک سیگار قبل از باردرای وجود دارد که از آن جمله می‌توان به ارتباط سیگار با افزایش وضع حمل زودهنگام، وزن کم کودک و مرگ نوزاد در هنگام تولد اشاره کرد.

دکتر ساچیکو بابا از دانشگاه اوزاکا اطلاعات به دست آمده از 430 زن که دچار سقط جنین در سه ماهه اول بارداری شدند را بررسی و آن‌ها را با دو زن دیگر با سن یکسان که در همان سال وضع حمل کرده بودند، مقایسه کرد.



به طور کلی محققان دریافتند: زنانی که در دوران بارداری به شدت سیگار می‌کشند(حداقل 20 نخ در روز)، بیش از 2 برابر بیشتر از سایرین احتمال سقط جنین دارند.

بر اساس این بررسی‌ها، 7 درصد از زنان مورد مطالعه که دچار سقط جنین شدند، در دوران بارداری سیگار می‌کشیدند که این آمار برای گروه غیرسیگاری 4 درصد بود.


admin بازدید : 30 سه شنبه 06 مرداد 1394 نظرات (0)

سلامت نیوز : دانشیار دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی گفت: چاقی و کاهش قدرت تمرکز و یادگیری از عوارض اختلال خواب در کودکان است.

ناصر کلانتر درباره اختلال خواب در کودکان اظهار داشت: «زمانی که خواب رفتن کودک به طول بینجامد»، «بیدار شدن در طول شب» و « کمتر بودن کل زمان خواب نسبت به سن کودک» از جمله اختلالات خواب شایع در کودکان است.

وی با بیان اینکه اختلال خواب در همه سنین به خصوص در کودکان وجود دارد، گفت: این عارضه بیشتر در کودکان پیش از دبستان دیده می‌شود البته در کودکان زیر دو سال بیدار شدن در طول شب امری طبیعی است چرا که کودک نیاز به خوردن شیر مادر پیدا می‌کند.

دانشیار دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی افزود: بیشترین شیوع اختلال خواب در کودکان بین 3 تا 6 سال است. یک کودک در این سنین باید 10 ساعت در شبانه روز بخوابد، اگر میزان خواب این دسته از کودکان زیر 9 ساعت باشد به عنوان اختلال و کمبود خواب در کودک تلقی می‌شود.

وی ادامه داد: خواب‌آلودگی، چرت‌زدن، کاهش تمرکز و قدرت یادگیری از عوارض اختلال خواب در کودکان است. در حال حاضر در مجامع علمی این موضوع مورد بحث است که ارتباط تنگاتنگی بین اختلال خواب و وزن ‌گیری کودکان وجود دارد و بر همین اساس میزان چاقی در کودکان کم‌خواب یا دارای اختلال خواب بیش از دیگر کودکان است.

این متخصص اطفال تصریح کرد: کودکان دارای اختلال خواب بیشتر مستعد چاقی هستند، این کودکان به نوعی در طول ساعات بیداری، پرخوری می‌کنند و همین امر موجب افزایش وزن آنها می‌شود.

admin بازدید : 34 پنجشنبه 01 مرداد 1394 نظرات (0)

تبیان:کودک به تخیل نیازمند است، این تخیل از او شخصیتی خلاق می سازد بنابراین به فکر افزایش این تخیل باشید.

1. کتاب: انواع کتاب، مخصوصا کتاب ‌داستان‌ها، می‌توانند کودک را ترغیب کنند که داستان را تغییر دهد و نتیجه آن را به طور دلخواه پیش‌بینی کند و آن را به شخصیت‌های داستان انتقال دهد.

2. نقاشی: این یکی از راه‌هایی است که کودک می‌تواند خود را در شرایط هیجانی تجسم کند. در این حالت کودک خود را قدرتمند یا مغلوب تجسم می‌نماید. از طریق نقاشی می‌توان پی برد که کودک ما از چه چیزی رنج می‌برد.

3.سفرهای خیالی: در این سفرها کودک تشویق می‌شود تا موقعیت‌های موفقیت‌آمیز را در زندگی تصورکند. به این معنی که او در خیال رفتارهای جدیدی را برای خود ترسیم می‌نماید تا احساسی از تسلط و کنترل را به دست آورد.

4. بازی‌های نمایشنامه‌ای:در این بازی‌ها کودک می‌تواند نقش افراد قدرتمند یا افراد مورد علاقه‌اش را بازی کند. کودکان از تبدیل وقایع روزمره و یا تخیلاتشان به نمایشهای جالب و بازی کردن در این نمایشها، چیزهای زیادی می آموزند. هنگامی که کودک شما یک نمایشنامه ساده را طراحی می کند، افراد و شخصیتها را درون آن می چیند و نهایتا در این نمایش کوچک بازی می کند، مهارتهای کلامی و اجتماعی او افزایش می یابند. او با بازی کردن دوباره یا چندباره نمایشهایی که موضوع غم، شادی، ترس یا امنیت را در خود دارند، بر روی احساسات و عواطف خود تمرین می کند.

5. عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی: آنها به کودک فرصت می‌دهند تا احساس قدرت کند.

6. شن‌بازی و خمیربازی: این بازی‌ها به کودک امکان می‌دهد تا برای خود دنیایی رویایی بسازد و آن را تحت کنترل خود درآورد.

7. بازی‌های کامپیوتری: در این بازی‌ها کودک وارد دنیایی می‌شود که کنترل آن در دست خودش است؛ دنیایی از هیجان که کودک در آن، خود را به جای قهرمان اصلی می‌گذارد. البته افراط در این بازی‌ها زیان‌آور است و بهتر است این بازی‌ها تحت نظارت والدین باشد.

8. برای همدیگر داستانهای جدید بسازید و بگویید: می توانید از خودتان یک داستان بسازید و برای کودک بگویید؛ این کار به اندازه خواندن یک کتاب داستان می تواند برای او مفید باشد. همچنین اگر بتوانید از خود او به عنوان شخصیت اصلی داستان استفاده کنید، به کودک کمک خواهد کرد تا درک و احساسش را پیرامون خودش به عنوان یک موجود مستقل، پرورش دهد. البته او هم به زودی قادر خواهد بود که از خودش داستان بسازد و برای شما بگوید.

9. دوست تخیلی کودک خود را قبول کنید: متخصصان بر این باورند که داشتن یک دوست تخیلی، نشانه خلاق و اجتماعی بودن کودکی است که راهی را برای غلبه بر ترسها و نگرانیهایش پیدا کرده است. برخی مطالعات نشان می دهند که تقریبا نیمی از کودکان در دوره ای از زندگی شان، یک دوست تخیلی داشته اند.

با این حال، اگر کودک شما یک اشتباه انجام داد و پس از آن دوست تخیلی اش را مقصر دانست و سرزنش کرد، شما باید با وارد شدن به این صحنه، سعی کنید حقیقت را به او نشان بدهید. البته نباید او را به دروغگویی متهم کنید، بلکه آن رفتار یا عمل را مورد توجه قرار دهید. کودک خود و دوست تخیلی اش را وادار کنید تا آن اشتباه را جبران کنند (مثلا آشغالها را از روی زمین جمع کنند، یا عذر خواهی کنند، یا هر چیز دیگر) و برای او روشن کنید که آن عمل یا رفتار، به هیچ وجه قابل قبول نیست.

وقتی کودکی یک رویا دارد، بذر یک آرزو در دل او کاشته می‌شود. وقتی این بذر شکل گرفت و رشد کرد، امید پدید می‌آید.

امید درون خود نیرویی دارد که انگیزه تولید می‌‌کند و انگیزه نیروی محرکه تلاش و تکاپو می‌گردد. این فرآیندی است که معمولا در تمام موفقیت‌ها طی می‌شود. حال اگر والدین، معلمان یا افراد دیگری که با کودک سر و کار دارند بخواهند به هر بهانه‌ای آتش رویاپردازی را در دل او خاموش سازند و کودک را به‌خاطر غرق شدن در رویاهای بی‌حد و مرز مورد سرزنش قرار دهند، فکر می‌کنید چه اتفاقی خواهد افتاد؟ بهتر است رویاهای کودک‌تان را حتی جذاب‌تر و زیباتر از آن چه در ذهن اوست جلوه دهید، اما هم‌زمان او را با واقعیت‌هایی که در زندگی واقعی برای رسیدن به یک رویا با آنها رو به رو خواهد بود، آشنا سازید و او را تشویق کنید که رویاهای ذهنی‌اش را به اهداف زمینی زمان‌بندی شده تبدیل کند. مثلا تصور کنید که فرزند شما می‌گوید دوست دارد در آینده دکتر یا مهندس شود، در حالی که در دوران دبستان هم شاگرد ممتازی نبوده است.

وظیفه شما به‌عنوان یک والد مسوول در این شرایط این است که به او بگویید: "شک نکن که می‌توانی به هدفت برسی اما شرط دارد و شرطش هم این است که از همین الان درس‌هایت را با دقت بیشتری بخوانی و نمرات بالاتری کسب کنی. در دوران دبیرستان هم باید درس‌هایت را به بهترین شکل بخوانی تا در کنکور رتبه ممتاز را کسب کنی. هفت سال هم باید در دانشگاه خوب درس بخوانی تا به یک پزشک متخصص تبدیل شوی".

admin بازدید : 34 پنجشنبه 01 مرداد 1394 نظرات (0)

ایسنا: پژوهشی جدید نشان می‌دهد: به طور کلی در حدود یک چهارم زنان سیگاری در دوران بارداری از کشیدن سیگار امتناع می‌ورزند که این تعداد در بعضی گروه‌های سنی مثلا زنانی که در دهه سوم زندگی خود هستند، بیشتر نیز می‌شود.

محققان برای مشخص شدن این‌که چه کسانی از زنان بین 20 تا 44 ساله در چه شرایطی از سیگار کشیدن دست می‌کشند، پرسشنامه‌ای را به شرکت‌کنندگان در یک پژوهش دادند و همچنین نمونه خونی برای تشخیص مقدار نیکوتین خون از 994 زن باردار و سه هزار و 203 زن غیرباردار گرفتند.

به طور کلی 13 درصد زنان باردار و 30 درصد غیر باردار جزء افراد سیگاری بودند و زنان باردار به طور میانگین 11 نخ سیگار و زنان غیر باردار 14 نخ سیگار در روز می‌کشیدند.

دکتر پاتریشیا دیتز، عضو مرکز بهداشت و کنترل بیماری آتلانتا گفت: سیگار کشیدن در دوران بارداری جزء شایع‌ترین دلایل بیماری و مرگ در بین نوزادان به شمار می‌رود.

نتایج این پژوهش نشان داد: در مقایسه با زنان غیرباردار که 9 درصد از سیگار دست کشیدند، زنان باردار حدود 23 درصد از کشیدن سیگار در حین بارداری دست کشیدند.

همچنین مشخص شد: در بین زنان باردار بیشترین گروه سنی که سیگار را در دوران بارداری ترک کردند، زنان 20 تا 24 ساله بودند.

admin بازدید : 42 پنجشنبه 01 مرداد 1394 نظرات (0)
شهرزاد: خانم ها در دوران بارداری بسیار نگران سلامت خود هستند و حق هم دارند. کوچکترین مسئله ای در سلامت مادر میتواند در سلامت جنین هم تاثیرگذار باشد. یکی از نکات دائمی سلامت نیز سلامت دهان و دندان است که رایجترین مشکل دنیاست. در اینجا به سؤالات شایعی می پردازیم که خانم ها هنگام بارداری درباره دهان و دندان خود دارند.

آیا معاینات دندانپزشکی در دوران بارداری ضروری است؟
بله، شما باید در دوران بارداری همچون گذشته، هر 6 ماه یک مرتبه معاینه داشته باشید،البته به شما توصیه میشود درصورتیکه قصد بارداری دارید، قبلا از اقدام برای باردار شدن از سلامت دهان و دندانهای خود مطمئن شوید. بسیاری از خانمها با وجود سلامت دهان و دندان در دوران بارداری، دچار بیماریهای لثه ای میشوند که این امر به سبب تغییرات هورمونی در دوران بارداری است.



آیا درمانهای دندانپزشکی در دوران بارداری برای جنین خطرساز است؟
درمان های دندانپزشکی متفاوت اند. در این میان سن بارداری شما بسیار مهم است. حتما دندانپزشک را از سن بارداری خود مطلع کنید. چنانچه دچار مشکل حاد و اورژانسی هستید، حتما درمان را انجام دهید. اما اگر نیاز به درمان های وسیع و طولانی مدت و غیراورژانس دارید، درمان را تا تولد نوزاد خود به تعویق بیندازید. بهترین سن بارداری برای انجام درمان های دندا نپزشکی 3 ماهه دوم بارداری است.

آیا رادیوگرافی در دوران بارداری ایمن است؟
رادیوگرافی های دندانی زمانی که در دوران بارداری مورد نیاز باشد ایرادی ندارد اما به عنوان یک قانون کلی برای احتیاط ملاحظات پزشکی و دندانپزشکی طی بارداری در حداقل ممکن انجام می شوند، به همین دلیل از رادیوگرافی مداوم برای چکآپ خودداری کنید و مراقب باشید حین بارداری، برای رادیوگرافی از دندان های شما، از روپوش سربی استفاده شود.

آیا بارداری میتواند سبب آسیب به دندانها شود؟
نه، این مسئله که بارداری سبب کاهش کلسیم و پوسیدگی دندان می شود، صحیح نیست.

آیا ترمیم های غیرهمرنگ (آمالگام) برای جنین ضرر دارد؟
هیچ دلیلی دال براین که این ترمی مها طی بارداری سبب اثرات سوء بر رشد جنین میشود، وجود ندارد.
admin بازدید : 31 پنجشنبه 01 مرداد 1394 نظرات (0)

مجله شهراد: پوست کودکان پوست حساسی است. با وجود این پوست حساس، مانند پوست آدمهای بالغ در مواجهه با بسیاری شرایط فیزیکی قرار دارد که میتواند به آن آسیب برساند. اگر تازه مادر شده اید احتمالا سوالات بسیاری در رابطه با پوست فرزندتان دارید که در اینجا به برخی از آنها اشاره میکنیم:

آیا برخی نقاط بیش از سایر نقاط پوست، حساس است؟

بله. قطر اپیدرم در برخی قسمت های بدن به ویژه پلکها و بیضه نازک تر است. از سوی دیگر در کودکان، باسن به دلیل تماسی تدریجی با ترکیبات محرک ادرار و مدفوع و یک محیط گرم و مرطوب بیشتر در معرض آسیب است. وقتی پوست یک کودک تحریک می شود و میسوزد راه برای ورود مولکولهای شیمیایی و آلودگی ها باز می شود.

چرا پوست کودکان حساس است؟

برخلاف آنچه بسیاری از افراد گمان میکنند، پوست کودکان چند ساعت یا چند روز بعد از تولد کاملا تکامل پیدا میکند و دقیقا مانند پوست یک فرد بالغ کار میکند، جز در 3 مورد؛ مورد اول ملانوسیت ها، یعنی سلولهای تولید ملانین که از پوست در برابر اشعه ماورای بنفش خورشید محافظت میکنند. مورد دوم سیستم عروقی پوستی است که هنوز تکامل پیدا نکرده و مورد سوم رطوبت است، چون هنوز پوست کودکان نمیتواند به اندازه کافی عرق تولید کند در نتیجه پوست به اندازه کافی مرطوب نمیشود.

اما چرا گفته میشود پوست کودکان لطیف و حساس است؛ برای آنکه پوست کودک و به ویژه نوزادان بیش از یک فرد بالغ به نسبت وزن به بدن در معرض آسیب است. به همین دلیل موادی که با پوست در ارتباط هستند و نواحی ای از بدن که با بیرون ارتباط پیدا میکند،اهمیت ویژه ای دارد، چون مکانیسم سم زدایی و کلیه ها به اندازه یک فرد بالغ در نوزادان کامل نیست و ممکن است بدن به راحتی سموم و مواد آلرژی زا را به خود جذب کند.

آیا استفاده از شوینده ها کار صحیحی است؟

استفاده از هر نوع شوینده ای برای کودکان نارس کار اشتباهی است، اما برای کودکان عادی استفاده از محصولاتی که PH خنثی دارند، توصیه میشود. شامپوها و صابونهایی که PH قلیایی دارند، میتوانند سبب پاک شدن چربی محافظتی روی پوست کودک شوند. از نظر متخصصان بهترین نوع شوینده ها برای کودکان، شامپوهای مایع با PH خنثی یا کمی قلیایی است که در ضمن مرطوب کننده و بدون بو و رنگ باشند. با این حال آبکشی کامل پس از شست وشو الزامی است. در مورد سایر محصولات بهداشتی مانند کرم سوختگی باید گفت، این کرمها باید از ترکیب چربی، آب و اکسیدروی درست شده باشند و خیلی چرب نباشند چون خود آنها میتوانند، سبب التهاب پوست شوند.

با کودک مبتلا به اگزمای پوستی چگونه باید برخورد کرد؟

آب حمام و دستشویی باید ولرم و حدود 35 تا 36 درجه سانتیگراد باشد. حمام روزانه مانعی ندارد، البته به شرطی که طولانی و بیش از 5 دقیقه نباشد چون در این صورت میتواند سبب خشکی پوست شود. باید از شامپوی مناسبی استفاده کرد و با دست به آرامی روی پوست کودک کشید و درنهایت خیلی آرام با پارچ های نرم او را خشک کرد. کوتاه کردن مرتب ناخن ها ضروری است تا کودک پوست خود را نخراشد.

استفاده از یک کرم مرطوب کننده سازگار و مناسب پوست کودک هم توصیه میشود. در رابطه با محیط باید گفت، لازم است هوای اتاق کودک مرطوب بوده، زیاد گرم نباشد و حیوانات خانگی در آن رفت وآمد نداشته باشند و صد البته ساکنان نباید سیگار بکشند. لباسهایی که با پوست در ارتباط مستقیم است باید از جنس کتان باشند و با شوینده بدون فسفات شسته شوند. مراجعه به پزشک و استفاده از دارو نیز توصیه میشود.

شایعترین بیماری پوستی میان کودکان چیست؟

اگزما یا التهاب حاد پوست خشک از جمله بیماریهای شایع پوستی نزد کودکان است و از هر 5 کودک یک نفر از 3 ماهگی تا 6 سالگی به آن مبتلا میشود. دلیل بروز این اگزماها میتواند عفونت، دندان درآوردن، تغییر آب و هوا یا محل زندگی، واکسیناسیون یا استرس باشد. خوشبختانه این بیماری خوشخیم بوده و به سادگی رفع خواهد شد.

آیا برداشتن خال در دوران کودکی، کار صحیحی است؟

خالها ممکن است در اوایل سن کودکی یا اوایل بزرگسالی روی بدن نمایان شوند. احتمال بدخیم شدن آنها بسیار کم است. به همین دلیل، پزشکان معمولا با برداشتن آنها موافقت نمیکنند، مگر آن که اندازه درشتی داشته باشند یا رنگشان تیره باشد.

admin بازدید : 26 چهارشنبه 31 تیر 1394 نظرات (0)

ایسنا:عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز گفت: مسواک زدن دندان‌های کودکان و توجه به حفظ بهداشت دهان باید از زمان رویش نخستین دندان و حتی پیش از آن آغاز شود و والدین باید به تمیز نگه داشتن دندان کودکان اهمیت بدهند.

دکتر لیلا بصیر اظهار کرد: توجه به بهداشت دهان و دندان کودکان بسیار اهمیت دارد و به والدین توصیه می‌شود از مسواک‌های مخصوص نوزادان که نرم و کوچک هستند برای تمیز نگه داشتن دندان کودک خود استفاده کنند.

وی افزود: به صورت طبیعی پس از هر بار شیر خوردن، لثه نوزاد باید تمیز شود تا رسوبات شیر از سطح لثه‌ و محیط دهان کودک پاک شود.

بصیر تصریح کرد: 6 ماهگی بهترین زمان برای آغاز مسواک زدن دندان کودکان است، زیرا در این زمان نخستین دندان آنها جوانه می‌زند و توجه به بهداشت دندان نیز باید از همین زمان جدی گرفته شود.

این دندان‌پزشک اطفال خاطرنشان کرد: پیش از رشد دندان‌های نوزاد، برای تمیز کردن لثه‌ها می‌توان از مسواک‌های مخصوص که دارای سطحی نرم و صاف هستند و بر روی انگشت قرار می‌گیرند، استفاده کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز اظهار کرد: پیش از 2 سالگی لثه و دندان‌های کوچک کودکان باید بدون استفاده از خمیردندان تمیز شوند، ولی پس از 2 سالگی می‌توان از خمیر دندان نیز به میزان اندکی استفاده کرد.

بصیر گفت: در صورت بی‌توجهی به بهداشت دهان و دندان کودک، پلاک‌های باکتریایی و رسوبات حاصل از شیر و مواد غذایی بر روی دندان و لثه کودک باقی می‌ماند و موجب پوسیدگی دندان و ایجاد حفره بر روی آنها می‌شود. سطح لثه و دندان‌ها مکان بسیار مناسبی برای فعالیت باکتری‌ها است در نتیجه بی‌توجهی به بهداشت دهان و دندان می‌تواند موجب عفونت و خون‌ریزی لثه شود.

وی افزود: برای مسواک زدن دندان‌ کودکان، مسواک باید به طور کامل بر روی دندان‌ها قرار گیرد و با حرکات افقی و رفت‌ و برگشتی سطح دندان‌ها تمیز شود. والدین باید در مسواک زدن دندان‌ها به کودکان کمک کنند.

admin بازدید : 34 شنبه 27 تیر 1394 نظرات (0)

سلامت نیوز:استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: حدود هشت میلیون دانش آموز دختر به انواع اختلالات و ناهنجاریهای جسمی و حرکتی مبتلا هستند که نبود امکانات و فضای ورزشی مناسب در مدارس، از مهمترین عوامل این ناهنجاریهاست.

بهروز سعادت افزود: عواملی مانند وضعیت های نادرست هنگام نشستن، حمل کیف و کتاب با یک دست، استاندارد نبودن میز و نیمکت، خم شدن بیشتر به یک سمت هنگام نوشتن و ضعف عضلات بالا برنده کتف ها در یک سمت موجب ایجاد اختلالات جسمی و حرکتی در دانش آموزان می شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی با یادآوری اینکه حمل کیف و اشیا سنگین منجر به افتادگی شانه می شود، ادامه داد: پایین بودن یک شانه نسبت به دیگری، شانه نامتقارن یا افتادگی شانه است.

سعادت توضیح داد: ضعف عضلات بالا برنده کتف ها در یک سمت، از دیگر عوامل ایجاد این ناهنجاری است، خارج شدن شانه ها از حالت طبیعی، درد کتف ها، درد ناحیه پشت، اطراف گردن و ضعیف شدن عضلات بالابرنده کتفها از عوارضی است که مبتلایان به شانه نامتقارن باید در انتظارش باشند.

این پزشک متخصص افزود: کوتاهی عضلات خم کننده ران، ضعف عضلات شکمی، چاقی و جابجایی مهره ها به سمت جلو از علل بروز این ناهنجاریها هستند.

وی ادامه داد: افراد مبتلا به گودی کمر معمولا با عوارضی چون افزایش قوس کمر، افزایش فشار وارده برمهره های تحتانی کمر، کاهش انعطاف پذیری و تحرک در ناحیه کمری رو به رو می شوند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرد: افراد یادشده همچنین مستعد ابتلا به کمردرد و کوتاهی قد هستند و ممکن است گوژپشت شوند.

سعادت با یادآوری اینکه گوژپشتی مهمترین عامل ناهنجاری ساختار قامتی است، گفت: افزایش بیش از حد طبیعی تحدب مهره های پشتی را پشت گرد (گوژپشتی) یا کیفوز می نامند، قرار دادن تنه در وضعیت غلط، ضعف عضلانی، افزایش گودی کمر و برخی بیماریها علل اصلی وجود این ناهنجاری هستند.

وی افزود: افراد خجالتی و بلندقد بیشتر در معرض این تغییر شکل قرار دارند، زیرا در هنگام نشستن یا ایستادن، تنه را بیش از حد خم می کنند و ادامه این وضعیت منجر به گوژپشتی می شود.

سعادت یادآورشد: درد، افتادگی سینه، کاهش انعطاف پذیری، تخریب مهره ها، ایجاد شانه های گرد و بروز عارضه رو به جلو بودن سر از جمله عوارض این ناهنجاری است./

admin بازدید : 37 شنبه 27 تیر 1394 نظرات (0)

سلامت نیوز: یکی از اصول فرزندپروری، برقراری ارتباط صحیح و مؤثر والدین با فرزندان است و والدین باید سعی کنند با فرزندشان دوست باشند زیرا کودکان بیشترین رفتارها را از دوستان خود می‌آموزند.

معصومه افسری کارشناس اداره روان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: تربیت کودکان بر دو ستون الگوی صحیح و عشق استوار است و اگر والدین بتوانند علاوه بر به کار بردن اصول صحیح رفتار و تربیت فرزند و مراقبت مناسب از او، یک دوست و یک مشاور خوب نیز برای او باشند به رمز موفقیت در فرزندپروری دست یافته‌اند.

وی افزود: شیوه‌های قدیمی تربیت فرزندان و روش‌های امروزی با هم متفاوت است در زمان گذشته کودک از ترس تنبیه، از والدین خود حرف شنوی داشت اما امروزه والدین می‌خواهند کودکان خود را بدون نیاز به تنبیه بدنی، مجازات‌های شدید و ایجاد ترس در آنان تربیت کنند.

افسری ادامه داد: والدین امروزی از فرزندان خود انتظار بیشتری دارند و در این مورد با سایر والدین رقابت می‌کنند آنها نمی‌خواهند که فرزندشان معمولی باشد بلکه باید حتماً فرد مهمی بشود اما در گذشته والدین فرزندان خود را برحسب شعور و ادراک خود و آداب و رسوم قدیمی بزرگ می‌کردند.

وی با اشاره به این که منشاء اختلالات روانی، تمایلات سرکوب شده دوران کودکی است، تصریح کرد: دوران کودکی، سلامت روان کودکان و کیفیت رفتار والدین با فرزندان اهمیت زیادی دارد و متخصصین و نظریه‌پردازان، شیوه‌های صحیح و اصولی را برای فرزندپروری انتخاب کردند.

به گفته وی بسیاری از والدین امروزی نسبت به تربیت سخت‌گیرتر و نامطمئن‌تر شده‌اند و سطح توقع والدین از خودشان در امر تربیت و پرورش فرزندان بالا رفته است و آنان از خودشان انتظار زیادی دارند که در این زمینه موفق باشند و اگر در این امر موفق نشوند دچار سرخوردگی و یأس می‌شوند اما در گذشته به علت زیاد بودن تعداد فرزندان، والدین در مورد تربیت و رشد آنها نگرانی زیادی نداشتند.

کارشناس اداره روان وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: با توجه به تحول بزرگی که در شیوه‌های فرزندپروری به وجود آمده و با گسترش وسایل ارتباط جمعی و کتاب‌های زیادی که درباره شیوه‌های فرزند پروری وجود دارد و همچنین افزایش آگاهی و مهارت والدین از این طریق، والدین باید با روش‌های امروزی فرزندان را تربیت کنند.

تعداد صفحات : 15

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 146
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 22
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 168
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 236
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 236
  • بازدید ماه : 236
  • بازدید سال : 2,441
  • بازدید کلی : 18,897