loading...
اطفال و کودکان
admin بازدید : 52 جمعه 27 شهریور 1394 نظرات (2)
باشگاه خبرنگاران:دکتر فاطمه الحانی گفت: بررسی رشد و تکامل کودک در ابعاد مختلف به ویژه برای غربالگری و پیشگیری های مقدماتی و سطوح سه گانه در برنامه ریزی های خاص سلامت حائز اهمیت است و آن چه باید زیربنای این بررسی های علمی باشد بررسی تکامل خانواده است.



وی با اشاره به اینکه برای بررسی تکامل خانواده می‌توان از ابزارهای متفاوتی استفاده کرد ادامه داد: در بررسی هایی که برای به کارگیری ابزارهای بررسی خانواده طی 15 سال گذشته به عمل آمد مشکلاتی مشخص شد از جمله آنکه برخی فقط یک یا دو بعد خاص را مورد بررسی قرار می‌دهند و برخی ابزارها مربوط به خانواده هایی با شرایط خاص مثلاً تک والدی یا خانواده های دارای فرزند مبتلا به بیماری یا معلولیت جسمی یا ذهنی است.
الحانی خاطرنشان کرد: بررسی روند سلامت کودک در راستای بررسی خانواده باید با ابزارهایی کامل صورت پذیرد و در موارد خاص نیز ابزارهای مربوط اضافه شوند.
گفتنی است؛ دکتر الحانی مقاله ای را در خصوص بررسی تکامل خانواده در بررسی سلامت کودک در سومین سمینار کودک سالم ارائه داده است.
admin بازدید : 58 شنبه 24 مرداد 1394 نظرات (0)

ایسنا: رییس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به اجرای برنامه بهبود تغذیه مادران باردار و شیرده در کشور، گفت: اجرای این برنامه در کاهش شمار زنان باردار دارای افزایش وزن نامطلوب در دوران بارداری بسیار موثر است.

دکتر ابوالقاسم جزایری به برنامه بهبود تغذیه مادران باردار و شیرده در کشور اشاره کرد و گفت: بر اساس این برنامه سلامت تغذیه‌ای مادران باردار و شیرده در برنامه مراقبت‌های ادغام یافته مادری ارتقا می‌یابد.

وی تاکید کرد: در دوران بارداری، پیروی از یک برنامه غذایی مناسب برای حفظ سلامت و پیشگیری از تخلیه ذخایر بدن از ریزمغذی‌ها ضروری است. جنین رشد بسیار سریعی دارد و وزن او از یک گرم در هشت هفتگی به حدود سه هزار و 200 گرم در هفته چهلم می‌رسد. از هفته سوم جنینی نیز در هر دقیقه 250 هزار سلول مغزی تکثیر می‌یابد. جنین برای تکثیر سریع سلول‌های خود نیاز ویژه‌ای به انواع مواد مغذی دارد که باید از طریق تغذیه مناسب مادر تامین شود.

جزایری ادامه داد: از طرف دیگر سوء تغذیه، از مشکلاتی است که اثرات عمیقی بر سلامت دوران بارداری می‌گذارد و سلامت مادر و جنین را حتی طی سال‌های پس از زایمان تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین آموزش تغذیه مناسب به مادران برای پیشگیری از سوء تغذیه، کاهش عوارض بارداری و مرگ و میر ناشی از آن ضروری است.

وی وزن مناسب قبل از بارداری و افزایش مناسب وزن در طول بارداری را دو راهکار موثر برای حفظ سلامت مادر و کودک و پیشگیری از تولد نوزاد کم وزن عنوان کرد و گفت: ارتقای سلامت تغذیه‌ای مادران باردار و شیرده در برنامه مراقبت‌های ادغام یافته مادری هدف کلی اجرای این برنامه است.

به گفته رییس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، با اجرای این برنامه آگاهی‌های تغذیه‌ای کارکنان بهداشتی درمانی در زمینه تغذیه قبل و پس از بارداری و هنگام شیردهی و آگاهی‌های تغذیه‌ای کارشناسان تغذیه در زمینه رژیم غذایی بیماری‌های غیرواگیر( دیابت، قلب وعروق و..) در دوران بارداری افزایش می‌یابد. همچنین با اجرای این برنامه آگاهی‌های زنان باردار در زمینه تغذیه صحیح در دروان بارداری و شیردهی افزایش یافته و به دنبال آن درصد زنان باردار با افزایش وزن نامطلوب در دوران بارداری کاهش می‌یابد.

وی در پایان تاکید کرد: برای اجرای موفق این برنامه هماهنگی و جلب همکاری‌های درون بخشی و بین بخشی، آموزش کارکنان بهداشتی و مادران و پایش و ارزشیابی مستمر برنامه لازم است.

admin بازدید : 52 شنبه 24 مرداد 1394 نظرات (0)
سلامت: انتخاب دماسنج برای اندازه‌گیری دمای بدن کودکان بسیار مهم است. دانستن تفاوت بین دماسنج‌ها و اینکه چه زمانی باید جهت درمان تب کودکان مراجعه کرد، امری است که خیلی از والدین از آن مطلع نیستند. اگر کودک شما احساس گرما می‌کند یا شما او را برافروخته می‌بینید شاید لازم باشد که دمای بدنش را اندازه بگیرید. اما ممکن است در این مورد سوالاتی داشته باشید. کدام دماسنج‌ها بهتر هستند؟ آیا راهکارهای استفاده از دماسنج‌ها برای کودکان بزرگ‌تر یا نوزادان متفاوت است؟ در این مطلب می‌توانید آنچه را لازم است بدانید، بخوانید.

انواع دماسنج‌ها
دماسنج‌های جیوه‌ای شیشه‌ای در بیشتر مطب‌های پزشکان یافت می‌شود. امروزه دماسنج‌های دیجیتالی به جای دماسنج‌های جیوه‌ای که ممکن است بشکنند و جیوه در دهان بریزد، توصیه می‌شود. دماسنج‌های دیجیتالی معمولی که در آنها از حس‌گرهای گرمایی الکترونیک برای ثبت دمای بدن استفاده می‌شود، می‌توانند در دهان، زیر بغل و حتی در مقعد مورد استفاده قرار گیرند. دماسنج‌های دیجیتالی گوش، می‌تواند دمای درون کانال گوش را نشان دهد. اگر می‌خواهید یک دماسنج برای همه اعضای خانواده‌تان تهیه کنید، یک دماسنج معمولی دیجیتالی بهترین است. اما در هر حال، اگر قصد دارید از ترمومترهای دیجیتالی برای اندازه‌گیری دمای مقعد استفاده کنید دو دماسنج دیجیتالی تهیه کنید و روی آن برچسب بزنید برای استفاد‌ه دهانی یا استفاده مقعد. یک دماسنج را برای هر دو مکان استفاده نکنید.



دقت دماسنج‌ها
بادقت‌ترین راه برای کنترل دمای بدن کودکان استفاده از دماسنج‌های دیجیتالی دهانی یا مقعدی است. کنترل دمای رکتوم بهترین راه برای دانستن دمای بدن کودکان است. دماسنج‌های گوش، نوع دیگری برای کودکان و کودکان بزرگ‌تر است. به هر حال، موم گوش ممکن است در با دقت خواندن دمای بدن مداخله کند. با هر روشی که دمای بدن اندازه‌گیری شود، مطمئن شوید که دمای بدن را با دقت خوانده‌اید. بعد از هر بار استفاده حتما دماسنج را تمیز با الکل و پنبه و یا آب‌گرم بشویید و تمیز کنید. برای ایمنی بیشتر و اینکه دماسنج در مکان مناسبی است، برای آن جای خاصی در داروخانه کوچک خانه در نظر بگیرید و حتما آن را از دسترس کودکان دور نگه دارید.

بهترین زمان برای اندازه‌گیری دمای بدن
بهترین نوع دماسنج یا بهترین مکان برای قرار دادن آن به سن کودک شما بستگی دارد.

از تولد تا 3 ماهگی:
برای نوزادان از یک دماسنج دیجیتالی برای اندازه‌گیری دمای مقعد استفاده کنید. دماسنج را روشن کنید و آن را با ژل لوبریکانت نرم کنید. سپس به‌ آرامی در مقعد کودک قرار دهید. توجه کنید که ترمومتر باید 1 تا 5/2 سانتی‌متر داخل رکتوم باشد. اگر هنگام قرار دادن دماسنج با مقاومت مواجه شدید، حتما دست نگه‌دارید. دماسنج را به مدت یک دقیقه در این محل نگه دارید یا تا زمانی که علامت آلارم آن روشن شود. سپس آن را بردارید و عدد را بخوانید.

سه ماهگی تا 4 سالگی:
برای کودکان بزرگ‌تر و نوپایان شما می‌توانید از دماسنج دیجیتالی گوش پستانکی یا دماسنج شریان گیجگاهی استفاده کنید. با دقت دستور استفاده از این دماسنج‌ها را بخوانید. همچنین می‌توانید از دماسنج‌های دیجیتالی برای اندازه‌گیری دمای رکتوم یا زیربغل استفاده کنید. برای اندازه‌گیری دمای زیر بغل ابتدا دماسنج را روشن کنید. وقتی آن را زیر بغل کودک می‌گذارید، مطمئن شوید که نوک آن کاملا در تماس با پوست است، نه لباس. دماسنج را به مدت یک دقیقه یا زمانی که علامت هشدار دستگاه روشن شود در این وضعیت نگه دارید. سپس آن را بردارید و بخوانید.

4 سالگی و بالاتر:
در سن 4 سالگی بسیاری از کودکان می‌توانند دماسنج دیجیتالی را زیر زبان خود نگه دارند. بنابراین دماسنج را روشن کنید. آن را زیر زبان کودک بگذارید و از کودک بخواهید لب‌هایش را به هم نزدیک کند. سپس آن را بردارید و بخوانید. اگر کودک شما در حال خوردن و نوشیدن است باید 15 دقیقه صبر کنید. اگر کودک دچار احتقان بینی است و نمی‌تواند از راه بینی تنفس کند، ممکن است لازم باشد از دماسنج مقعدی یا زیربغل یا دماسنج دیجیتالی گوش برای کنترل دما استفاده کنید.

کی برویم دکتر؟
تب از علایم شایع بیماری است اما لزوما امر نگران‌کننده‌ای نیست. در واقع تب، بیانگر این است که بدن در حال مبارزه با عفونت است. اگر کودک شما بالای یک سال است و می‌تواند مایعات بنوشد و خوب بخوابد و بازی کند، دلیلی برای ترس وجود ندارد و ممکن است نیاز به درمان نداشته باشد.اگر به کودک‌ برای درمان تب دارو می‌دهید، بهتر است این دارو استامینوفن، تایلنول باشد. اگر کودک در 6 ماهگی یا بالاتر است ایپوپروفن هم خوب است. برای تعیین میزان مناسب دارو حتما از پزشک سوال کنید. هرگز از آسپیرین برای درمان تب تا 18 سالگی استفاده نکنید.

در این موارد باید کودک را نزد پزشک ببرید:
• اگر کودک کوچک‌تر از 3 ماه و دمای رکتوم او 38 درجه یا بالاتر است.

• اگر کودک بالای 3 ماه، دمای بدن او 9/38 و بی‌قرار، خواب‌آلود و ناراحت است.

• اگر کودک بالاتر از 3 ماه، دمای بدن 9/38 یا بالاتر است و به داروها پاسخ نداده و تب او بیش از یک روز ظول کشیده است.

• وقتی دمای بدن را به پزشک کودک گزارش می‌کنید، با دقت آن را بخوانید و بگویید چگونه آن را کنترل کرده‌اید؟ هرگز عددی به آن اضافه یا از آن کم نکنید.
admin بازدید : 41 شنبه 24 مرداد 1394 نظرات (0)

فارس: یک متخصص زنان و زایمان گفت: استفاده از سونا در دوران بارداری شانس بروز سقط و اختلالات عصبی جنین را افزایش می‌دهد.

فاطمه لالوها افزود: ورزش برای زنان باردار مفید است و موجب بهبود رشد جنین در رحم می‌شود.

وی گفت: ورزش شنا در زمان بارداری مشکل ایجاد نمی‌کند ولی استفاده از سونا و جکوزی در دوران بارداری می‌تواند، برای مادر و جنین خطرآفرین باشد.

این متخصص زنان و زایمان افزود: استفاده از سونا در دوران بارداری خطر سقط جنین را به همراه دارد و استفاده از آن در اوایل بارداری نیز شانس سقط و اختلالات عصبی جنین را افزایش می‌دهد. حرارت زیاد می‌تواند، برای زن باردار خطرناک باشد.

لالوها گفت: زنان در دوران بارداری از انجام ورزش‌های پرشی یا ورزش‌هایی که به رحم فشار وارد می‌کند، پرهیز کنند. زنان می‌توانند روزانه 30 دقیقه پیاده‌روی آرام و سبک داشته باشند.

وی اضافه کرد: پیاده‌روی در زمان بارداری می‌تواند از افزایش وزن در دوران بارداری پیشگیری کند و شادی و نشاط زنان باردار را به همراه داشته باشد.

admin بازدید : 48 شنبه 24 مرداد 1394 نظرات (0)

ایسنا: پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد: عارضه از دست دادن شنوایی در کودکان ممکن است به خاطر عملکرد نوعی ویروس با نام سیتومگالوویروس(Cytomegalovirus) در رحم مادر ایجاد شده باشد.

پژوهشی که بر روی 354 کودک 4 ساله و بزرگتر که از سطوح متفاوت کاهش شنوایی رنج می‌بردند انجام شده نشان داد: 9 درصد از این کودکان در زمان تولد به این عفونت ویروسی مبتلا شده بودند.

تحقیقات همچنین نشان داد: درصد بالاتری از آن‌ها که به این ویروس مبتلا بودند، تنها در یک گوش خود مشکل شنوایی داشتند.

استفانی میسونو، سرپرست این تحقیق از دانشگاه Vanderbilt ایالات متحده گفت: ما باید لیستی از موارد مرتبط با این ویروس را که در کاهش شنوایی این کودکان نقش دارد، تهیه کرده و بر روی آن‌ها مطالعات بیشتری انجام دهیم.

سیتومگالوویروس(CMV) یک ویروس معمولی است که به طور عادی موجب عفونت بی‌ضرری می‌شود و کسانی که با افراد مبتلا به این ویروس سر و کار دارند، می‌توانند با شستن منظم به خصوص بعد از معاینه بیمار از انتقال این ویروس جلوگیری کنند.

پژوهشگران معتقدند انتقال این ویروس از مادر به جنین موجب ناراحتی‌های جدی مانند عقب ماندگی ذهنی و اختلالات مغزی در نوزاد می‌شود.

مادرانی که به این ویروس آلوده‌اند، کمتر احتمال دارد که این ویروس را قبل از بارداری به جنین خود منتقل کنند. این ویروس ممکن است تا 33 درصد احتمال انتقال از مادر به جنین را پس از بارداری داشته باشد.

برخی از تحقیقات پیشین رابطه بین این ویروس را با از دست دادن شنوایی نشان داده بود، اما هیچ یک از آن‌ها بر روی نقش احتمالی این عفونت ویروس در پیشرفت کاهش شنوایی در بچه‌ها مطالعه نکرده بود.

admin بازدید : 73 شنبه 24 مرداد 1394 نظرات (0)

جام جم آنلاین:وقت خرید شیر چه می‌کنید؟ آیا نگاهی به یخچال سوپرمارکت می‌اندازید و هر کدام از بطری‌هایش که دم‌دست بود برمی‌دارید؟ یا مثلا چون رژیم دارید شیر کم‌چرب را انتخاب می‌کنید؟ یا شیر پرچرب را برمی‌دارید، به این حساب که مفیدتر است؟

اگر تا کنون فقط از روی حدس و گمان‌ شیر خریده‌اید، دست‌کم این مطلب را تا آخر بخوانید تا بدانید که تفاوت‌های شیر کم‌چرب و پر چرب در چیست و بهتر است کدام شان را انتخاب کنید.

جالب است بدانید که بین میزان چربی موجود در شیر و جذب کلسیم، نسبت عکس وجود دارد؛ یعنی هر چقدر چربی موجود در شیر بیشتر باشد، جذب کلسیم کمتر است و در‌ صورتی که شیر کم‌چرب باشد، میزان جذب کلسیم در بدن بیشتر می شود.

کلسیم با چربی، ترکیبی صابون مانند تشکیل می‌دهد که مانع از جذب کلسیم در بدن می‌شود. با این توضیح، اگر چربی شیر کمتر باشد، به همان نسبت جذب کلسیم بهتر انجام می‌شود.

بهتر است بدانید که کلسیم یکی از مهم‌ترین مواد معدنی مورد نیاز بدن است که در رشد استخوان، دندان، مو و ناخن نقش حیاتی دارد. علاوه بر این، کمبود کلسیم، تحریک‌پذیری و فعالیت عضلات بدن را نیز دچار مشکل می‌کند.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که کلسیم در کاهش وزن، پیشگیری از سرطان روده بزرگ، کاهش عوارض یائسگی، تنظیم فشار خون و پیشگیری از بیماری‌های قلبی نیز نقش موثری دارد.

چربی موجود در شیر به طور متوسط حدود 8/3 تا 4 درصد است، اما میزان چربی شیرهای موجود در بازار کمی متفاوت است که در این میان شیر 5/2 درصد چربی، برای بیشتر گروه‌های سنی، ایده‌آل محسوب می‌شود.

شیر پرچرب برای نوجوانان

هر چند متخصصان توصیه می کنند که مصرف چربی باید کم باشد، اما نباید فراموش کرد که چربی‌های موجود در شیر از نظر تامین انرژی و دریافت ویتامین‌های محلول در چربی برای نوجوانان و کودکان اهمیت دارند.

بنابراین نمی‌توان تنها به این دلیل که شیر پرچرب کلسیم کمتری به بدن می‌رساند، آن را حذف کرد و فقط از شیر کم‌چرب استفاده نمود، بلکه باید با توجه به نیاز خودمان شیر کم‌چرب یا پرچرب استفاده کنیم.

به گفته رئیس انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران، برای کودکان و نوجوانان مصرف شیر پرچرب ضرورت بیشتری دارد، پس بهتر است که شیر مورد تغذیه این گروه سنی که حتی می‌تواند دوره جوانی را هم شامل شود، شیر پرچرب باشد.

کودکان حدود 30 درصد از انرژی مورد نیاز خود را می‌توانند از چربی شیر دریافت کنند. بر این اساس توصیه می‌شود کودکان و نوجوانان شیر بالای 5/3 ‌درصد و سایر لبنیات را به شکل پرچرب استفاده کنند.

چه کسانی باید شیر کم‌چرب مصرف کنند؟

یک لیوان شیر کم‌چرب (240 سی‌سی) دارای 90 ‌کیلوکالری، یک لیوان شیر با چربی معمولی 120 کیلوکالری و یک لیوان شیر پرچرب دارای 150 کیلوکالری است که مقایسه این ارقام به خوبی نشان می‌دهد که مصرف شیر پرچرب، افزایش وزن مصرف‌کنندگان را به همراه دارد.

پس هر چند که به ذائقه ایرانیان مصرف شیر پرچرب خوش‌تر به نظر می‌رسد، اما مصرف این نوع شیر برای افراد چاق و افرادی که زمینه ابتلا به بیماری‌های مربوط به چاقی را دارند، توصیه نمی‌شود. همچنین برای افراد دچار چربی خون، مصرف شیرهای کم‌چرب و فاقد چربی توصیه می‌شود.

در گروه بزرگسالان خصوصا برای زنان، مصرف شیر کم‌چرب بهتر است. پوکی‌استخوان از بیماری‌های شایع است که می‌تواند از عوارض کمبود کلسیم باشد و زنان بیشتر از مردان به این بیماری مبتلا می‌شوند. بر این اساس متخصصان تغذیه، مصرف شیر، خصوصا از نوع کم‌چرب آن را به زنان توصیه می‌کنند تا جذب کلسیم بیشتری برای بدن داشته باشد.

زنان باردار و مادران شیرده باید نسبت به مصرف شیر دقت بیشتری داشته باشند. در زنان باردار که جنین در حال رشد و تشکیل بافت استخوانی است، نیاز بدن به کلسیم بیشتر می‌شود که بر این اساس این گروه از زنان باید روزانه 3 لیوان شیر کم‌چرب مصرف کنند. مادران شیرده نیز باید روزانه 4 لیوان شیر کم‌چرب مصرف کنند.

برای جلوگیری از پوکی استخوان علاوه بر مصرف شیر، ورزش نیز عامل بسیار موثری محسوب می‌شود. نداشتن تحرک بدنی و ورزش نکردن سبب دفع کلسیم از بدن می‌شود که می‌تواند احتمال ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهد.

شیر پرچرب برای کودکان مفید است یا کم چرب؟

علی رغم توصیه دکتر مظهری، تحقیقات دانشمندان در رابطه با تاثیر شیر بر روی کودکان نتایج باور نکردنی را در پی داشت.

نتایج یک تحقیق جدید نشان داده است، کودکانی که شیر پرچرب مصرف می‌کنند وزنشان کمتر از کودکانی است که شیر پرچرب نمی نوشند.

بر اساس این پژوهش جدید که در دانشگاه گوتنبرگ در سوئد انجام گرفته، محققان دریافته‌اند، کودکان هشت ساله و کم سن تر که هر روز شیر پرچرب می‌نوشند نسبت به سایر همسالان خود شاخص توده بدنی (BMI) پایین‌تری دارند، یعنی وزنشان کمتر است.

به گفته این محققان، کودکانی که از شیر پرچرب استفاده می‌کنند به طور متوسط نسبت به سایر کودکان وزنشان 4 کیلوگرم کم‌تر است.

این پژوهش هم چنین نشان داد که دو سوم از کودکان با کمبود ویتامین D در خون شان مواجه هستند.

admin بازدید : 55 پنجشنبه 22 مرداد 1394 نظرات (0)

ایسنا: متخصصان تغذیه می‌گویند هرچند نتایج مطالعات جدید آنها ممکن است والدین پرمشغله را ناراحت و خشمگین کند اما این واقعیت را باید پذیرفت که تنقلات ناسالم و فست فودها موجب کاهش ضریب هوشی کودکان می‌شوند و برای جلوگیری از این تاثیر نامطلوب باید برای تغذیه سالم اطفال چاره‌ای مناسب اندیشید.

چندی پیش متخصصان علوم پزشکی دانشگاه بریستول در انگلیس اعلام کرده بودند که برنامه غذایی کودک تا سه سالگی، تاثیر قابل توجهی در افزایش سطح هوش کودک دارد.

به گفته این متخصصان، امتیاز هوش کودکانی که تا سه سالگی غذاهایی چون چیپس، سیب زمینی سرخ کرده و فست فود می‌خورند، نسبت به هوش کودکانی که بیشتر از میوه، سبزی، برنج و ماکارونی استفاده می‌کنند، حدود پنج رتبه پایین‌تر است.

به گزارش روزنامه سان، این بار نیز گروه دیگری از پزشکان در این کشور با انجام مطالعه‌ای گسترده‌تر روی 4000 کودک دریافتند کودکان زیر 4 سال که رژیم غذایی حاوی خوراکی‌های فرآوری شده چربی و قند دارند وقتی به سن هشت سالگی به بعد می‌رسند نسبت به سایر همسالان خود از ضریب هوشی پایین‌تری برخوردار هستند.

این متخصصان در بررسی جدید همچنین تاکید کردند که آسیب‌های ناشی از این نوع رژیم غذایی روی ضریب هوشی کودکان قابل ترمیم و جبران نخواهد بود.

دکتر باربارا گالانی مسوول فدراسیون غذا و نوشیدنی در انگلیس خاطرنشان کرد: تعجب آور نیست اگر بگوییم که یک رژیم غذایی سالم و متعادل برای رشد مناسب هوش حائز اهمیت است و این تاثیر در رشد و سلامت تمام کودکان در هر گروه سنی یکسان است.

به گفته متخصصان، تغذیه گروه‌های غذایی نان و غلات که انرژی و مقداری پروتئین مورد نیاز کودک را تأمین می‌کند، گروه شیر و لبنیات که کلسیم، فسفر و پروتئین را تأمین می‌کند و برای رشد اسکلت و استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها ضروری هستند، گروه گوشت، حبوبات و تخم‌مرغ که پروتئین و سایر مواد مغذی مورد نیاز کودک را تأمین می‌کند و بالاخره گروه سبزی‌ها و میوه‌ها که ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز کودک را تأمین می‌کنند همگی اگر به روش صحیح و به میزان مناسب به کودک داده شوند در رشد هوش او نقش به سزایی دارند. بعلاوه مواد غذایی و خوردنی‌هایی که منبع غنی از عنصر روی هستند تاثیر مفید و فوق‌العاده‌ای روی افزایش ضریب هوشی کودکان دارند.

admin بازدید : 50 پنجشنبه 22 مرداد 1394 نظرات (0)
سلامت نیوز: یک متخصص زنان و زایمان گفت: ورزش زنان باردار رشد جنین را در دیواره رحم بهبود می‌بخشد و خون و مواد غذایی لازم را بهتر به جنین می‌رساند. فاطمه لالوهاافزود: انجام حرکات ورزشی در زمان بارداری برای زنان مناسب است. زنانی که باردار هستند اگر قبل از بارداری حرکات ورزشی انجام می‌دادند، ورزش در زمان بارداری برای آنها می‌تواند مناسب باشد. وی گفت: ولی اگر زنان قبل از بارداری ورزش نمی‌کردند و در زمان بارداری اقدام به ورزش کرده‌اند باید از انجام ورزش‌های سنگین خودداری کرد.



یک متخصص زنان و زایمان اضافه کرد: زنان باردار می‌توانند، در حین حاملگی ورزش‌هایی مانند پیاده ‌روی، دویدن، دوچرخه‌سواری و شنا انجام دهند ولی از انجام ورزش‌های رزمی و ورزش‌های سنگین پرهیز کرد. لالوها گفت: شنا در زمان بارداری به زایمان و کنترل اضافه وزن در حین بارداری کمک می‌کند. ورزش مادر در حین بارداری برای ضربان قلب جنین و وزن آن به هنگام تولد آسیب وارد نمی‌کند. رشد جنین را در دیواره رحم بهبود می‌بخشد و خون و مواد غذایی لازم را بهتر به جنین می‌رساند. یک متخصص زنان و زایمان اضافه کرد: ورزش به زنان باردار کمک می‌کند که میزان کافی انرژی در بدن آنها تولید شده و توان کافی برای تغییرات در زمان بارداری را داشته باشند.
admin بازدید : 45 پنجشنبه 22 مرداد 1394 نظرات (0)

سلامت نیوز :یک فوق‌تخصص اطفال در وضعیت آپنه تنفسی کودک حدود 10 تا 15 ثانیه از راه دهان و بینی قادر به نفس کشیدن نیست و اختلال در رشد و یادگیری از عوارض آپنه تنفسی در کودکان است.

احمد هاشمی در خصوص‌ "آپنه تنفسی " در کودکان اظهار داشت: به توقف تنفس در کودکان، آپنه‌ تنفسی گفته می‌شود.

وی در ادامه گفت: آپنه تنفسی در نوزادان نارس به خاطر کامل نشدن بافت‌های ریه بیشتر دیده می‌شود؛ لوزه سوم و زبان بزرگ از دیگر عوامل بروز‌‌‌‌‌‌ این عارضه در کودکان است.

این فوق‌‌تخصص اطفال با بیان اینکه مادران شیرده که سیگار، مواد مخدر و قرص‌های خواب مصرف می کنند، کودکانشان بیشتر دچار آپنه تنفسی می‌شوند، افزود: مقداری از سیگار و دیگر مواد مصرفی توسط مادر وارد شیر او شده و هنگامی که کودک از شیر مادر تغذیه می‌کند، مقداری از نیکوتین موجود در سیگار وارد بدن طفل می‌شود که همین مسئله آپنه تنفسی را در کودک ایجاد می‌کند.

هاشمی ادامه داد: آپنه تنفسی حدود 10 تا 15 ثانیه طول می‌کشد که در این وضعیت کودک از راه دهان و بینی قادر به نفس کشیدن نخواهد بود؛ خفگی، نرسیدن خون به مغز، اختلال در رشد و یادگیری و نرسیدن اکسیژن به اعضای بدن از عوارض آپنه تنفسی در کودکان به شمار می‌رود.

وی، بر روی شکم خوابیدن را در بروز آپنه تنفسی در کودکان مؤثر دانست و خاطرنشان کرد: در این وضعیت گاز کربونیکی که از دهان کودک خارج می‌شود، دوباره وارد دهانش شده که همین مسئله تنفس کودک را مشکل می‌کند و در نهایت می‌تواند به توقف تنفس در طفل منجر شود.

admin بازدید : 231 پنجشنبه 22 مرداد 1394 نظرات (0)

سلامت نیوز : بر اساس تحقیقات انجام شده روی نیم میلیون کودک در کالیفرنیا 2 زایمان با فاصله کم خطر ابتلا به اوتیسم در نوزاد دوم را افزایش می‌دهد.

کودکانی که فاصله تولد آنها با نوزاد قبلی کمتر از 2 سال باشد در مقایسه با آنهایی که در فاصله زمانی بعد از 3 سال متولد شده‌اند احتمال ابتلا به اوتیسم در آنها بیشتر بوده است.

هر چه این فاصله کمتر می‌شود خطر ابتلا به اوتیسم نیز بیشتر می‌شود. این خطر در میان همه والدین در همه رده‌های سنی مشاهده شده است و محققان می‌گویند هیچکدام از عوامل جانبی دیگر نتوانسته این خطر را کاهش دهند.

به نوشته آسوشیتدپرس، به دلیل افزایش سن مادر شدن و همچنین به دلیل بارداری‌های ناخواسته کاهش فاصله میان دو بارداری در زنان آمریکایی افزایش یافته است.

آمارهای دولتی نشان می‌دهد که تعداد اینگونه تولدها که فاصله نوزاد دوم با نوزاد قبلی کمتر از دو سال بوده است از 11درصد در سال 1995 به 18درصد در سال 2002 رسیده است.

محققان در این تحقیق به بررسی این گونه تولدها بین سالهای 1992 تا 2002 در کالیفرنیا پرداختند و به این نتیجه رسیدند که از 662 هزار و 730 نوزاد دوم 3137 نفر به اوتیسم مبتلا شده‌اند. از 156هزار و 34 نوزاد دوم که با نوزاد قبلی کمتر از یک سال فاصله داشته‌اند هزار و 188 نفر به اوتیسم مبتلا شده‌اند.

تعداد صفحات : 15

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 146
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 114
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 150
  • آی پی دیروز : 214
  • بازدید امروز : 188
  • باردید دیروز : 331
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 519
  • بازدید ماه : 519
  • بازدید سال : 2,724
  • بازدید کلی : 19,180